Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.
Close
Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.
Close

Ett lyft för framtiden

Transportstudenter. Visst har virusrisken stökat till den sista terminen. Men när det handlar om framtiden tvekar inte studenterna på transportprogrammet i Örebro. Det finns jobb!

I hela landet är det i runda slängar 1 300 unga som lämnar gymnasiet i vår, beredda att kliva in i förarhytten på en lastbil. På en rejäl och instängslad asfaltsplan i Örebro träffar vi några av dem när de är i full gång och övar. Det är runt en månad kvar till den studentexamen som inte blir riktigt som den skulle vara.

– Det är så tråkigt! Alla har sett fram emot att åka flak, det är det som är roligast, säger Malva Hedström Nilsson.

Nina Kulin håller med:

– Vi får samla ihop klassen och åka lite när det här har lagt sig.

– Näe, jag bryr mig inte så mycket om studentflak och sådant, säger Anton Klingvall.

Så här tänker han:

– Man går ut skolan, man börjar jobba.

Och den spådomen ser ut att slå in för årets transportstudenter, trots att coronapandemin har stängt stora delar av samhället.

Nina Kulin har jobb i sikte. Hon har fått anställning på ett åkeri direkt efter skolavslutningen.
Nina Kulin har jobbet klart efter skolavslutningen. Foto: Lena Blomquist

Jobb i sikte

Av fyra elever på Tullängsgymnasiet i Örebro börjar en på ett åkeri den 15 juni, en har just varit på anställningsintervju och de andra två söker för fullt och har gott hopp. Det är lugnt, meddelar eleverna.

– Vi finns i en bra region, säger Henrik Nilsson, lärare på fordon- och transportprogrammet. Han beskriver varför:

– Två Europavägar möts här. Örebro har alla dessa lager och på kombiterminalen i Hallsberg flyttas godset mellan järnväg och lastbil.

Gott hopp

Henrik Nilsson har märkt att en del företag är rädda att garantera studenterna jobb just denna vår. Men att det ändå ser ut att lösa sig.

– Jag kommer att köra lite blandat. Ibland blir det natt till Stockholm och Uppsala. Ibland malmbil från zinkgruvan i Askersund. Men tyvärr blir det ingen kranbil, berättar Nina Kulin som har jobbet klart.

Hon och klasskompisen Malva Hedström Nilsson har valt att fördjupa sig i kranbilar. Hela dagen går åt till att flytta gummidäck, tunga betongklumpar och stora plastbehållare.

Malva Hedström Nilsson har startat lastbilen, lagt i kraftuttaget till kranen och klivit ut ur hytten för att styra 300 kilo betong i en snäv bana runt fem konor. ”Sänk ner den mot asfalten om den börjar dingla”, är tipset från magistern.
Malva Hedström Nilsson har startat lastbilen, lagt i kraftuttaget till kranen och klivit ut ur hytten för att styra 300 kilo betong i en snäv bana runt fem konor. ”Sänk ner den mot asfalten om den börjar dingla”, är tipset från magistern. Foto: Lena Blomquist

Planering viktig

En bit bort tränar Anton Klingvall på att backa: bakåt till en lastkaj, framåt igen, bakåt till kajen, framåt igen, bakåt … Utanför den nervevade rutan står Ulf Bülow och pratar om rattutslag, växlar och precisionskörning. Han har jobbat som yrkesförare i 17 år och sedan undervisat i bil- och lastbilskörning i 23.

– Körningen är bara en del av jobbet, säger han.

– Men när vi pratar om körning så handlar det om att planera. Att kunna räkna ut vad som ska hända flera steg framåt, eller bakåt när man backar. Här måste vi styra upp elevernas träning så att de förstår sambanden och lär sig hur mycket de ska vrida på ratten innan de rätar ut … Du kan jämföra det med att hålla balansen.

Svårast med att köra lastbil? ”Backa”, blir det snabba svaret från Anton Klingvall. Läraren Ulf Bülow instruerar om de olika back-växlarna.
Svårast med att köra lastbil? ”Backa”, blir det snabba svaret från Anton Klingvall. Läraren Ulf Bülow instruerar om de olika back-växlarna. Foto: Lena Blomquist

Kortare övningstid

Under denna vårtermin då social distansering gäller har eleverna fått kortare tid på skolans övningsbana. Det finns inte utrymme för fler klasskompisar i hytten när en av dem kör. Men de har å andra sidan fått total uppmärksamhet av sina yrkeslärare. Teoretiska ämnen har de fått sköta digitalt.

För Anton Klingvall blev det ännu mindre praktiskt jobb. Hans handledare på praktikplatsen tillhör en riskgrupp och behöver vara ensam i hytten. Så rytmen med två veckor praktik och två veckor skola sprack för hans del. Nu gäller det att försöka få ett jobb på ett vettigt åkeri:

– Fjärrkörning är mitt drömjobb, och min plan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.