”Ett steg i rätt riktning”
Alla taxibilar ska anslutas till redovisningscentraler, där data om körsträckor och inkomster lagras. Med detta lagförslag vill regeringen göra det lättare för Skatteverket att kontrollera taxibranschen.
– Det här är ett steg i rätt riktning, men det löser inte alla problem. Det måste till mycket mer, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport med ansvar för taxiavtalet.
Kravet på införande av redovisningscentraler för samtliga taxiåkerier är något som Transport har drivit sedan flera år tillbaka.
Regeringen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vill med det nya lagförslaget ge Skatteverket ett verktyg för att kunna kontrollera hela taxibranschen på ett likvärdigt sätt. Det nya lagförslaget berör drygt 15 000 taxibilar.
– Det handlar om hur man kan se till att de som är oseriösa och fuskar får ett tryck på sig att göra rätt för sig, utan att det blir för krångligt och byråkratiskt för de som gör rätt för sig. Det är en ständig balansgång, säger Catharina Elmsäter-Svärd till Sveriges Radios Ekoredaktion.
Lagförslaget innebär en stor förändring för drygt 1 500 självständiga taxibolag, så kallade ”friåkare”, enligt regeringen.
I dag har Skatteverket inte tillgång till de enskilda taxiföretagens inkomster, om företagen exempelvis slarvat med sin bokföring. Det finns exempel på företagare inom taxibranschen som hävdat att deras bokföring blivit stulen, brunnit upp eller till och med blivit uppäten av en hund.
Och den data som finns i taxametern är inte heller till någon hjälp. Detta eftersom informationen bara sparas där under en kortare tid. Obligatoriska redovisningscentraler ska alltså bli ett nytt kontrollverktyg.
– Det här är något som vi har önskat oss länge för att kunna göra effektivare kontroll. Vi hoppas inom Skatteverket att det här ska kunna bidra till mer lika villkor för branschen att jobba på och för oss att kunna kontrollera, säger Lise Pripp, Skatteverkets samordnare för kontrollen av taxibranschen, till Ekot.
– Men många av de företag inom taxibranschen som vill verka seriöst har redan redovisningscentraler. Om lagförslaget blir verklighet fångar det upp småskojarna, men vi ska inte slå oss till ro med detta, säger Lennart Sköld till Transportarbetaren.
Förutom krav på redovisningscentraler står följande tre punkter högst upp på Transports önskelista:
- Etableringskontrall av antalet taxifordon i en kommun för att begränsa den enorma överetableringen av taxibilar.
- Maxtaxa för taxibilar. Dagens fria prissättning leder till osund konkurrens och att många taxikunder blir lurade, menar Transport.
- Krav på digitala färdskrivare i alla taxifordon.
Lagförslaget om obligatoriska redovisningscentraler, kan eventuellt träda i kraft redan nästa år.
– Eftersom de borgliga partierna lägger ett sådant här förslag borde det finnas en majoritet för det även efter valet, säger Lennart Sköld.