Enkät: 4 föräldrar berättar

Hur får du ihop livspusslet?

Malin Andersson
41 år, bensinstationsanställd, Statoil. Tre barn, 2, 10 och 13 år. Bor i Norsholm, Östergötland. Jobbar skift med både morgon-, dag-, och kvällspass.

– Min man är bonde och jobbar jämt, han har inga regelbundna tider. Vi får ihop livspusslet mycket tack vare våra föräldrar. Ibland kan min man åka ifrån och hämta på dagis och därefter lämna hos svärmor. Eller så hämtar hon. Utan våra föräldrar skulle det inte gå och vi måste alltid ha god framförhållning. Jag har också varit mammaledig ganska mycket för att få ihop tiderna, nästan två år med varje barn. Jag tycker att min arbetsgivare har gjort vad den kunnat. När vi har haft sommarjobbare och så har de försökt pussla ihop det så att jag har fått ett lite bättre schema.

Sofia Nymark
35 år, butikskontrollant. Ensamstående med två barn, 4 och 6 år. Bor i Kil, Värmland.

– Förut jobbade jag oregelbundna tider. Det fungerade inte alls. Om jag började 10 och slutade 17.30 blev mina barn alltid hämtade sist på förskolan. När de var hos sin pappa varannan helg jobbade jag tolvtimmarspass hela helgen.

Jag var aldrig ledig, hade aldrig någon tid för återhämtning. Och mina föräldrar är så gamla så jag kan inte få någon hjälp av dem. Jag var på väg in i väggen, med mycket sjukfrånvaro. Först försökte jag gå ner i arbetstid, men klarade det inte ekonomiskt. Fast jag har haft en väldigt god kommunikation med min arbetsgivare och vi kom fram till att det inte fungerade för mig. Mina kollegor har förståelse för min situation också. Nu jobbar jag heltid igen, men måndag till fredag mellan åtta och halv fem. Det är stor skillnad, både för mig och för mina barn. Förut stod de alltid vid staketet på dagis och frågade vad klockan var när jag kom och hämtade dem.

 

Peter Novak Bernath
31 år, taxitelefonist. Ett barn, 4,5 år. Jobbar ”halvnätter”, börjar jobba tidigast 14.00 och slutar senast 05.00. Kör också taxi nattetid några pass i månaden.

– Jag har lite tur i och med att min sambo pluggar. Det är klart jag hade önskat att jag hade kunnat vara hemma mer, jag är alltid borta när min son är hemma. Hade jag jobbat när han är på dagis hade jag kanske träffat honom oftare. Men fördelen med att jobba långa pass är att jag också har många lediga dagar. Då kan jag hämta honom tidigare på dagis och hinna umgås ordentligt. Om min sambo inte pluggade skulle det nog fungera sämre. Då skulle jag nog få börja jobba helnätter, till klockan 07 och lämna på dagis efter det.

Caroline Strid
31 år, lastbilschaufför, Väse, Värmland. Ett barn, 2,5 år som bor hos henne varannan vecka.

– Min dotter bor hos mig från tisdag till tisdag, vi har fått lägga upp det så på grund av mitt schema. Jag är fjärrchaufför. Varannan vecka ligger jag borta två nätter och varannan en eller två. Vi jobbar 40 timmar på fyra dagar så varannan vecka har jag långhelg. Utan familjen hade det här jobbet nästan varit omöjligt. Min mamma hjälper till den natt jag ligger ute under min vecka. Hon hämtar på dagis och så sover min dotter hos henne. Sen hämtar jag henne där på torsdagseftermiddagen och så har vi långhelg tillsammans till tisdag morgon. När det kör ihop sig får min dotter följa med i lastbilen. Det kan vara att de ringer från dagis och hon är sjuk eller att åkeriet behöver någon som jobbar extra en dag då jag inte har barnomsorg. Det går det med. Jag är själv mer eller mindre uppvuxen i en lastbil. Men jag ska byta jobb om några veckor och börja köra åt min pappa i stället. Då kommer jag jobba mer den veckan jag är barnledig och så får man byta av mig den andra veckan. Jag hoppas på att det ger mig ännu lite mer tid med min dotter. När man bara ses varannan vecka känns varje minut viktig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.