Enad kamp för schysta vägar

Anställda chaufförer, åkeriföretagare, poliser och representanter för både Transport och arbetsgivarna jobbade i går för schyst konkurrens och schysta villkor på vägarna. Det blev en heldag med möten och lobbyjobb i Bryssel. – Jag är jättenöjd, säger Freddy Welle, chaufför och aktiv både i Transport och Här stannar Sverige!

– Mötena var jättebra, säger Johan Kullgren, åkare och aktiv i Här stannar Sverige!

Delegationen på omkring 15 personer träffade först sverigedemokraten Peter Lundgren och på eftermiddagen Jens Nilsson (S).

– Båda två var riktigt engagerade, säger Freddy Welle. De kommer att lobba i EU för att sätta fokus på problemen i åkeribranschen – och göra något åt dem.

Målet med uppvaktningarna är en framtid utan lönedumpning och där åkerier från alla länder följer EU:s regler om cabotage. Bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretag att köra inrikestrafik i ett annat EU-land. Freddy Welle pratade sig varm för en idé om hur kontrollen kan bli bättre:

– Om alla bilar över tolv ton förses med en bricka, som registrerar hur och var bilen har körts, kan polisen få besked om detta bara genom att knappa in bilens registreringsnummer i sin dator, säger han. Med brickan blir falskskyltade bilar avslöjade eftersom den är kopplad till bilens identitet.

Modellen har han hämtat från den tyska mauten, en sorts bricka på lastbilens framruta som monteras och plomberas av en verkstad. Där används den bland annat för att ta ut vägskatter.

När den svenska Brysseldelegationen också mötte en italiensk parlamentariker och chaufförer från Italien visade det sig att idén om en identifikationsbricka inte är unik:

– För snart ett år sedan tog vi fram exakt ett likadant förslag om mautbricka, sa Srdjan Sergio Grujic till tidningen Proffs, som bevakade uppvaktningarna på plats i Bryssel.

Det var lite av en ögonöppnare för Bibbi Steinert, chaufför sedan 1970-talet, numera med familjeåkeri i Habo, att italienarna har precis samma problem som hon ser på de svenska vägarna.

– Och att vi tänker så lika, säger hon. En sådan där mautbricka kan utvecklas till att kontrollera allt man vill.

Även Bibbi Steinert tycker att Brysselbesöket var fantastiskt.

– Vi fick fram vårt budskap – att det måste vara lika villkor på vägarna och att alla ska var lika inför lagen, säger hon. Det var mycket givande att träffa Peter Lundgren som själv har jobbat i åkeribranschen.

Freddy Welle berättar att samarbetet mellan åkare, chaufförer, facket och arbetsgivarnas organisation kommer att fortsätta. Ett större möte är på gång i Göteborgstrakten. En uppvaktning av samtliga politiker i riksdagens trafikutskott står på önskelistan. Och om ett år planeras en ny Brysselresa för att följa upp om gårdagens lobbande fick önskad effekt.

– Vi får mycket cred för vårt nära samarbete mellan åkare och chaufförer, säger Freddy Welle. Och det ska vi fortsätta med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.