Ensam i skogen

Förra numret av Transportarbetaren handlade om krisen i skogen. Chaufförerna, bilarna och åkerierna blir färre i takt med att priserna sjunker under lågkonjunkturen. Samtidigt stiger pressen på de kvarvarande förarna. För Erik Winberg, från Umeå, är det då viktigare än någonsin att fokusera på säkerheten.

– Tänk när det är halt och mörkt. För den som är ung och ovan eller stressad är det lätt att ramla eller göra ett misstag, säger föraren Erik Winberg.

Klockan är strax efter tio på kvällen och timmerbilen klättrar upp för en smal och brant skogsväg några mil utanför Umeå.

På höger sida om vägen, en bit längre fram, finns kvällens avlägg med timmer. Det ska han ensam lasta på släpet, med hjälp av sin kran, för att sedan köra till sågverket i Holmsund.

– Att köra timmerbil på de här smala skogsvägarna är ibland som att gå på lina. Det gäller att hitta rätt balans i alla lägen, säger Erik Winberg.

Han har kört timmerbil i tio år och rattar vant fordonet längre in i skogen. Trots ensamheten på vägarna och ute i skogen uppskattar han jobbet, framför allt friheten. Men han vet också vikten av att ta det lugnt och inte provocera bilen.

Just den här kvällen är förhållandena bra. Leran som var tidigare har hunnit frysa så att vägen är något fastare, och snön har ännu inte lagt sig.

– Jag har efterlyst säkerhetsförbättringar sedan jag började. I andra yrken är det till exempel säkerhetskrav på alla arbeten som utförs över två meter upp, men inte inom timmer, säger han.

Ett av de mest riskabla momenten är lastningen. Om kranen har förarhytt sitter föraren i den, flera meter upp, ofta utan möjlighet att kommunicera med omvärlden ifall något skulle hända. Det är sällan mobilen har täckning ute i skogen, och komradion finns inne i bilens förarhytt.

Och rädslan är inte obefogad. Ett stort antal olyckor där kranpelaren har knäckts har inträffat under åren. Erik var själv inblandad i en för några år sedan.

– Jag körde av en kranpelare och fastnade där uppe. Jag hängde över bommen, fastkilad med knät och kunde hålla mig fast. Det var tur att jag hade en kran utan hytt, för annars hade jag följt med ner. Jag hade tur som klarade mig så bra, säger han.

Exempel på tillfällen där det gått mer illa finns det flera. Bland annat nyligen bortgångne Carl-Åke Eriksson, tidigare ordförande i Transports Umeåavdelning.

– Han gick i backen med en kran. Då var det minus 20 grader. Han hade brutit lårbenet och tog sig inte in i bilen. Efter någon timme var det någon som saknade honom och såg till att han fick hjälp, men det hade kunnat gå riktigt illa, säger Erik Winberg.

Erik berättar att det var först i samband med det som han fick veta att alla olyckor skulle anmälas inom 24 timmar och att det var viktigt även med tillbudsrapporter.

– När man är på väg att gå av vägen ska det skrivas en tillbudsrapport, men alla tänker bara ”tur, det gick den här gången också” och kör vidare. Och åkarna har ingen koll, det är vi chaufförer som får ha det, men så ska det ju inte vara, säger han.

Framme vid avlägget klättrar Erik upp i kranhytten och sätter i gång. Klon far fram och tillbaka och när en av stockarna faller ner på sidan av släpet plockar han med lätthet och precision upp den.

Det sista han gör, när hela lasset ligger på släpet, är att gå ett varv för att kontrollera att allt ligger rätt och peta in de grenar och stockar som ligger fel. Slutligen spänns lasten fast med kedjor.

Hela proceduren tar bara omkring en halvtimme.

– Det tar längre tid om man måste ända ner till marken, eller om det ligger ojämnt staplat. Det är bra med höga högar, konstaterar Erik.

Sedan bär det av igen, nerför den branta backen och vidare söderut, längs E12.

Framme i Holmsund vägs lasten in, med kranen, som fick följa med den här gången. Om fler lass ska hämtas från samma avlägg brukar den få stanna där, men den här natten blev det för ont om tid.

Med tre krantag har den stora trucken på sågverket tömt lasten, och Erik är klar för nästa vända.

Ännu en gång ensam i vintermörkret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!