Arlandaklubben
Close
Dagis, vadå? På Arlanda rör sig otroligt mycket folk. Det är en ständig källa till sjukdom, berättar Aram Hassan Reza (ledamot), Filip Rydolw (ordförande) och Sabina Svensson (huvudskyddsombud). Andreas Lind (vice ordförande) och Elisabeth Lavér och Veronica Ytterberg (ledamöter) är inte med på bild.
Close
Månadens klubb

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

– Det är viktigt att vi syns och hörs, säger huvudskyddsombudet Sabina Svensson. Klubbordförande Filip Rydow fyller i:

– Vi är en stark klubb, så vi kan påverka.

Han nickar åt ledamoten Aram Hassan Reza som också sitter vid bordet i den nya klubblokalen.

– Aram är jäkligt vass på att rekrytera medlemmar och se till att de kommer i väg på facklig utbildning.

Det är inget märkvärdigt han gör, kontrar Aram.

– Visar att jag finns där, för deras skull. Alla har sina behov. En del är trötta, tycker att jobbet är tungt. Andra har problem hemma. Det kan ha blivit något missförstånd med chefen. I slutändan vill alla trygghet och stöd, någon att prata med.

– Men, tillägger han, vi har så många medlemmar att vi inte kan vara på alla platser samtidigt, tyvärr.

Arlandaklubbens maskot
Arlandaklubbens maskot.  Foto: Justina Öster

Därför ska klubben förbättra kommunikationen ytterligare, intygar Filip och Sabina – som tillsammans delar på den fackliga heltiden, 50 procent var. Fast ibland blir det mer. En kanal är den egna Facebook­gruppen, där de lägger upp bilder och berättar vad de gör. Fast alla gillar inte ny teknik och vill ha info på papper.

Förbättringar av arbetsmiljön är en ständigt pågående process. Kontrollanterna har besvär med allt från knän, armar och axlar till psykosociala problem. Den långa historien av benhinneinflammationer har däremot brutits. Lösningen var ergonomiska mattor på de hårda marmor- och betonggolven och gelédynor i arbetsskorna.

Annars handlar det om att utrustning går sönder och behöver bytas ut. Förra sommarens värmebölja ledde också till att klubben och ledningen gemensamt såg över ­ventilationen. Nya kylaggregat installerades och­ film sattes upp för fönstren.

– Samarbetet är bra både med Nokas och Swedavia, som äger lokalerna, säger Filip.

Tillbudsrapporteringen på intranätet och via en app är också en viktig fråga.

– Som på alla arbetsplats­er borde fler tillbud rapporteras. Däremot anmäls olycksfallen. Tillsammans med företaget tittar vi på hur vi ska få fler att rapportera om tillbuden, säger Sabina.

Här drar fack och arbets­givare åt samma håll, på­pek­ar Filip Rydolw.

– Det är viktigt för oss att ha statistiskt underlag om vi ska gå till ledningen och begära förbättringar. Det är som alltid: Finns händelser inte på papper så finns de inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.