En tredjedel av leveranserna saknade kollektivavtal
Arbetsvillkor. Facken Transport och Seko har kartlagt vilka som gör sista milen-levanser i Stockholm. Det visade sig att drygt 30 procent av företagen saknade kollektivavtal.
– Där kommer en till, säger Magnus Falk och pekar på en budbil.
Pernille Dynesius tar upp telefonen och skriver upp registreringsnumret.
De står i ett gathörn på Södermalm i Stockholm och är ett av fackens fyra team som just då är ute och loggar bilar som kör sista milen-leveranser den första onsdagen efter Black Friday.
Transports utredare Sirin Celik har inte hunnit sammanställa alla detaljer från studien, de ska vara klara till mitten av december och sammanfattas i en rapport, men redan nu går det att dra vissa slutsatser.
– Vi har sett att det är oerhört många bolag som är verksamma i den här branschen. Det kan stå ett företagsnamn på budbilen men rör sig ofta om underåkerier. Vid sidan om det såg vi dessutom väldigt många bilar som inte hade någon logga samtidigt som vi registrerade att de genomförde en hemleverans, säger Sirin Celik.
Första gången Transport och Seko var ute och gjorde en kartläggning av budbilar var i mitten av augusti. När Sirin Celik sammanfattar resultatet går det att konstera att kollektivavtal är betydligt vanligare hos vissa speditörer och ganska ovanligt hos andra. Sammanlagt var det 30 procent av företagen som saknade kollektivavtal.
– Nu har vi svart på vitt vilka som kör för de stora jättarna och ska uppvakta åkerierna för att teckna kollektiva och uppmuntra speditörerna att säkerställa att de anlitar företag som har avtal, säger Sirin Celik.