Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB
Close
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv).
Close
Miljardmissen

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Statistik från Pensionsmyndigheten visar att över 75 000 personer som är 68 år och äldre inte har tagit ut sin allmänna pension. Det är människor som inte längre är folkbokförda i Sverige. Totalt ligger nästan 6,5 miljoner kronor allmän pension och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns en okänd summa tjänstepension att hämta, därför att bolagen inte kan hitta kunder som har lämnat landet när det är dags för pension.

Renée Andersson är utredare på LO med ansvar för tjänstepension. Hon konstaterar att de som arbetar tillfälligt i landet måste få information om sin pension medan de fortfarande är kvar i Sverige.

– Det är ett problem att alla inte får ut sin tjänstepension. Det är jätteviktigt att vi ser till att så många som möjligt får information om sina rättigheter. Men det är en utmaning att nå ut till alla som jobbar här tillfälligt, säger hon.

Både fack och arbetsgivare

Vems ansvar är det att informera tillfälligt anställda om deras rätt till pension?

– När det gäller den kollektiv­avtalade tjänstepensionen vilar ett stort ansvar både på den fackliga organisationen och på arbetsgivaren att se till att alla anställda får den informationen, säger Renée Andersson.

För ungefär två år sedan bildade därför LO, PTK och arbetsgivarna på den privata sidan det gemensamma informationsbolaget Avtalat. Här finns information på svenska, engelska, spanska, polska och arabiska om pension både till arbetstagare och arbetsgivare som vill informera anställa om deras rättigheter.

Kan facket göra mer för att de som arbetar tillfälligt i Sverige och bara talar sitt modersmål flytande inte ska missa sin pension?

– Alla LO:s förbund har försäkringsinformatörer. De finns ute på arbetsplatserna och informerar anställda om de försäkringar och pensioner som ingår på arbetsplatser där det finns kollektivavtal, säger Renée Andersson.

Inte lägga på lönen

Hon förklarar att LO inte vill att arbetsgivarna lägger på ett belopp på lönen i stället för att betala ut tjänstepension.

– Att betala ut pengarna som lön känns väldigt osäkert, eftersom vi inte har någon möjlighet att kontrollera att den kommer den anställda till del.

Kan arbetsgivarna göra mer för att de som arbetar tillfälligt i Sverige ska få ut sin pension?

– De har ett jättestort ansvar, det är ju de som dagligdags träffar de anställda. Man kan fundera över om de som har anställda med andra modersmål än svenska ska tillhandahålla information om pensioner på fler olika språk, säger Renée Andersson på LO.

Den enskildes ansvar

Svenskt Näringslivs försäkringsexpert, Ingvar Backle, svarade skriftligt på Transportarbetarens frågor om missade pensionspengar.

Hur ser Svenskt Näringsliv på att de som har jobbat tillfälligt i Sverige men inte bor kvar i landet när du uppnår pensionsåldern inte alltid får ut sin pension?

– Om de har varit anställda av en svensk arbetsgivare har ju denne betalat in avgifter kopplade till den anställdes utbetalda lön, så naturligtvis tycker vi att den enskilde ska få ut pension grundat på de inbetalningarna.

Vems ansvar är det att se till att de som jobbar här tillfälligt får ut den pension som de har rätt till?

– Det måste självklart ligga på den enskilde. Har man arbetat i andra länder än det där man är bosatt när man kan/vill ta ut sin pension är det ju bara den enskilde som vet. Att lägga ansvaret på någon annan fungerar inte eftersom folkbokför­ing håller en högst blandad kvalitet i världens olika länder. Om någon annan tredje part skulle åläggas att söka ”world wide” är risken ändå överhängande att många individer inte skulle hittas.

Transportarbetaren har sökt socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Dimitrios Nikopoulos, styrelseordförande, Taxi Stockholm

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.