Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg
Close
Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping.
Close
Arbetsmiljö

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår. Jag tycker att det är oförskämt av Östgötatrafiken att trycka tillbaka ansvaret på arbetsgivare som inte kan påverka mycket, säger Patrik Emanuelson, färdtjänstförare och skyddsombud på Vikbolands taxi.

Variationsrika dagar, frihet och möten med människor, ansvar för en väldigt varierad kundkrets – både Patrik Emanuelson och Arben Pepi trivs med arbetet. Båda har kört upphandlad, samhällsbetald trafik för Vikbolands taxi i Östergötland i snart 19 år. Och är ombud på arbetsplatsen, ett av regionens större taxiåkerier med uppdrag inom servicetrafik i hela länet och även sjuktransporter till angränsande län.

Å andra sidan. De problem som Transports enkät belyser har ”dryftats i åratal”, enligt Patrik och Arben. De tar upp planeringen från Östgötatrafikens sida som ett grundproblem. Under pandemin lättade arbetsbelastningen något, en konsekvens av minskat antal körningar. I dag är det tillbaka i samma hjulspår som före nedstängningen, möjligen än mer pressat då ”det skruvats i systemen”.

– Man har tajtat till det upplever vi. Som när det gäller hanteringstiden, tiden för att till exempel lasta rullstol, räknar man i dag bara med faktiskt körtid, säger Patrik Emanuelson.

Bekymret, som han ser det, är att när det regionala trafikbolaget lägger ut fordonsscheman så blir det inte arbetsledarna hos åkeriet som leder och fördelar arbetet:

– Jag hävdar att Östgötatrafiken har ett samordningsansvar för både chaufförerna och åkerierna.

– Och för kunderna. Vi får inte sällan fungera som kuratorer, måste kunna läsa av kunderna och agera beroende på om någon är sjuk eller dement, fyller Arben Pepi i.

Varken han eller Patrik är förvånade över svaren, möjligen med undantag av att så många som var tredje förare på jobbet har varit inblandad i tillbud eller olyckor relaterade till stress. Men hoppas ändå att den chaufför överdriver som talar om 200 kilometer i timmen på hala småvägar, nattetid, för att hinna till sjukhuset enligt schemat.

– Enkäten behövs absolut, tror jag. Den speglar verkligheten som den är och som vi lever i. Ingen som är sjuk ringer och säger att det är för att du är stressad, du säger att du är förkyld, säger Patrik.

Körtiderna beskrivs som sjukt stressande av många förare. Särskilt nya kan uppleva stress också för att förseningar riskerar att betyda tusentals kronor i viten för arbetsgivaren. Den höga personalomsättningen är ett kostsamt problem på flera vis.

I förlängningen riskerar stressen att drabba kunderna när förarnas schema inte tillåter minsta avvikelse. Som en demenssjuk som vill hinna äta upp sin mat hemma i egna köket först, eller den som själv vill gå upp för fordonets ramp och inte rullas in.

Patrik Emanuelson efterlyser bättre kommunikation mellan Östgötatrafiken och åkerierna. När arbetsmiljön blev en fråga för Arbetsmiljöverket 2016 var det åkerierna som fick bakläxa, för att det systematiska arbetsmiljöarbetet var eftersatt. Men åkerierna styr inte alls i väsentliga delar, enligt Patrik Emanuelson, som är ett av två skyddsombud på Vikbolands taxi.

– Som förtroendevald tycker jag att samarbetet med företaget fungerar bra. Om det är något räcker det ofta med att säga till så åtgärdas det, säger han.

Transports båda ombud upplever också att åkeriets ledning är väl medvetna om problemen som enkäten belyser.

– I det här fallet upplever jag att vår arbetsgivare är med på banan, och att man försökt driva på från företagets sida. Men att det ändå inte blivit några större förändringar, säger Patrik.

Hittills?

– Ja, det kanske ska läggas till. Hittills.

Ny klubb på Connect Bus

Fackligt. Möjliga vägar framåt utifrån Transports enkät. Det var något av det som diskuterades när förare hos Connect Bus i Norrköping träffades för att bilda klubb.

Det har varit på gång länge – bolaget har ett fyrtiotal heltidsanställda chaufförer som kör servicetrafik. Flera har relativt nyligen blivit medlemmar i förbundet, och Linköpingsavdelningens undersökning har också varit ett sätt att visa vad facket gör.

Vid mötet i Norrköping den 20 februari utsågs en styrelse för den nya klubben, som du kan läsa mer om nästa månad, i april.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.