”En självklarhet att rösta i EU-valet”

Gheorghe Petrica är kranförare i Constantas hamn. Han tänker rösta vid valet till EU-parlamentet nästa vår. – Självklart. Vi vill alla ha ett bättre liv. Ska vi bli europeiska medborgare är det vår plikt att gå till valurnorna, säger han.

Gheorghe Petrica är vice ordförande i hamnfederationen FNSP och la sin röst på socialdemokraterna i förra EU-valet. Trots att han är lite besviken över utfallet kommer han att lägga sin röst på de röda igen.

– Jag försöker vara rationell och hade inte så stora förhoppningar sist. Men nu hoppas jag att nyliberalerna ska förlora makten. Det kan du hälsa dem i Bryssel!

Den ena efter den andra droppar in i federationens lite stelt grå lokaler. De ligger i anslutning till en parkeringsplats för lastbilschaufförer i utkanten av hamnområdet. En het diskussion blossar upp kring bordet om huruvida socialdemokraterna har någon chans i nästa val och ifall EU är ett nyliberalt eller socialistiskt projekt.

– Det borde vara allas projekt, bryter Cristian Toma från federationens ungdomsorganisation in. Det är svårt att höja vår befolkning till västeuropeisk levnadsstandard. Nu har majoriteten i stället fått försämrade livsvillkor.

Korruptionen har förvärrats, späder han på. Kollegan fyller i:

– Fackföreningsfolket är också korrumperade och samarbetar med politiker för att vinna egna fördelar. Det juridiska systemet har sjunkit till bottennivå. Vi hade ett bra utbildningssystem, men nu är det förstört. Det är katastrof!

Att fackföreningsmännen i rummet själva skulle vara korrumperade viftar de bort.

– Vi är inte älskade av någon, varken av arbetsgivare eller anställda. Och vi går inte politikernas ärenden. Rumäner är svåra att organisera. De litar inte på någon längre, inte ens på facket, säger federationsordförande Mircea Burlacu med ett snett leende.

– De flesta bryr sig bara om sig själva och sina familjer. Alla är individualister. Grupptänkandet försvann efter revolutionen.

Ordförande Burlacu talar allvarligt om den försämrade arbetsrättsliga lagstiftningen. Sedan 2011 har fackliga ledare inte längre något skydd när de agerar och organiserar. Och inget lagligt stöd om de hotas.

– Förr var det en utdragen process att säga upp någon. Nu kan företag sparka en anställd och anställa en ny efter bara en månad. Förtursrätten till jobb på den gamla arbetsplatsen under nio månader, har avskaffats.

– Det räcker att arbetsgivaren inte gillar dig så är det adjöss. Tryggheten är borta och människor tystnar, av rädsla för att bli av med jobbet.

Ser fackföreningsmännen någon framtid inom EU?

För första gången upphör skuren av åsikter kors, och tvärs över bordet. Sekreteraren Nicoleta Duta, som tolkar till engelska, hämtar andan.

– Det är för stora skillnader mellan fattiga och rika länder inom unionen och det saknas system för att utjämna olikheterna. Men att fortsätta inom unionen är väl den enda lösningen nu, i vår svåra finansiella situation, menar Gheorghe Petrica.

Mircea Burlacu fyller på:

– Vi borde vara som grekerna, gå ut på gatorna och protestera högljutt!

Församlingen nickar instämmande.

Hur är det med a-kassa?

– Arbetslösa kan ansöka om en ersättning. Fast den är låg, 25 procent av minimilönen plus tio procent av vad man tjänade under det senaste året. I högst nio månader. Sedan försvinner man ur arbetslöshetsstatistiken.

– Därför kan man inte lita på siffrorna. Officiellt ligger arbetslösheten i landet på sju, åtta procent, men i verkligheten är den nog 20 procent. Och ännu högre bland ungdomar. De har det särskilt svårt, poängterar Cristian Toma.

Vad gör man efter nio månader om man inte får ett nytt jobb?

– Hänger sig, säger Gheorghe Petrica med galghumor, följt av allmänt skratt.

Man får lita till sina familjer eller jobba svart, förklarar han sedan. Det är därför så många stannar kvar på dåliga jobb, det är i alla fall bättre än att vara arbetslös.

Mircea Burlacu uppger att 100 000 arbeten försvann med den försämrade lagstiftningen. Korttidskontrakten på bara några månader eller veckor blir också allt vanligare.

– Jobben är dåliga och anställda har inget skydd. Det är nästan som illegala jobb, med den skillnaden att du betalar skatt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.