”En självklarhet att rösta i EU-valet”

Gheorghe Petrica är kranförare i Constantas hamn. Han tänker rösta vid valet till EU-parlamentet nästa vår. – Självklart. Vi vill alla ha ett bättre liv. Ska vi bli europeiska medborgare är det vår plikt att gå till valurnorna, säger han.

Gheorghe Petrica är vice ordförande i hamnfederationen FNSP och la sin röst på socialdemokraterna i förra EU-valet. Trots att han är lite besviken över utfallet kommer han att lägga sin röst på de röda igen.

– Jag försöker vara rationell och hade inte så stora förhoppningar sist. Men nu hoppas jag att nyliberalerna ska förlora makten. Det kan du hälsa dem i Bryssel!

Den ena efter den andra droppar in i federationens lite stelt grå lokaler. De ligger i anslutning till en parkeringsplats för lastbilschaufförer i utkanten av hamnområdet. En het diskussion blossar upp kring bordet om huruvida socialdemokraterna har någon chans i nästa val och ifall EU är ett nyliberalt eller socialistiskt projekt.

– Det borde vara allas projekt, bryter Cristian Toma från federationens ungdomsorganisation in. Det är svårt att höja vår befolkning till västeuropeisk levnadsstandard. Nu har majoriteten i stället fått försämrade livsvillkor.

Korruptionen har förvärrats, späder han på. Kollegan fyller i:

– Fackföreningsfolket är också korrumperade och samarbetar med politiker för att vinna egna fördelar. Det juridiska systemet har sjunkit till bottennivå. Vi hade ett bra utbildningssystem, men nu är det förstört. Det är katastrof!

Att fackföreningsmännen i rummet själva skulle vara korrumperade viftar de bort.

– Vi är inte älskade av någon, varken av arbetsgivare eller anställda. Och vi går inte politikernas ärenden. Rumäner är svåra att organisera. De litar inte på någon längre, inte ens på facket, säger federationsordförande Mircea Burlacu med ett snett leende.

– De flesta bryr sig bara om sig själva och sina familjer. Alla är individualister. Grupptänkandet försvann efter revolutionen.

Ordförande Burlacu talar allvarligt om den försämrade arbetsrättsliga lagstiftningen. Sedan 2011 har fackliga ledare inte längre något skydd när de agerar och organiserar. Och inget lagligt stöd om de hotas.

– Förr var det en utdragen process att säga upp någon. Nu kan företag sparka en anställd och anställa en ny efter bara en månad. Förtursrätten till jobb på den gamla arbetsplatsen under nio månader, har avskaffats.

– Det räcker att arbetsgivaren inte gillar dig så är det adjöss. Tryggheten är borta och människor tystnar, av rädsla för att bli av med jobbet.

Ser fackföreningsmännen någon framtid inom EU?

För första gången upphör skuren av åsikter kors, och tvärs över bordet. Sekreteraren Nicoleta Duta, som tolkar till engelska, hämtar andan.

– Det är för stora skillnader mellan fattiga och rika länder inom unionen och det saknas system för att utjämna olikheterna. Men att fortsätta inom unionen är väl den enda lösningen nu, i vår svåra finansiella situation, menar Gheorghe Petrica.

Mircea Burlacu fyller på:

– Vi borde vara som grekerna, gå ut på gatorna och protestera högljutt!

Församlingen nickar instämmande.

Hur är det med a-kassa?

– Arbetslösa kan ansöka om en ersättning. Fast den är låg, 25 procent av minimilönen plus tio procent av vad man tjänade under det senaste året. I högst nio månader. Sedan försvinner man ur arbetslöshetsstatistiken.

– Därför kan man inte lita på siffrorna. Officiellt ligger arbetslösheten i landet på sju, åtta procent, men i verkligheten är den nog 20 procent. Och ännu högre bland ungdomar. De har det särskilt svårt, poängterar Cristian Toma.

Vad gör man efter nio månader om man inte får ett nytt jobb?

– Hänger sig, säger Gheorghe Petrica med galghumor, följt av allmänt skratt.

Man får lita till sina familjer eller jobba svart, förklarar han sedan. Det är därför så många stannar kvar på dåliga jobb, det är i alla fall bättre än att vara arbetslös.

Mircea Burlacu uppger att 100 000 arbeten försvann med den försämrade lagstiftningen. Korttidskontrakten på bara några månader eller veckor blir också allt vanligare.

– Jobben är dåliga och anställda har inget skydd. Det är nästan som illegala jobb, med den skillnaden att du betalar skatt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!