Ett fack i frontlinjen

Ledare. En dag för ett tiotal år sedan käkade vi tårta på förbundskontoret. För första gången i historien hade Svenska Transportarbetareförbundet nått över 74 000 medlemmar. Där här var under en tid när fackligt medlemskap fortfarande var en självklarhet för en stor majoritet av löntagarna. Man gick med av övertygelse, av plikt eller för att farsan eller morsan sagt åt en att göra det.

För Transport pekade kurvan uppåt. Långsamt, men stadigt. Därav tårtan. Efter riksdagsvalet 2006 bröts trenden. Sluga taktiker i den borgerliga alliansen hade kommit på ett raffinerat sätt att minska anslutningsgraden till fackförbunden, och därigenom fackets inflytande. Som många säkert minns hette receptet chockhöjd a-kasseavgift.

Fast i sanningens namn hade många fackförbund fått känna av vikande medlemssiffror redan innan. Omstruktureringar och politiska beslut ledde till förlorade jobb inom industri och offentlig sektor. Ökat välstånd och en individualiseringskultur i samhället gjorde parallellt att fler ifrågasatte nyttan av fackavgiften.

För facket blev det en kalldusch. Plötsligt var det nödvändigt att tänka nytt. Eller snarare att backa bandet och börja om. Med agitation, mobilisering, organisering. Som för 100 år sedan.

Transport är faktiskt ett av de förbund som satsar allra mest på just detta. Förbundet har i dag anställt ett tiotal unga ”organizers” som på heltid är ute på arbetsplatserna och värvar och bygger upp facklig verksamhet från grunden.

Ett nytt medlemscenter har nyligen invigts på förbundskontoret. Fem personer sitter i små glasbås med utsikt över LO-borgen. Deras uppgift är att värva, men också att ringa upp medlemmar som söker utträde ur facket.

Jag förirrade mig in på medlemscentret härom dagen – trött och ganska sliten. Jag möttes av nyfikna, entusiastiska blickar. En sorts nybyggaranda. En av tjejerna i gruppen hade den här dagen haft 43 medlemmar på sin ring-lista. Alla tänkte gå ur facket.

Efter ett personligt samtal om fackets roll i samhället, om försäkringarna och kollektivavtalens betydelse för löner och pensioner hade 40 av de 43 personerna bestämt sig för att vara kvar i Transport.

Lite tafatt undrade jag om det inte var jobbigt att ringa så många människor hela dagarna. Tvärtom, sa en av de andra tjejerna spontant: ”Jag blir pigg av alla samtal med medlemmarna!”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.