Ordföranden har ordet

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

För många av våra sopgubbar i Stockholm kulminerade en kamp om lönevillkor i en olovlig strejk i början på juli månad. Konflikten gällde från början lönesystemet i sig, men utvecklades även till en kamp om yrkesheder och stolthet när arbetsgivaren begärde en nyckelinventering.

Förbundet stöder inte en olovlig strejk under gällande fredsplikt, men jag tror att allmänheten har en viss förståelse för att många av de berörda tyckte att nu var det nog och beslutade sig för att lämna sin anställning. Nyckelinventeringen i sig borde kunna ha lösts genom att begära in nycklar från berörda fastighetsägare och lönetvisten hade ju sitt ursprung i att renhållningsföretaget lagt ett för lågt anbud vid upphandlingen. Ett renhållningsföretag som verkar ha satt metoden med underbud i system och enligt uppgifter i medier har stora ekonomiska lönsamhetsproblem.

Det återstår att se vad som händer under hösten. Hela konflikten väcker ju en del tankar om vad en arbetsgivare kan begära av de anställda och vad som ryms inom arbetsgivarens köp av arbetskraft genom anställningen. Äger arbetsgivaren rätten till yrkeskunskapen och kan en arbetsgivare kräva att den förvärvade kunskapen ovillkorligt och totalt ska lämnas vidare?

I Göteborg pågår eller pågick i sommar en annan konflikt gällande verksamheten i delar av Göteborgs hamn. En konflikt som primärt inte är Transports, utan Hamnarbetarförbundets, med motparten APM som driver den aktuella delen av hamnen. Konflikten har lett till omfattande varsel i det aktuella bolaget och även inneburit att regeringen beslutat tillsätta en utredning om konflikträtten.

Vi ser att den svenska modellen hotas från flera olika håll nu och den vill vi naturligtvis värna om. Samtidigt är konflikträtten något som vi har kämpat hårt för, och våra föregångare i rörelsen har till med har dött för den saken.

Därför är det djupt oroande att det talas om att se över rätten att vidta stridsåtgärder.

Vårt förbund kommer aldrig att ställa sig bakom en inskränkning av konflikträtten.

Transport är inte direkt berört av konflikten i Göteborg, men som avtalsbärande part har vi givetvis ett ansvar för att försöka hitta en lösning.

Lösningen som vore den bästa anser vi fortsatt är att alla hamnarbetare är organiserade i ett och samma förbund. Det förbundet är det förbund som bär avtalet, det vill säga Svenska Transportarbetareförbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars Erlandsson:
    12 september, 2017

    Klart att vi skall värna om strejkrätten och kollektivavtal. Kollektivavtalet ger all arbetare på anslutna företag en grundskydd i lön. Men nästan alla arbetare på företag med lokala fackföreningar har mer än avtalad grundlön. Ofta i utbyte mot lönesplittring, ökad flexibilitet eller högre arbetstempo. Fredsplikten innebär att man inte genom strejk eller annan olovlig aktion kan försvara lön över grundlön när den attackeras av arbetsgivaren. Till sin hjälp har arbetsgivaren arbetsdomstolen.
    Ett avtal borde försvara alla ingångna löner även lokalt och därmed ge strejkrätt då arbetsgivaren vill sänka dessa. Det handlar inte om lokal strejkrätt utan att förbundet ska kunna starta en konflikt mot företag som vill sänka löner som var i kraft när avtalet skrevs. Då vore sopgubbarnas strejk inte vild.

Lästips:

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.