Ordföranden har ordet

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Det som ligger högst upp på min agenda är de nya reglerna för godstransporter på väg. De ligger så högt att de stannat kvar i minnet trots 30-gradiga semesterdagar i vårt vackra land. Mest Närke då. Samtidigt som jag skriver det här meddelar Stefan Löfven att han tänker avgå som partiordförande och statsminister i höst, men mer om det senare.

Mobilitetspaketet, eller vägpaketet, kallas det europeiska regelverk som nu ska införas i svensk lag. Det handlar om att cabotage ska räknas som utstationering, och det för med sig att de utstationerade chaufförerna har rätt till svensk lön när de arbetar i Sverige. Det här är något jag funderat mycket på. Hur det ska fungera i praktiken? Enligt vår svenska modell är det parterna på arbetsmarknaden som styr över lön. Så hur ska myndigheterna kunna kontrollera att de får rätt betalt? Rimligen borde Transport involveras på något sätt. Cabotagereglerna kommer ändras från dagens tre cabotagetransport­er under en sjudagarsperiod till ett fritt antal under en fyradagarsperiod. Sedan får du en karensperiod innan du kan köra i Sverige igen. Vägdelen i en kombinerad transport kommer räknas som cabotage och alltså också hamna under utstationeringsreglerna. Transport har kämpat för detta i många år, då det varit ett hopplöst kryphål som i hög grad utnyttjas av fuskande åkerier.

Ja, vad vill jag säga med det här korta resonemanget kring de nya reglerna? Jo, det blir ett helsike för den som ska kontrollera dem. Dagens kontroller fungerar inte tillfredsställande. För att de här nya och bättre reglerna, ja de är bättre, ska få någon effekt krävs mer. Regeringskansliet har en remiss ute om hur kontrollen av yrkestrafiken ska se ut i framtiden. Jag kan inte nog understryka min och Transports uppfattning – vi måste ha en ny myndighet där alla delar av yrkestrafikens regelverk samlas. Det är den enda möjligheten för att vi ska få de positiva effekterna av mobilitetspaketet som vi hoppas på.

Åter till frågan om Stefan Löfvens besked om att han avgår som partiledare för Socialdemokraterna och som ­Sveriges statsminister. Han gör det i samband med Socialdemokraternas partikongress i början av november i år. Jag har svårt att bedöma om tiden är den rätta och om beslutet är det bästa för socialdemokratin. Dock är jag säker på att en möjlighet nu uppstår, för oss inom Transport och övriga LO-förbund, att ta fram en tydlig kravbild på den framtida inriktningen gällande äkta socialdemokratisk arbetarpolitik. Och faktiskt även en kravprofil på vilka egenskaper vi vill se hos en kommande partiledare. Tänk om vi inom LO-förbunden skulle kunna enas om detta. Jag hoppas verkligen vi kan göra det och att vi är både enade och tydliga. Det värsta som kan hända är att processen sker utan LO:s inflytande och möjlighet att påverka. Jag tror faktiskt att arbetarrörelsens framtida samverkan med Socialdemokraterna står på spel här. Om vi inte kan återta styrningen av partiet och få till en tydlig sväng åt vänster innan den kommande avtalsrörelsen så är jag djupt bekymrad över möjligheten till en vettig och framgångsrik valrörelse 2022. Det måste bli ett slut på märkliga avtal med centerpartister och liberaler för att behålla makten till priset av en knäckt ryggrad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.