Ett lyft för framtiden
Transportstudenter. Visst har virusrisken stökat till den sista terminen. Men när det handlar om framtiden tvekar inte studenterna på transportprogrammet i Örebro. Det finns jobb!
I hela landet är det i runda slängar 1 300 unga som lämnar gymnasiet i vår, beredda att kliva in i förarhytten på en lastbil. På en rejäl och instängslad asfaltsplan i Örebro träffar vi några av dem när de är i full gång och övar. Det är runt en månad kvar till den studentexamen som inte blir riktigt som den skulle vara.
– Det är så tråkigt! Alla har sett fram emot att åka flak, det är det som är roligast, säger Malva Hedström Nilsson.
Nina Kulin håller med:
– Vi får samla ihop klassen och åka lite när det här har lagt sig.
– Näe, jag bryr mig inte så mycket om studentflak och sådant, säger Anton Klingvall.
Så här tänker han:
– Man går ut skolan, man börjar jobba.
Och den spådomen ser ut att slå in för årets transportstudenter, trots att coronapandemin har stängt stora delar av samhället.
Jobb i sikte
Av fyra elever på Tullängsgymnasiet i Örebro börjar en på ett åkeri den 15 juni, en har just varit på anställningsintervju och de andra två söker för fullt och har gott hopp. Det är lugnt, meddelar eleverna.
– Vi finns i en bra region, säger Henrik Nilsson, lärare på fordon- och transportprogrammet. Han beskriver varför:
– Två Europavägar möts här. Örebro har alla dessa lager och på kombiterminalen i Hallsberg flyttas godset mellan järnväg och lastbil.
Gott hopp
Henrik Nilsson har märkt att en del företag är rädda att garantera studenterna jobb just denna vår. Men att det ändå ser ut att lösa sig.
– Jag kommer att köra lite blandat. Ibland blir det natt till Stockholm och Uppsala. Ibland malmbil från zinkgruvan i Askersund. Men tyvärr blir det ingen kranbil, berättar Nina Kulin som har jobbet klart.
Hon och klasskompisen Malva Hedström Nilsson har valt att fördjupa sig i kranbilar. Hela dagen går åt till att flytta gummidäck, tunga betongklumpar och stora plastbehållare.
Planering viktig
En bit bort tränar Anton Klingvall på att backa: bakåt till en lastkaj, framåt igen, bakåt till kajen, framåt igen, bakåt … Utanför den nervevade rutan står Ulf Bülow och pratar om rattutslag, växlar och precisionskörning. Han har jobbat som yrkesförare i 17 år och sedan undervisat i bil- och lastbilskörning i 23.
– Körningen är bara en del av jobbet, säger han.
– Men när vi pratar om körning så handlar det om att planera. Att kunna räkna ut vad som ska hända flera steg framåt, eller bakåt när man backar. Här måste vi styra upp elevernas träning så att de förstår sambanden och lär sig hur mycket de ska vrida på ratten innan de rätar ut … Du kan jämföra det med att hålla balansen.
Kortare övningstid
Under denna vårtermin då social distansering gäller har eleverna fått kortare tid på skolans övningsbana. Det finns inte utrymme för fler klasskompisar i hytten när en av dem kör. Men de har å andra sidan fått total uppmärksamhet av sina yrkeslärare. Teoretiska ämnen har de fått sköta digitalt.
För Anton Klingvall blev det ännu mindre praktiskt jobb. Hans handledare på praktikplatsen tillhör en riskgrupp och behöver vara ensam i hytten. Så rytmen med två veckor praktik och två veckor skola sprack för hans del. Nu gäller det att försöka få ett jobb på ett vettigt åkeri:
– Fjärrkörning är mitt drömjobb, och min plan.