Ensam i värdetransport – fråga för domstol
Nu går Transport till domstol för att få till stånd dubbelbemanning vid värdetransporter. Det blir konsekvensen om förbundet vinner målet om det skyddsstopp av enkelbemanning – som ska prövas i förvaltningsdomstolen.
För ett år sedan stoppade förbundets regionala skyddsombud i Göteborg, Ulf Jarnefjord, enkelbemannade värdetransporter vid Nokas.
Han hänvisade till den stora rånrisken och använde sig av arbetsmiljölagens möjlighet till skyddsstopp av verksamhet som utgör omedelbar fara för liv och hälsa.
Arbetsmiljöverket ryckte ut, gjorde en snabb bedömning av riskerna och hävde sedan åtgärden. Det är myndighetens beslut som ska prövas i domstolen senare i höst eller vinter.
Om Transport vinner målet träder skyddsstoppet omedelbart ikraft igen och Nokas måste dubbelbemanna de aktuella värdetransporterna innan de kan fortsätta.
– Jag tyckte det var ett glasklart fall med fara för liv och hälsa, säger Ulf Jarnefjord.
– Medlemmar kan vittna om att de inte mår psykiskt bra av att utföra arbetet ensamma.
Arbetsmiljöverket och arbetsgivarna hävdar däremot att rånen av värdetransporter inte ökat sedan enkelbemanningen infördes. Deras slutsatser kan ifrågasättas. De här värdetransporterna var dubbelbemannande till dess Noka införde enkelbemanning förra året. Ett år är för kort period för den som vill dra säkra slutsatser.
– Dessutom kan nedgången av rånen vara tillfällig. Polisen har varit aktiv och de farligaste killarna sitter inne.
– Däremot har det inte kommit någon revolutionerande förbättring av tekniken kring värdetransporter. Nya rån kommer. Var så säker, säger Ulf Jarnefjord.
LO-TCO Rättsskydd driver ärendet åt Transport. Förbundsjurist Olov Östensson konstaterar att det alltid finns en rånrisk vid värdetransporter och vid ensamarbete ökar risken.
– Vi hävdar dessutom att den psykiska belastningen ökar om den ensamarbetande rånas. Konsekvenserna blir större. Risken för posttraumatiskt syndrom ökar.
När Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet i november förra året befarade Ulf Jarnefjord att andra bolag skulle följa efter och införa enkelbemanning. De skulle annars få svårt att konkurrera om uppdragen med Nokas.
– Ja, så har skett. De går över med hänvisning till Nokas, säger han.
Mot konkurrenten Loomis har Transport närmat sig problemet från ett annat håll. Där har förbundet skickat in en 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. Facket hävdar att enkelbemanning inte är förenligt med arbetsmiljölagen.
Loomis har fått en frist av Arbetsmiljöverket till mitten av oktober för att förklara hur enkelbemanning är förenligt med lagen. Om förklaringen inte godtas riskerar bolaget att få betala vite från den 1 december om inte dubbelbemanning återinförs.
– Först gjorde jag också en 6:6a-anmälan mot Nokas när de planerade enkelbemanning, men företaget genomförde nerdragningen utan att göra någon riskbedömning och då fanns inget annat att göra än att lägga skyddsstoppet, anser Ulf Jarnefjord.