VU-kandidaternas egna inlägg

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Kongress 2022

Debatt. Det finns ett antal verkligen viktiga frågor som förbundet behöver ta tag i. Vi behöver öka medlemsantalet och det är det absolut viktigaste. Vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Allt detta hänger ihop för att vi ska kunna stå upp för och förhandla fram nya bra kollektivavtal.

Svensk arbetarrörelse har de senaste decennierna förlorat över 100 000 förtroendevalda. Även Transport tappar i antal förtroendevalda. En förtroendevald är ofta en person med stort förtroende på sin arbetsplats och på så vis kittet mellan medlemmarna och organisationen, utan dessa fungera inte en fackförening så som den borde. Dessutom måste vi utbilda fler fackliga förtroendemän till förhandlingsombud, detta för att lyfta av en del av förbundets ombudsmän en arbetsbörda som många gånger är ohemul. Men också för att ombudsmännen också skall kunna vara den agitator, medlemsrekryterare och mentorer till klubbar och sektioner som behöver stöttning. Vi måste öka vår närvaro bland våra medlemmar!

När det gäller personalstrategi, då tänker jag på alla yrkeskategorier vi har i Transportarbetareförbundet. Alla skall kunna utvecklas och förkovra sig. Man skall kunna utvecklas genom vidareutbildning, att vi har högt i tak i en platt organisation och tolererar misstag. När vi talar om ombudsmän behöver vi verkligen se över personalstrategin. Vi har ålderspucklar som inte är speciellt gynnsamma för förbundets framtid, många går i pension inom 5 till 10 år. För att ha en bra återväxt av ombudsmän behöver vi också fler förtroendemän ute på arbetsplatserna. Vart skall vi annars rekrytera nya ombudsmän? Transport skall vara en än attraktivare arbetsgivare än idag!

När det gäller förbundets ekonomi, kan vi konstatera att 2007 var vi ca 74 500 medlemmar. Vi är fler anställda idag jämfört med då trots att vi är färre medlemmar. Det förstår var och en att detta inte kan fortgå. Naturligtvis har arbetsuppgifterna förändrats för ombudsmän likväl som för administrativ personal. Så är det i ett samhälle i utveckling. Vi har nya fenomen som plattformsföretag, vi har en allt större andel av utländska transportarbetare i Sverige som arbetar i Sverige genom EU:s fria rörlighet, EU direktiv och EU förordningar som gör vårt arbete mycket mer komplicerat och svårarbetat att företräda våra medlemmar. Detta gäller för Transports alla anställda. Oavsett detta måste vi ha en ekonomi i balans, nu och i framtiden. Och för att uppnå detta måste vi vara bäst i klassen i närvaro på arbetsplatserna, medlemsvärva, organisera och bygga organisation. Detta arbete måste och skall prioriteras!

Klarar vi att sammanväva dessa tre områden, som jag tycker är prioriterade, då blir förbundet ännu starkare med närvaro på arbetsplatserna, vi får fler duktiga fackliga förtroendemän, bättre ekonomi, och större möjlighet till att teckna bra kollektivavtal!

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.