Estnisk bärgare misstänks ha orsakat olycka på E20
Bärgning. I februari havererade en estnisk dragbil på E20 mellan Örebro och Mariestad. Bilen fraktades bort av en estnisk bärgare som lämnade kvar trailern vid vägkanten, utan ljus eller tydliga varningsmarkeringar. Trailern blev sedan påkörd av en lastbil från Örebro. Olyckan väcker på nytt frågan om krav på skyddsfordon, TMA, vid all bärgning.
– Det är ovanligt att utländska bärgare opererar i Sverige. Men min bild är tyvärr att utländska lastbilsförare ofta slarvar med säkerheten när ekipaget gått sönder och de mekar vid vägkanten, säger en källa på ett svenskt bärningsföretag i regionen.
Det är tidningen Proffs som skriver om olyckan som inträffade den 5 februari.
Dragbilen, med så kallad linktrailer, var på väg söderut. I höjd med Finnerödja blev det stopp.
Hade föraren tillkallad ett bärningsföretag från trakten hade bolaget med största sannolikt omfattats av krav på skyddsfordon.
Arbetsmiljöverket gick för ett par år sedan ut med generellt krav på TMA-bilar på alla skyddsklassade vägar, när bärgnings- och däckjourfirmor rycker ut. Viteskravet var ursprungligen tänkt att gälla i hela Sverige, men verket fick kalla fötter och förbudet kom bara att omfatta namngivna företag i vissa regioner – bland annat Stockholm och Örebro.
Vid haveriet på E20 anlitade det estniska åkeriet en estnisk bägare, som fanns på plats i Sverige. Bärningsföretaget skulle egentligen assistera norska bussar som sålts till Estland, och nu rullade genom Sverige.
Bärgaren tog med sig dragbilen, men lämnade kvar linktrailern. Den rammades av en svensk lastbil och bärgaren är nu misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, enligt tidningen Proffs.
Att den estniska bärgningsföretaget inte använde ett TMA-fordon är inget lagbrott. Kravet gäller bara (vissa) svenska företag. Fast enligt Arbetsmiljöverket omfattas alla som jobbar i Sverige av den svenska arbetsmiljölagen – och enligt reglerna borde bärgningsfirman ha gjort en riskbedömning, innan jobbet påbörjades.
Hur vanligt är det att utländska bärgningsbilar opererar i Sverige?
– Det är sällsynt, säger Lars-Gunnar Johansson, ordförande i Assistancekåren. Det händer att åkerier i länderna där lönerna tycks vara obefintliga skickar hit egna bärgare när en bil blir stående, men det är inget stort problem för branschen.
– Det är värre att säkerhetstänket är så olika. Sverige har kommit väldigt mycket längre än många andra EU-länder. Vi vet ju att det inte funkar att ställa ut en vanlig varningstriangel vid en olycka. Den blåser bort när den första personbilen passerar i 100 kilometer i timmen.
Bilden bekräftas av ett lokalt bärningsföretag i Örebroregionen. En källa där säger:
– Vår bild är att utländska chaufförer nästan aldrig skyltar upp ordentligt när bilen blir stående. Nyligen hade vi en dödsolycka. En lastbil stod still på motorvägen en hel dag. En personbil körde in i den bakifrån och en kvinnlig passagerare omkom.
– Utländska förare vågar ofta inte tillkalla bärgare eller annan hjälp. De riskerar att få betala ur egen ficka. Vägarna har blivit livsfarliga som arbetsplats. En av våra TMA-förare sade upp sig nyligen. Hon har blivit påkörd tre gångar i TMA-bilen och törs inte jobba kvar.