Enkel färdskrivarmiss kostade 10 000 kronor i böter
I Skåne har polisen bötfällt en distributionschaufför för att han missat att varje dag knappa in start- och slutland på färdskrivaren. Föraren kör bara kring Helsingborg och lämnar aldrig Sverige. Ändå får han max-boten, 10 000 kronor, eftersom han anklagas för 19 likadana brott under en månad. – Det är rent paragrafrytteri, säger Transports ombudsman Jörgen Danielsson.
Den 30 maj i år hade polisen en trafikkontroll på E 4:an, strax utanför Helsingborg. Det var då distributionsföraren ertappades.
Bötesföreläggandet är sorglustig läsning. På sida efter sida upprepas brotten med en enda mening: ”Du har fört tung lastbil i vägtransport inom Sverige och därvid uppsåtligen eller av oaktsamhet underlåtit att på färdskrivaren lämna uppgift om landskod vid start eller sluttid…”
Chauffören, som är 29 år, vill vara anonym. Med hjälp av Transport har han överklagat och vill få ärendet prövat i tingsrätten. I inlagan konstaterar föraren att bötesbeloppet motsvarar mer än halva månadslönen, efter skatt.
Både chauffören och Transports ombudsman, Görgen Danielsson, tycker att misstaget med färdskrivaren är bagatellartat – med tanke på att distributionsförare normalt kör inom samma område dag efter dag. 29-åringen har inte vid något tillfälle missat raster eller kört för länge.
Enligt föraren beror misstaget på att han, som enda chaufför på bilen, låtit förarkortet sitta kvar i färdskrivaren även under dygnsvilan. Han har då knappat in viloläge. När nästa körpass börjar kommer frågan om landskod inte upp på displayen.
I överklagan vädjar föraren om att hans misstag åtminstone ska betraktas som ett enda brott, inte 19 stycken. Det skulle innebära 1 800 kronor i böter.
Jörgen Danielsson anser att polisen är övernitisk:
– Det kan bara handla om en sak: att polisen ska fylla uppfylla ett visst mål, för statistikens skull.
Thomas Morell arbetar på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag i Skara. Han var tidigare trafikpolis och kämpar numera hårt för att färdskrivarna ska bli tillförlitligare och rättstillämpningen mera anpassad till den verklighet som råder på vägarna.
Morell hjälper ofta åkare och chaufförer som hamnar inför skranket. I början av november ska han vara ombud för en grusbilsförare som råkat ut för precis samma sak som 29-åringen.
Gruschauffören har satt i förarkortet på måndag morgon och knappat in startland. Sedan har kortet fått sitta kvar till fredag eftermiddag. Då har slutland registrerats. Thomas Morell säger:
– Polisen har guldläge att följa den här chauffören minut för minut, hela veckan. Ändå fick han maxbot, 10 000 kronor. Jag tycker inte att det står i proportion till brottet. En tusenlapp eller två vore mer rimligt.
– Som läget är nu betraktar rättsväsendet utelämnat start-/slutland som ett betydligt allvarligare brott än en kraftig hastighetsöverträdelse. Snacka om obalans!