Enad kamp för schysta vägar
Anställda chaufförer, åkeriföretagare, poliser och representanter för både Transport och arbetsgivarna jobbade i går för schyst konkurrens och schysta villkor på vägarna. Det blev en heldag med möten och lobbyjobb i Bryssel. – Jag är jättenöjd, säger Freddy Welle, chaufför och aktiv både i Transport och Här stannar Sverige!
– Mötena var jättebra, säger Johan Kullgren, åkare och aktiv i Här stannar Sverige!
Delegationen på omkring 15 personer träffade först sverigedemokraten Peter Lundgren och på eftermiddagen Jens Nilsson (S).
– Båda två var riktigt engagerade, säger Freddy Welle. De kommer att lobba i EU för att sätta fokus på problemen i åkeribranschen – och göra något åt dem.
Målet med uppvaktningarna är en framtid utan lönedumpning och där åkerier från alla länder följer EU:s regler om cabotage. Bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretag att köra inrikestrafik i ett annat EU-land. Freddy Welle pratade sig varm för en idé om hur kontrollen kan bli bättre:
– Om alla bilar över tolv ton förses med en bricka, som registrerar hur och var bilen har körts, kan polisen få besked om detta bara genom att knappa in bilens registreringsnummer i sin dator, säger han. Med brickan blir falskskyltade bilar avslöjade eftersom den är kopplad till bilens identitet.
Modellen har han hämtat från den tyska mauten, en sorts bricka på lastbilens framruta som monteras och plomberas av en verkstad. Där används den bland annat för att ta ut vägskatter.
När den svenska Brysseldelegationen också mötte en italiensk parlamentariker och chaufförer från Italien visade det sig att idén om en identifikationsbricka inte är unik:
– För snart ett år sedan tog vi fram exakt ett likadant förslag om mautbricka, sa Srdjan Sergio Grujic till tidningen Proffs, som bevakade uppvaktningarna på plats i Bryssel.
Det var lite av en ögonöppnare för Bibbi Steinert, chaufför sedan 1970-talet, numera med familjeåkeri i Habo, att italienarna har precis samma problem som hon ser på de svenska vägarna.
– Och att vi tänker så lika, säger hon. En sådan där mautbricka kan utvecklas till att kontrollera allt man vill.
Även Bibbi Steinert tycker att Brysselbesöket var fantastiskt.
– Vi fick fram vårt budskap – att det måste vara lika villkor på vägarna och att alla ska var lika inför lagen, säger hon. Det var mycket givande att träffa Peter Lundgren som själv har jobbat i åkeribranschen.
Freddy Welle berättar att samarbetet mellan åkare, chaufförer, facket och arbetsgivarnas organisation kommer att fortsätta. Ett större möte är på gång i Göteborgstrakten. En uppvaktning av samtliga politiker i riksdagens trafikutskott står på önskelistan. Och om ett år planeras en ny Brysselresa för att följa upp om gårdagens lobbande fick önskad effekt.
– Vi får mycket cred för vårt nära samarbete mellan åkare och chaufförer, säger Freddy Welle. Och det ska vi fortsätta med.