Färdtjänstförare Keolis Jönköping.
Close
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill ha ett eget avtal – och månadslön. Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard syns längst till höger.
Close
AVTALSRÖRELSEN

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

De bägge Smålandförarna på Keolis i Jönköping har i snart tio år kämpat för att få till ett separat avtal, skilt från taxiförarnas. Kravet upprepades i en motion från Jönköpingsavdelningen vid Transports kongress i juni i år.

Efter månader av förhandlingar skrev Transport och motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, sent i fredags eftermiddag på den nya treåriga uppgörelsen. Den innebär fortfarande att taxi- och färdtjäntsförare inordnas i ett gemensamt kollektivavtal. Genombrottet är dock att chaufförer som kör enbart färdtjänst, sjukresor och andra samhällsbetalda resor ska få fast månadslön.

Nyordningen kommer inte genast utan införs den 1 december 2017 och gäller bara för kommunala upphandlingar som påbörjats efter det datumet. Tanken är alltså att successivt fasa in färdjänstchaufförer, med avtal, till fast månadslön. I stället för procentlön på inkört belopp som gäller för många taxiförare.

Avtalet är komplicerat och Transports avdelningar ska nu sätta sig in i detaljerna.

– Vi behöver mer kött på benen, säger Jens Östergaard.

Hos hans och Sven-Åke Österbergs arbetsgivare Keolis löper det nuvarande avtalet ända fram till 2020. Många andra chaufförer kommer också att få vänta i flera år på fasta månadslöner, påpekar chaufförerna.

– Den eftersläpningen är en svaghet.

Men Östergaard och Österberg tillägger:

– Det här är ändå ett led i processen mot ett eget färdtjänstavtal, som stötts och blötts i så många år nu. Chaufförer som kör färdtjänst gör ett helt annat jobb än taxiförare och kraven på kompetens ökar hela tiden.

Sven-Åke Österberg sitter med i Transports arbetsgrupp som under året arbetat med att lösa frågetecknen kring hur ett särskilt färdtjänstavtal skulle kunna utformas.

– Fast månadslön är ett delmål, men huvudmålet måste fortfarande vara ett eget avtal.

Är ni otåliga?

– Vi har ju väntat i snart tio år så vi är väldigt tåliga, svarar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg med ett samfällt skratt. Vi räknar med att processen fortsätter och att vi får ett färdtjänstavtal vid förhandlingarna om tre år.

– Hos oss har många bra chaufförer slutat och hela branschen är i kris. Det går inte att blunda för problemen längre. Vi måste få ordning på löner och villkor om vi ska kunna behålla kompetent personal.

I dag tvingas många förare av samhällsbetalda resor jobba för så låga löner som 18 800 kronor. Det nya avtalet innebär att chaufförer med minst två år i yrket ska få minst 23 239 kronor i fast månadslön när nya upphandlingar görs.

– Egentligen är det ingen rimlig lön för det arbete vi gör, men det är ändå ett bra första led, kommenterar Östergaard och Österberg.

De skulle gärna se en längre lönestege, med gradvis höjning av lönen under förslagsvis sex år och en rejäl översyn av ob-tilläggen för storhelger som bland annat midsommar och nyår.

– Hela den här processen går väldigt, väldigt långsamt. Ändå handlar det inte bara om oss som kör färdtjänst utan om alla vi kör. Frågan är om det ska behöva bli fullständig kris innan villkoren förbättras inom samhällsbetalda resor, undrar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.