Drottninggatan april 2017, collage

Ett halvår efter terrordådet

Bevakning. Ordningsvakter, väktare, värdetransportörer, p-vakter … Bevaknings­personalen hamnade i frontlinjen vid terror­attentatet på Drottning­­gatan. Hur mår de i dag? Och hur har bolagen följt upp attacken?

Ahmed Alhadi
”Jag hoppas att det inte ska hända igen, men jag tror det kommer fler attacker”, säger Ahmed Alhadi.  Foto: Justina Öster

Gud skyddade honom på Drottninggatan. Eller också var det ödet. Värdetransportören Ahmed Alhadi är egentligen inte religiös, säger han när vi träffas hemma i hans lägenhet. Men han tror det var någonting eller någon som skyddade honom.

– Jag är jätteglad att jag fortsätter mitt liv. Det är helt fantastiskt!

Ahmed ler. Han mår bra och jobbar som vanligt, fick stödsamtal hos en psykolog genom arbetsgivaren Loomis och tänker inte så ofta på det som hände.

– Jag är alltid uppmärksam, men den första tiden efter olyckan var jag det dubbelt så mycket. Efter två, tre veckor blev det som vanligt. Ibland får jag en minnesbild, men det är okej.

Så här beskriver Ahmed fredagseftermiddagen den 7 april – ett halvår efteråt.

Han körde sin vanliga tur, försiktigt i trängseln på gågatan med lite nervevad sidoruta för att höra bättre. Parkerade bilen, mitt emot Clas Ohlson-butiken, plockade fram utrustningen och gjorde sig beredd att gå till nästa kund när han hörde ett ovanligt ljud.

Ahmed kollade i backspegeln och fick se lastbilen komma farande mot honom i hög hastighet, mindre än 80 meter bort. Han larmade larmcentralen, spände kroppen och slängde sig på tutan, för att varna folk omkring.

Strax därpå träffade lastbilen förarsidan där Ahmed satt. Hans bil for åt sidan och lastbilen fortsatte vansinnesfärden mot Åhléns.

Handlade automatiskt

Ahmed bläddrar bland bilderna i sin mobil, visar bucklan i värdebilen och kringströdd jord från en betongkruka som lastbilen vält.

– Jag har upplevt explosioner och raketbeskjutning i Irak, där jag gjorde militärtjänsten. Kanske var det därför jag inte blev rädd. Jag tänkte inte, handlade automatiskt.

Ahmed blev invinkad i Clas Ohlson-affären. Sedan träffade han produktions- och säkerhetschefen på Loomis. Företaget höll kontakt, sa att han kunde ta ledigt någon vecka, men Ahmed ville jobba. Han fick en kollega med sig i bilen några dagar för att följa upp hur han mådde.

Ahmed är glad för mycket uppskattning och värmande ord från kollegor och kunder, som säger: ”Vilken hjälteinsats du gjorde!” Men nu vill han ligga lite lågt, inte ha så mycket uppmärksamhet i medier. Av säkerhetsskäl.

Loomis anmälde olyckan till Arbetsmiljöverket, som vid sin inspektion fann en del brister. Bolagets egen utredning visade att det fanns behov av en checklista för chefer och att informationsflödet till larmcentralen behövde ses över.

Loomis fick krav på sig att göra en skriftlig handlingsplan. Viktiga inslag var sms-listor för massutskick, en särskild mall för agerande vid allvarliga händelser och en reviderad mall för rån. Personalmöte skulle också hållas.

Loomis säkerhetschef Patrik Lundgren säger att företaget stoppade all verksamhet i centrala stan och tog hem bilarna till en säker plats. Efter alla obekräftade uppgifter som spreds är lärdomen att ”inte lita på rykten i medierna” och gå direkt till polisens information.

Information viktig

Sari Martikainen är huvudskyddsombud på företaget i Stockholm. Hon berömmer kollegan Ahmeds insatser. Däremot hade det varit bra om Loomis samlat all personal, efter attacken, och bjudit på något.

– Det är ett sätt för ledningen att visa: Vi finns och vi lyssnar. Alla behövde prata.

Sari Martikainen understryker också vikten av information till personalen. Att ansvariga dementerar osanna uppgifter om händelser, som snabbt kan skapa otrygghet bland bevakningspersonalen på fältet. Och deras anhöriga.

Ordningsvakten Mattias
Gruppledare Mattias har ordnat ett armband till alla kollegor som var med vid räddningsarbetet. ”Det symboliserar stolthet, jag bär det varje dag.”  Foto: Justina Öster

Ordningsvakten Mattias jobbade med kollegorna på Åhléns, grep in och hjälpte skadade. Han känner fortfarande obehagskänslor och tror att de kommer hålla i sig med tanke på utvecklingen med fler attentat i Europa. Han har haft mardrömmar.

Securitas samlade personalen och skötte uppföljningen bra med samtal hos psykolog.

Själv gick Mattias bara en gång, fick stöd hos familj och vänner. Andra gick fler. Det var uppskattat.

– Jag är inte arg längre och min syn på livet har ändrats. Jag försöker umgås med min familj så mycket jag kan, vill att livet ska vara roligt. Man vet inte när det slutar, i och med att jag jobbar med det jag gör. Vi är ganska utsatta …

Sist vi träffades stod Mattias och kollegorna i ett hav av rosor. Känslan var ny, att bli hyllad för insatserna i frontlinjen – innan polisen kom. Nu har folk börjat glömma, tonen mot ordningsvakter är tillbaka i det gamla, nedsättande om ”makthungriga med batong”.

– Lite besviken är jag. Vi har ju ett servicejobb. Bakom uniformen är vi kött och blod, människor.

På senare tid har kollegorna inte talat lika mycket om attentatet, men Mattias tänker på det. Varje dag.

– Hoppas att staden sätter upp ett minnesmärke, så att alla som vill kan gå dit, säger han.

Så här har bolagen följt upp attacken

Securitas

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • Cirka 30 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • Okänt antal drabbade av psykisk ohälsa på grund av den traumatiska händelsen.

Anmält till Försäkringskassan:

  • 17 anställda drabbade, de flesta av överrumpling och rädsla.
  • 7 ordningsvakter sjukfrånvarande efteråt.
  • 4 väktare sjukfrånvarande efteråt.

”Vi gör en stor företagsanalys, ser över vad som var svaga delar och vad som kan göras bättre.”
Ronny Fredriksson, pressansvarig Securitas

 

Loomis

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 1 anställd skadad.

Anmält till Försäkringskassan:

  • 1 väktare drabbad av överrumpling och rädsla.
  • Väktaren sjukfrånvarande efteråt.

”Berörda myndigheter måste ta ansvar för krisövningar vid terrorattacker, vi medverkar.”
Patrik Lundgren, säkerhetschef Loomis

 

Commuter security group (CSG)

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 10 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • 2 kontaktade sjukvården för kontroll efter att ha arbetat i röken från den kraschade lastbilen, men inga skador konstaterades.
  • Okänt antal drabbades av chock och utmattning.

”Vi har lärt oss en del av misstag vi gjorde och har nu en bättre förberedd krisorganisation.”
Pelle Johansson, vd Commuter security group, CSG

 

EPS Bevakning

Anmält till Försäkringskassan:

  • 5 anställda p-vakter inblandade.
  • Ingen skadades fysiskt.
  • Besvär: psykisk chock och psykiskt lidande, sömnsvårigheter och ångest.
  • 1 sjukfrånvarande efteråt.

”Flera medarbetare som påverkades har fått samtala med psykologer och en präst.”
Fredrik Westergård, pr- och infochef EPS Bevakning

 

Nokas Värde

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 1–5 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • 1–5 drabbades av psykisk chock.

”Vi ser kontinuerligt över vår krisberedskap, något omvälvande har inte gjorts efter attacken.”
Mattias Rostedt, säkerhetschef Nokas värdehantering

 

Avarn

Enligt företaget:

  • 8 väktare och 2 ordningsvakter inblandade.
  • Ingen skadades fysiskt.
  • Företaget har inte anmält olyckan.

”Vi har tittat på förbättringar i kommunikationen, gjort vissa åtgärder inom radio.”
Marcus Uggeldahl, säkerhetschef Avarn Security

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Vem vinner på väskförbudet?

Krönika. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."