Debatt. Det finns ett antal verkligen viktiga frågor som förbundet behöver ta tag i. Vi behöver öka medlemsantalet och det är det absolut viktigaste. Vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Allt detta hänger ihop för att vi ska kunna stå upp för och förhandla fram nya bra kollektivavtal.
Svensk arbetarrörelse har de senaste decennierna förlorat över 100 000 förtroendevalda. Även Transport tappar i antal förtroendevalda. En förtroendevald är ofta en person med stort förtroende på sin arbetsplats och på så vis kittet mellan medlemmarna och organisationen, utan dessa fungera inte en fackförening så som den borde. Dessutom måste vi utbilda fler fackliga förtroendemän till förhandlingsombud, detta för att lyfta av en del av förbundets ombudsmän en arbetsbörda som många gånger är ohemul. Men också för att ombudsmännen också skall kunna vara den agitator, medlemsrekryterare och mentorer till klubbar och sektioner som behöver stöttning. Vi måste öka vår närvaro bland våra medlemmar!
När det gäller personalstrategi, då tänker jag på alla yrkeskategorier vi har i Transportarbetareförbundet. Alla skall kunna utvecklas och förkovra sig. Man skall kunna utvecklas genom vidareutbildning, att vi har högt i tak i en platt organisation och tolererar misstag. När vi talar om ombudsmän behöver vi verkligen se över personalstrategin. Vi har ålderspucklar som inte är speciellt gynnsamma för förbundets framtid, många går i pension inom 5 till 10 år. För att ha en bra återväxt av ombudsmän behöver vi också fler förtroendemän ute på arbetsplatserna. Vart skall vi annars rekrytera nya ombudsmän? Transport skall vara en än attraktivare arbetsgivare än idag!
När det gäller förbundets ekonomi, kan vi konstatera att 2007 var vi ca 74 500 medlemmar. Vi är fler anställda idag jämfört med då trots att vi är färre medlemmar. Det förstår var och en att detta inte kan fortgå. Naturligtvis har arbetsuppgifterna förändrats för ombudsmän likväl som för administrativ personal. Så är det i ett samhälle i utveckling. Vi har nya fenomen som plattformsföretag, vi har en allt större andel av utländska transportarbetare i Sverige som arbetar i Sverige genom EU:s fria rörlighet, EU direktiv och EU förordningar som gör vårt arbete mycket mer komplicerat och svårarbetat att företräda våra medlemmar. Detta gäller för Transports alla anställda. Oavsett detta måste vi ha en ekonomi i balans, nu och i framtiden. Och för att uppnå detta måste vi vara bäst i klassen i närvaro på arbetsplatserna, medlemsvärva, organisera och bygga organisation. Detta arbete måste och skall prioriteras!
Klarar vi att sammanväva dessa tre områden, som jag tycker är prioriterade, då blir förbundet ännu starkare med närvaro på arbetsplatserna, vi får fler duktiga fackliga förtroendemän, bättre ekonomi, och större möjlighet till att teckna bra kollektivavtal!
Enade vi stå, söndrade vi falla!