Enkät – en väg till bättre villkor
Arbetsmiljö. Fackets enkät om stress och körtider har redan gett resultat. Regionen sätter in fler bilar, åkerierna står för lunch när färdtjänstförare får körningar till annan ort.
Transports Linköpingsavdelning gjorde i höstas en undersökning bland färdtjänstförare i Östergötland. Ett medvetet sätt att arbeta för att svart på vitt kunna visa de stora problem som finns när det gäller arbetsmiljön.
Olyckstillbud i trafiken, sjukskrivningar och hög personalomsättning – svaren från färdtjänstförarna ger tydliga besked. Tre av fyra förare ansåg inte att de kunde utföra sitt arbete på ett säkert vis.
– Vi har haft möte med Östgötatrafiken nu. Det var tufft och bra. Konkret ledde det till att de sätter in extra bilar redan från första mars, säger Viktor Petrov.
Han är regional samordnare taxibranschen och har själv arbetat inom färdtjänst i många år. Tillsammans med Mats L Andersson, ombudsman på avdelning 4, har Viktor Petrov gjort arbetet med enkäten om stress och körtider.
– Dialogen fortsätter och det är positivt, alla har intresse av att det ska fungera – Östgötatrafiken, arbetsgivarna, förarna och kunderna, säger Viktor Petrov.
– Och det är bra att man sätter in nya bilar, det har varit stor brist på fordon.
Redan från månadsskiftet ska extra bilar finnas tillgängliga på fyra håll i länet, i Linköping, Norrköping, Motala respektive Mjölby. Det blev klart på mötet förra veckan där regionens trafikbolag och arbetsgivarna, de taxiåkerier som kör upphandlad trafik, möttes på Linköpingsavdelningens kontor.
Minskade egenavgifter
Från fackets sida lyftes frågan om att komma undan pucklar i trafiken: Tider på dygnet då arbetsbelastningen är extra hög, som i rusningtid när många förare kör skolskjutsar och lämnar eller hämtar vid dagverksamhet. Kunder som behöver färdtjänsthjälp för att exempelvis handla skulle få fördelar.
Ett förslag är att minska egenavgifterna för dem som väljer att utnyttja färdtjänst när det är lugnare, som mellan 9 och 12 på förmiddagen.
– När vi tog upp det blev reaktionen först att egenavgifterna ju är kommunernas sak. Men frågan är om kommunerna ens känner till möjligheten… Fast när vi föreslog att vi skulle informera dem fick vi höra att nej, nej – det tog Östgötatrafiken på sig, säger Viktor Petrov.
Mötet avslutades med att det sattes en ny tid för fortsatt diskussion, i mitten av april. Då handlar det bland annat om utvärdering av extrabilarna som sätts in nästa vecka.
Vid ett annat möte, redan i slutet av januari, gick arbetsgivarna – taxiåkarna – med på att bekosta en dagens lunch om förarna fick körningar till annan ort. Inte ens hälften av färdtjänstförarna kan i dag vara säkra på att kunna äta medhavd mat på hemdepån, visar enkätsvaren.
Enkäten har också lett till en översyn av scheman och att övertid korrekt börjat betalas ut där det varit problem tidigare.
– Arbetet har gett synliga resultat. Och det är inget som har hänt av sig själv, det är vi som gjort det. En poäng med enkäten är att väcka engagemang, få folk att känna sig delaktiga och stolta, säger Viktor Petrov.
– Jag tror att vi lyckats bra hittills, fast vi är inte nöjda. Vi har kommit en bit framåt på vägen.