Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

– Det känns bra att det var en helt enig LO-styrelse som avvisade slutbudet. För Transport är det allra viktigaste att slå vakt om tryggheten i själva anställningen. Andra förbund vill ha ett bättre skydd när anställda blir uppsagda på grund av arbetsbrist. För oss är det inte lika prioriterat, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transport var ett av sex LO-förbund som röstade nej redan när LO-ledningen föreslog att las-förhandlingarna skulle återupptas. Motståndarna ansåg att parterna stod alltför långt från varandra efter den första förhandlingsrundan som avslutades den 30 september.

Men en majoritet av LO-styrelsen röstade för fortsatta förhandlingar. De återupptogs tidigt på torsdagen och pågick långt in på natten. Men inte heller den här gången kunde parternas enas om anställningstryggheten och villkoren för löntagare som blir uppsagda.

Vid en pressträff strax efter klockan 16:30 sa LO-ordförande Susanna Gideonsson:

– Vi kunde inte rekommendera vårt representantskap att anta slutbudet. Redan i nuläget är det för många av arbetstagarna som inte omfattas av anställningstryggheten.

Transportbasen Tommy Wreeth är lättad:

– Det känns som om Svenskt Näringsliv medvetet kraschat förhandlingarna. De har drivit krav som är omöjliga för oss att acceptera. Tyvärr har arbetsgivarna haft Gudmund Toijers las-utredning i ryggen också. Det har inte underlättat för den fackliga sidan.

Kort efter beskedet att förhandlingarna brutit samman gick Transport och Tommy Wreeth ut med en information som i sin helhet lyder:

”Jag är nöjd med att en enig LO-styrelse kunde fatta ett klokt beslut. Det var det enda rätta. Svenskt Näringsliv har inte haft en vilja att närma sig fackens krav.

Trygghet på arbetsplatsen är att ha en trygg anställning och ingenting annat. Vi var aldrig beredda att ge upp anställningstrygghet mot omställningsåtgärder vid arbetslöshet.

Viktigast för oss är att se till att våra medlemmar är trygga i sina anställningar. Arbetsgivarna vill godtyckligt kunna sparka arbetare utan att vi ska ha möjlighet att förhandla för våra medlemmar. Arbetsgivarna ville ha en lång rad försämringar i anställningstryggheten. Det kan vi aldrig acceptera.

Arbetsgivarnas så kallade slutbud var ett dåligt ultimatum. Det var inte i närheten av godtagbart. Så fungerar inte en förhandling. LO-styrelsen rekommenderar därmed LO:s representantskap att förkasta arbetsgivarnas slutbud.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Om nya LAS och huvudavtalet

Arbetsrätt. Den 1 oktober började nya lagen om anställningsskydd (LAS) att gälla. Men det är inte bara LAS som fått nya regler. Huvudavtalet som vissa fack antagit spelar också roll.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.