Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson
Close
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022
Close
Kongress 2022

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

När ministern var ung jobbade han inom industrin i Kosta. Ingen kollega hade någonsin tagit sig hela vägen till ålderspension. En kollega hann bli 64 år. Kanske skulle han klara det?

­– Men även han blev sjukskriven och fick lämna bakvägen i stället för att bli avtackad.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) berättar att han har med sig den erfarenheten och sina erfarenheter som skyddsombud in i politiken.

– Jag vet hur jobbigt det var för er på Arlanda för ett tag sedan, eller hur tufft det är för er att se utlandschaufförerna som jobbar med svältlön och hur det är att stressas av kör- och vilotider, sa han.

Sverige har infört nya regler för utländska åkerier under sommaren. Det är implementering av EU:s mobilitetspaket. Där finns bland annat regler för när åkerierna får göra inrikestransporter, hur ofta förarna ska få åka hem och så kan facket kräva att företagen tecknar svenska kollektivavtal.

Eneroth varnade för att regeringsskifte kan leda till mindre tillsyn.

– Vi ser att Moderaterna inte lyft ett finger. Någon i Sverigedemokraterna bullrar mycket, men vi har inte sett ett enda krav på att en konservativ regering ska göra något. Det är Socialdemokraterna som gjort förändringarna och nu finns en högerkonservativ falang som vill skapa ett annat Sverige.

Eneroth tog upp att många företag och speditörer delar med sig av detaljerad klimatdata. Med exakta uppgifter om utsläpp, elfordon och förnybara drivmedel.

– Jag vill att man på samma sätt berättar vilka som utför transporterna, om de har kollektivavtal och att de följer lagar och regler.

Eneroth tog också upp att han vill se en särskild yrkestrafikinspektion som samlar alla myndigheter som ska kontrollera transportsektorn. Där innefattas inte bara godstransporter. Buss och taxi ska också ingå.

– Tänk vilken skillnad det skulle vara.

Efter talet fick kongressombuden ställa frågor. Ronnie Persson, taxichaufför från Värmland, fick mikrofonen.

– Vi har många problem som vi inte kan lösa själva. Vi behöver få bort tidboken och få en färdskrivare. Och så har vi procentlön. Den får vi inte bort i avtal. Det är inte lagligt att köra grus eller djur på ackord men vi får köra sjuka och skolbarn. Det måste vi få bort! sa Ronnie Persson och möttes av en applåd.

– Det är inte rätt att fuska med kör- och vilotider. Det är farligt. Föraren har så klart ett eget ansvar. Men framför allt sker det för att det är stressigt på jobbet och pressade arbetsvillkor.

– Den ena delen du är inne på. Gällande löner och avtal. Där behöver vi jobba tätt tillsammans. Jag vill inte klåfingrigt gå in och reglera parternas ansvar. Men vi kan göra mer inom upphandling. Vi kan inte ständigt köpa till lägsta pris och ha modeller som pressar villkor och rycker bort bolag som är seriösa. Den modellen har inte tjänat Sverige väl. Vi har gjort en del för att reformera branschen och gudarna ska veta att det finns mer att göra. Men här behöver vi jobba tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Insänt logga

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.