Drottninggatan april 2017, collage

Ett halvår efter terrordådet

Bevakning. Ordningsvakter, väktare, värdetransportörer, p-vakter … Bevaknings­personalen hamnade i frontlinjen vid terror­attentatet på Drottning­­gatan. Hur mår de i dag? Och hur har bolagen följt upp attacken?

Ahmed Alhadi
”Jag hoppas att det inte ska hända igen, men jag tror det kommer fler attacker”, säger Ahmed Alhadi.  Foto: Justina Öster

Gud skyddade honom på Drottninggatan. Eller också var det ödet. Värdetransportören Ahmed Alhadi är egentligen inte religiös, säger han när vi träffas hemma i hans lägenhet. Men han tror det var någonting eller någon som skyddade honom.

– Jag är jätteglad att jag fortsätter mitt liv. Det är helt fantastiskt!

Ahmed ler. Han mår bra och jobbar som vanligt, fick stödsamtal hos en psykolog genom arbetsgivaren Loomis och tänker inte så ofta på det som hände.

– Jag är alltid uppmärksam, men den första tiden efter olyckan var jag det dubbelt så mycket. Efter två, tre veckor blev det som vanligt. Ibland får jag en minnesbild, men det är okej.

Så här beskriver Ahmed fredagseftermiddagen den 7 april – ett halvår efteråt.

Han körde sin vanliga tur, försiktigt i trängseln på gågatan med lite nervevad sidoruta för att höra bättre. Parkerade bilen, mitt emot Clas Ohlson-butiken, plockade fram utrustningen och gjorde sig beredd att gå till nästa kund när han hörde ett ovanligt ljud.

Ahmed kollade i backspegeln och fick se lastbilen komma farande mot honom i hög hastighet, mindre än 80 meter bort. Han larmade larmcentralen, spände kroppen och slängde sig på tutan, för att varna folk omkring.

Strax därpå träffade lastbilen förarsidan där Ahmed satt. Hans bil for åt sidan och lastbilen fortsatte vansinnesfärden mot Åhléns.

Handlade automatiskt

Ahmed bläddrar bland bilderna i sin mobil, visar bucklan i värdebilen och kringströdd jord från en betongkruka som lastbilen vält.

– Jag har upplevt explosioner och raketbeskjutning i Irak, där jag gjorde militärtjänsten. Kanske var det därför jag inte blev rädd. Jag tänkte inte, handlade automatiskt.

Ahmed blev invinkad i Clas Ohlson-affären. Sedan träffade han produktions- och säkerhetschefen på Loomis. Företaget höll kontakt, sa att han kunde ta ledigt någon vecka, men Ahmed ville jobba. Han fick en kollega med sig i bilen några dagar för att följa upp hur han mådde.

Ahmed är glad för mycket uppskattning och värmande ord från kollegor och kunder, som säger: ”Vilken hjälteinsats du gjorde!” Men nu vill han ligga lite lågt, inte ha så mycket uppmärksamhet i medier. Av säkerhetsskäl.

Loomis anmälde olyckan till Arbetsmiljöverket, som vid sin inspektion fann en del brister. Bolagets egen utredning visade att det fanns behov av en checklista för chefer och att informationsflödet till larmcentralen behövde ses över.

Loomis fick krav på sig att göra en skriftlig handlingsplan. Viktiga inslag var sms-listor för massutskick, en särskild mall för agerande vid allvarliga händelser och en reviderad mall för rån. Personalmöte skulle också hållas.

Loomis säkerhetschef Patrik Lundgren säger att företaget stoppade all verksamhet i centrala stan och tog hem bilarna till en säker plats. Efter alla obekräftade uppgifter som spreds är lärdomen att ”inte lita på rykten i medierna” och gå direkt till polisens information.

Information viktig

Sari Martikainen är huvudskyddsombud på företaget i Stockholm. Hon berömmer kollegan Ahmeds insatser. Däremot hade det varit bra om Loomis samlat all personal, efter attacken, och bjudit på något.

– Det är ett sätt för ledningen att visa: Vi finns och vi lyssnar. Alla behövde prata.

Sari Martikainen understryker också vikten av information till personalen. Att ansvariga dementerar osanna uppgifter om händelser, som snabbt kan skapa otrygghet bland bevakningspersonalen på fältet. Och deras anhöriga.

Ordningsvakten Mattias
Gruppledare Mattias har ordnat ett armband till alla kollegor som var med vid räddningsarbetet. ”Det symboliserar stolthet, jag bär det varje dag.”  Foto: Justina Öster

Ordningsvakten Mattias jobbade med kollegorna på Åhléns, grep in och hjälpte skadade. Han känner fortfarande obehagskänslor och tror att de kommer hålla i sig med tanke på utvecklingen med fler attentat i Europa. Han har haft mardrömmar.

Securitas samlade personalen och skötte uppföljningen bra med samtal hos psykolog.

Själv gick Mattias bara en gång, fick stöd hos familj och vänner. Andra gick fler. Det var uppskattat.

– Jag är inte arg längre och min syn på livet har ändrats. Jag försöker umgås med min familj så mycket jag kan, vill att livet ska vara roligt. Man vet inte när det slutar, i och med att jag jobbar med det jag gör. Vi är ganska utsatta …

Sist vi träffades stod Mattias och kollegorna i ett hav av rosor. Känslan var ny, att bli hyllad för insatserna i frontlinjen – innan polisen kom. Nu har folk börjat glömma, tonen mot ordningsvakter är tillbaka i det gamla, nedsättande om ”makthungriga med batong”.

– Lite besviken är jag. Vi har ju ett servicejobb. Bakom uniformen är vi kött och blod, människor.

På senare tid har kollegorna inte talat lika mycket om attentatet, men Mattias tänker på det. Varje dag.

– Hoppas att staden sätter upp ett minnesmärke, så att alla som vill kan gå dit, säger han.

Så här har bolagen följt upp attacken

Securitas

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • Cirka 30 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • Okänt antal drabbade av psykisk ohälsa på grund av den traumatiska händelsen.

Anmält till Försäkringskassan:

  • 17 anställda drabbade, de flesta av överrumpling och rädsla.
  • 7 ordningsvakter sjukfrånvarande efteråt.
  • 4 väktare sjukfrånvarande efteråt.

”Vi gör en stor företagsanalys, ser över vad som var svaga delar och vad som kan göras bättre.”
Ronny Fredriksson, pressansvarig Securitas

 

Loomis

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 1 anställd skadad.

Anmält till Försäkringskassan:

  • 1 väktare drabbad av överrumpling och rädsla.
  • Väktaren sjukfrånvarande efteråt.

”Berörda myndigheter måste ta ansvar för krisövningar vid terrorattacker, vi medverkar.”
Patrik Lundgren, säkerhetschef Loomis

 

Commuter security group (CSG)

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 10 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • 2 kontaktade sjukvården för kontroll efter att ha arbetat i röken från den kraschade lastbilen, men inga skador konstaterades.
  • Okänt antal drabbades av chock och utmattning.

”Vi har lärt oss en del av misstag vi gjorde och har nu en bättre förberedd krisorganisation.”
Pelle Johansson, vd Commuter security group, CSG

 

EPS Bevakning

Anmält till Försäkringskassan:

  • 5 anställda p-vakter inblandade.
  • Ingen skadades fysiskt.
  • Besvär: psykisk chock och psykiskt lidande, sömnsvårigheter och ångest.
  • 1 sjukfrånvarande efteråt.

”Flera medarbetare som påverkades har fått samtala med psykologer och en präst.”
Fredrik Westergård, pr- och infochef EPS Bevakning

 

Nokas Värde

Anmält till Arbetsmiljöverket:

  • 1–5 anställda inblandade.
  • Ingen fysiskt skadad.
  • 1–5 drabbades av psykisk chock.

”Vi ser kontinuerligt över vår krisberedskap, något omvälvande har inte gjorts efter attacken.”
Mattias Rostedt, säkerhetschef Nokas värdehantering

 

Avarn

Enligt företaget:

  • 8 väktare och 2 ordningsvakter inblandade.
  • Ingen skadades fysiskt.
  • Företaget har inte anmält olyckan.

”Vi har tittat på förbättringar i kommunikationen, gjort vissa åtgärder inom radio.”
Marcus Uggeldahl, säkerhetschef Avarn Security

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Vem vinner på väskförbudet?

Krönika. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.