Close
Så svarade förarna på fyra av frågorna i enkätundersökningen.
Close
Stress och körtider

Enkät – en väg till bättre villkor

Arbetsmiljö. Fackets enkät om stress och körtider har redan gett resultat. Regionen sätter in fler bilar, åkerierna står för lunch när färdtjänstförare får körningar till annan ort.

Transports Linköpingsavdelning gjorde i höstas en undersökning bland färdtjänstförare i Östergötland. Ett medvetet sätt att arbeta för att svart på vitt kunna visa de stora problem som finns när det gäller arbetsmiljön.

Olyckstillbud i trafiken, sjukskrivningar och hög personalomsättning – svaren från färdtjänstförarna ger tydliga besked. Tre av fyra förare ansåg inte att de kunde utföra sitt arbete på ett säkert vis.

– Vi har haft möte med Östgötatrafiken nu. Det var tufft och bra. Konkret ledde det till att de sätter in extra bilar redan från första mars, säger Viktor Petrov.

Viktor Petrov och Mats Andersson på avdelningskontoret i Linköping.
Viktor Petrov och Mats L Andersson på avdelningskontoret i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

Han är regional samordnare taxibranschen och har själv arbetat inom färdtjänst i många år. Tillsammans med Mats L Andersson, ombudsman på avdelning 4, har Viktor Petrov gjort arbetet med enkäten om stress och körtider.

– Dialogen fortsätter och det är positivt, alla har intresse av att det ska fungera – Östgötatrafiken, arbetsgivarna, förarna och kunderna, säger Viktor Petrov.

– Och det är bra att man sätter in nya bilar, det har varit stor brist på fordon.

Redan från månadsskiftet ska extra bilar finnas tillgängliga på fyra håll i länet, i Linköping, Norrköping, Motala respektive Mjölby. Det blev klart på mötet förra veckan där regionens trafikbolag och arbetsgivarna, de taxiåkerier som kör upphandlad trafik, möttes på Linköpingsavdelningens kontor.

Minskade egenavgifter

Från fackets sida lyftes frågan om att komma undan pucklar i trafiken: Tider på dygnet då arbetsbelastningen är extra hög, som i rusningtid när många förare kör skolskjutsar och lämnar eller hämtar vid dagverksamhet. Kunder som behöver färdtjänsthjälp för att exempelvis handla skulle få fördelar.

Ett förslag är att minska egenavgifterna för dem som väljer att utnyttja färdtjänst när det är lugnare, som mellan 9 och 12 på förmiddagen.

– När vi tog upp det blev reaktionen först att egenavgifterna ju är kommunernas sak. Men frågan är om kommunerna ens känner till möjligheten… Fast när vi föreslog att vi skulle informera dem fick vi höra att nej, nej – det tog Östgötatrafiken på sig, säger Viktor Petrov.

Mötet avslutades med att det sattes en ny tid för fortsatt diskussion, i mitten av april. Då handlar det bland annat om utvärdering av extrabilarna som sätts in nästa vecka.

Vid ett annat möte, redan i slutet av januari, gick arbetsgivarna – taxiåkarna – med på att bekosta en dagens lunch om förarna fick körningar till annan ort. Inte ens hälften av färdtjänstförarna kan i dag vara säkra på att kunna äta medhavd mat på hemdepån, visar enkätsvaren.

Enkäten har också lett till en översyn av scheman och att övertid korrekt börjat betalas ut där det varit problem tidigare.

– Arbetet har gett synliga resultat. Och det är inget som har hänt av sig själv, det är vi som gjort det. En poäng med enkäten är att väcka engagemang, få folk att känna sig delaktiga och stolta, säger Viktor Petrov.

– Jag tror att vi lyckats bra hittills, fast vi är inte nöjda. Vi har kommit en bit framåt på vägen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Micke Andersson:
    23 februari, 2023

    En fråga skulle ha varit Har du varit NÄRA för en olycka på grund av stress så tror jag att svaret hade varit annorlunda

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.