Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.
Close
Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.
Close

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Klockan är sju på fredagsmorgonen och skiftet har just dragit i gång för miljöarbetarna på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö på återvinningsanläggningen just söder om stan. Det är en sval morgon i april och Frida Bergström har dragit på sig varseljackan och ryggsäcken hon fått från LO. Hon går in på kontoret och hämtar nyckelknippan till soprummen i ett fack och knappar in koden till sopbilarnas nyckelskåp.

– Jag tar KOB:en, säger hon till kollegorna i trafikledningen.

”Jag behöver inte jobba extra för att få det att gå runt längre. Jag tror att det är för att jag gick från en kvinnodominerad bransch till en mansdominerad”, säger Frida Bergström. Foto: John Antonsson
”Jag behöver inte jobba extra för att få det att gå runt längre. Jag tror att det är för att jag gick från en kvinnodominerad bransch till en mansdominerad”, säger Frida Bergström. Foto: John Antonsson

Problemet är bara att den redan är ute. En annan sopbil fick problem dagen innan. Så kan det gå.

Därför blir det några minuter extra att gå över anläggningen bort till garaget. Vi går förbi fordonsvågen på höger sida. Tittar vi åt vänster ser vi en höjd med en återvinningscentral där personbilar kan rulla in och sortera sitt avfall.

Frida öppnar dörren till garaget. Morgonljuset strålar in genom garageportarnas små fläckiga fönster. Bara en sopbil står kvar, den är nästan klar. Men inte helt.

– Vi hade skyddsrond på den i måndags.

Skyddsrond är ett ord för de tillfällen då arbetsgivare och arbetstagare gemensamt går igenom arbetsmiljön. Vid det här tillfället rörde det sig främst om den fysiska arbetsmiljön. De upptäckte också vissa saker som behövde rättas till.

Kontrollpanel för kärltvätt. Foto: John Antonsson
Kontrollpanel för kärltvätt. Foto: John Antonsson

Frida pekar på balken där kärlen kläms fast. Där saknades en signaltejp, som varnar för klämrisken. Och så var stegen väldigt låg.

– De tänker inte på att vissa av oss inte är så långa, säger Frida.

Sopbilen är några år gammal. De andra från samma årgång har sålts vidare. Men den här skickades till Finland för att byta påbyggnad. Bilen kan fortfarande ta sopor men eftersom kärltvätt ingår i hushållstaxan har bolaget fixat en sopbil med inbyggd kärltvätt.

Frida Bergström är skyddsombud på arbetsplatsen. Det är därför hon fått ansvaret för kärltvättsbilen.

Det är nämligen så att det tar en del tid att vara skyddsombud.

– I början var det svårt för mig att ta tid för det fackliga. Men nu tar jag den tid som behövs och jag gör det för allas skull. Vi har hittat ett sätt som får det att gå ihop. Det är ganska ofta jag behöver gå och hjälpa någon eller vara med på en riskanalys. Som jag ser det finns det många fördelar med att vi samverkar om arbetsmiljön. Jag sätter inte käppar i hjulet utan finns där för att alla ska ha det så bra som möjligt. Om jag är med från start kan vi slippa många problem längre fram.

I praktiken innebär det att Frida är resurs under vinterhalvåret. Hon hoppar in där det behövs en extra hand, som när någon behöver en till kollega i bilen eller om det kommer en extra beställning på sophämtning.

Frida Bergström skriver ut en remsa från färdskrivaren. Foto: John Antonsson
Frida Bergström skriver ut en remsa från färdskrivaren. Foto: John Antonsson

– Det är skönt att inte se samma soprum hela tiden. Jag tycker också att det är roligt att få jobba med olika kollegor.

– Under sommarhalvåret kör jag kärltvättsbilen och kan vara flexibel.

Nu är bilen tillbaka och redo för Frida. Nycklarna ligger i skåpet och vi går till bilen. Hon sätter sig i förarsätet och skjuter fram stolen. Hon letar i fickorna. Men var är förarkortet? Aj då. Det ligger fortfarande i kärltvättsbilen sedan riskanalysen på måndagen. Frida biter sig i läppen och går tillbaka till garaget igen. Hon skriver ut remsan och försöker hålla humöret uppe. När hon sätter sig i dagens sopbil är leendet tillbaka på läpparna och hon gör en anteckning på färdskrivarremsan som förklarar varför kortet varit aktivt i flera dygn i sträck.

Alldeles för mycket sopor på alldeles fel plats. Foto: John Antonsson
Alldeles för mycket sopor på alldeles fel plats. Foto: John Antonsson

Nu rullar bilen in mot stan. I det första soprummet hon möter är det kaos.

– Det verkar inte vara meningen att jag ska få göra någonting i dag.

Hushållssopor ligger i plastkärlen och virke ligger i papperskärlet. I mitten av rummet finns en balk. Lutad mot den står en ensam käpp.

Frida går tillbaka till sopbilen igen och tar upp en padda. Hon fotograferar soprummet och gör en felanmälan.

– Jag kan inte ta tillbaka det här. När det är felsorterat måste de komma tillbaka hit med en annan bil. Om jag tar det här nu förstörs all återvinning.

Är det besvärligt?

– Det är som det är. Jag kan inte göra någonting åt det, säger Frida, fortfarande med ett leende på läpparna.

Frida drar tillbaka ett tomt kärl. Foto: John Antonsson
Frida drar tillbaka ett tomt kärl. Foto: John Antonsson

Felanmälan och bilder går in i systemet. Det kommer att leda till att en extra faktura skickas till fastighetsägaren och snart går vi över vändplanen till nästa stopp.

– Kunden lär vara van vid att det ser ut så här. Det var inte ens fullt i kärlen för hushållssopor men de verkar inte ha brytt sig om att kolla i vilket kärl soporna kastades.

Nästa soprum ser betydligt bättre ut. Bara några få saker är felsorterade. Det löser Frida själv genom att baxa över det i rätt kärl.

Att jobba med att ta vara på andras skräp gör att man får en annan syn på miljö och sopsortering.

– Jag förstår hur viktigt det är. Ibland kan jag bli lite polis och ifrågasätta när någon gör fel. När jag är hemma hos föräldrarna kan jag säga till om pappa slänger godispapperet fel. Det har blivit något av en arbetsskada.

Frida är tyst i några sekunder och säger sedan:

– Men överlag tycker jag att folk är hyggligt bra på att sortera.

Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare, eller sopgumma som hon också säger. Före henne kom pappa, farfar och pappas morfar. Hennes syster jobbade också på det kommunala bolaget en tid.

Tömning. Foto: John Antonsson
Tömning. Foto: John Antonsson

Men yrkeslivet började med något helt annat. Direkt efter studenten började Frida jobba som undersköterska och det fortsatte hon med i 15 år. Men till slut fick hon nog.

– Det finns en hel lista med anledningar.

Den första är att bemanningen var tajt. Hon jobbade natt. Tio timmar utan rast och ensam om att ha ansvar för två avdelningar.

Lön för mödan var en heltidslön på 23 000 kronor i slutet. Problemet var bara att hon jobbade 75 procent.

– Jag tjänade så lite att jag var tvungen att jobba extra inom psykvården och för kriminalvården.

Till slut blev det för mycket och Frida gick in i väggen. Då valde hon att omskola sig och gick en lastbilsförarutbildning på yrkesvux. 2019 fick hon extrajobb som sopgumma. Då hon sökte jobb på bolaget var systern också anställd där. Men hon fick absolut inte berätta det då Frida sökte jobb.

– Jag ville inte komma in på en räkmacka utan ville bedömas som alla andra. Och när jag väl hade fått jobbet var vi båda överens om att vi inte skulle sitta och jobba i samma bil. Om man hårdrar det så bytte hon aldrig arbetsgivare. Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö är ett kommunägt bolag. Men lönen är högre och arbetstiderna mycket bättre.

Frida Bergström skrapar ut det sista ur facket. Foto: John Antonsson
Frida Bergström skrapar ut det sista ur facket. Foto: John Antonsson

– Jag behöver inte jobba extra för att få det att gå runt längre. Jag tror att det är för att jag gick från en kvinnodominerad bransch till en mansdominerad. Mitt förra jobb var ett kvinnoyrke och det enda jag kunde göra för att få upp lönen var att byta yrkeskategori. Men störst skillnad är ändå arbetstiderna, säger Frida.

– Jag har arbetstider som gör att jag som ensamstående inte behöver ta hjälp av barnvakt och jag får vara ledig då vänner och familj är lediga – efter att ha jobbat ungefär varannan helg i 15 års tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."