Close
Så svarade förarna på fyra av frågorna i enkätundersökningen.
Close
Stress och körtider

Enkät – en väg till bättre villkor

Arbetsmiljö. Fackets enkät om stress och körtider har redan gett resultat. Regionen sätter in fler bilar, åkerierna står för lunch när färdtjänstförare får körningar till annan ort.

Transports Linköpingsavdelning gjorde i höstas en undersökning bland färdtjänstförare i Östergötland. Ett medvetet sätt att arbeta för att svart på vitt kunna visa de stora problem som finns när det gäller arbetsmiljön.

Olyckstillbud i trafiken, sjukskrivningar och hög personalomsättning – svaren från färdtjänstförarna ger tydliga besked. Tre av fyra förare ansåg inte att de kunde utföra sitt arbete på ett säkert vis.

– Vi har haft möte med Östgötatrafiken nu. Det var tufft och bra. Konkret ledde det till att de sätter in extra bilar redan från första mars, säger Viktor Petrov.

Viktor Petrov och Mats Andersson på avdelningskontoret i Linköping.
Viktor Petrov och Mats L Andersson på avdelningskontoret i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

Han är regional samordnare taxibranschen och har själv arbetat inom färdtjänst i många år. Tillsammans med Mats L Andersson, ombudsman på avdelning 4, har Viktor Petrov gjort arbetet med enkäten om stress och körtider.

– Dialogen fortsätter och det är positivt, alla har intresse av att det ska fungera – Östgötatrafiken, arbetsgivarna, förarna och kunderna, säger Viktor Petrov.

– Och det är bra att man sätter in nya bilar, det har varit stor brist på fordon.

Redan från månadsskiftet ska extra bilar finnas tillgängliga på fyra håll i länet, i Linköping, Norrköping, Motala respektive Mjölby. Det blev klart på mötet förra veckan där regionens trafikbolag och arbetsgivarna, de taxiåkerier som kör upphandlad trafik, möttes på Linköpingsavdelningens kontor.

Minskade egenavgifter

Från fackets sida lyftes frågan om att komma undan pucklar i trafiken: Tider på dygnet då arbetsbelastningen är extra hög, som i rusningtid när många förare kör skolskjutsar och lämnar eller hämtar vid dagverksamhet. Kunder som behöver färdtjänsthjälp för att exempelvis handla skulle få fördelar.

Ett förslag är att minska egenavgifterna för dem som väljer att utnyttja färdtjänst när det är lugnare, som mellan 9 och 12 på förmiddagen.

– När vi tog upp det blev reaktionen först att egenavgifterna ju är kommunernas sak. Men frågan är om kommunerna ens känner till möjligheten… Fast när vi föreslog att vi skulle informera dem fick vi höra att nej, nej – det tog Östgötatrafiken på sig, säger Viktor Petrov.

Mötet avslutades med att det sattes en ny tid för fortsatt diskussion, i mitten av april. Då handlar det bland annat om utvärdering av extrabilarna som sätts in nästa vecka.

Vid ett annat möte, redan i slutet av januari, gick arbetsgivarna – taxiåkarna – med på att bekosta en dagens lunch om förarna fick körningar till annan ort. Inte ens hälften av färdtjänstförarna kan i dag vara säkra på att kunna äta medhavd mat på hemdepån, visar enkätsvaren.

Enkäten har också lett till en översyn av scheman och att övertid korrekt börjat betalas ut där det varit problem tidigare.

– Arbetet har gett synliga resultat. Och det är inget som har hänt av sig själv, det är vi som gjort det. En poäng med enkäten är att väcka engagemang, få folk att känna sig delaktiga och stolta, säger Viktor Petrov.

– Jag tror att vi lyckats bra hittills, fast vi är inte nöjda. Vi har kommit en bit framåt på vägen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Micke Andersson:
    23 februari, 2023

    En fråga skulle ha varit Har du varit NÄRA för en olycka på grund av stress så tror jag att svaret hade varit annorlunda

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Transportarbetarens logga

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.