Färdtjänstförare Keolis Jönköping.
Close
Färdtjänstförarna på Keolis i Jönköping vill ha ett eget avtal – och månadslön. Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard syns längst till höger.
Close
AVTALSRÖRELSEN

”Ett steg i rätt riktning för färdtjänstförare”

Taxi. – Det här är ett steg i rätt riktning för att få till ett eget färdtjänstavtal. Så kommenterar färdtjänstchaufförerna Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg det nya taxiförararavtalet.

De bägge Smålandförarna på Keolis i Jönköping har i snart tio år kämpat för att få till ett separat avtal, skilt från taxiförarnas. Kravet upprepades i en motion från Jönköpingsavdelningen vid Transports kongress i juni i år.

Efter månader av förhandlingar skrev Transport och motparten, Biltrafikens arbetsgivareförbund, sent i fredags eftermiddag på den nya treåriga uppgörelsen. Den innebär fortfarande att taxi- och färdtjäntsförare inordnas i ett gemensamt kollektivavtal. Genombrottet är dock att chaufförer som kör enbart färdtjänst, sjukresor och andra samhällsbetalda resor ska få fast månadslön.

Nyordningen kommer inte genast utan införs den 1 december 2017 och gäller bara för kommunala upphandlingar som påbörjats efter det datumet. Tanken är alltså att successivt fasa in färdjänstchaufförer, med avtal, till fast månadslön. I stället för procentlön på inkört belopp som gäller för många taxiförare.

Avtalet är komplicerat och Transports avdelningar ska nu sätta sig in i detaljerna.

– Vi behöver mer kött på benen, säger Jens Östergaard.

Hos hans och Sven-Åke Österbergs arbetsgivare Keolis löper det nuvarande avtalet ända fram till 2020. Många andra chaufförer kommer också att få vänta i flera år på fasta månadslöner, påpekar chaufförerna.

– Den eftersläpningen är en svaghet.

Men Östergaard och Österberg tillägger:

– Det här är ändå ett led i processen mot ett eget färdtjänstavtal, som stötts och blötts i så många år nu. Chaufförer som kör färdtjänst gör ett helt annat jobb än taxiförare och kraven på kompetens ökar hela tiden.

Sven-Åke Österberg sitter med i Transports arbetsgrupp som under året arbetat med att lösa frågetecknen kring hur ett särskilt färdtjänstavtal skulle kunna utformas.

– Fast månadslön är ett delmål, men huvudmålet måste fortfarande vara ett eget avtal.

Är ni otåliga?

– Vi har ju väntat i snart tio år så vi är väldigt tåliga, svarar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg med ett samfällt skratt. Vi räknar med att processen fortsätter och att vi får ett färdtjänstavtal vid förhandlingarna om tre år.

– Hos oss har många bra chaufförer slutat och hela branschen är i kris. Det går inte att blunda för problemen längre. Vi måste få ordning på löner och villkor om vi ska kunna behålla kompetent personal.

I dag tvingas många förare av samhällsbetalda resor jobba för så låga löner som 18 800 kronor. Det nya avtalet innebär att chaufförer med minst två år i yrket ska få minst 23 239 kronor i fast månadslön när nya upphandlingar görs.

– Egentligen är det ingen rimlig lön för det arbete vi gör, men det är ändå ett bra första led, kommenterar Östergaard och Österberg.

De skulle gärna se en längre lönestege, med gradvis höjning av lönen under förslagsvis sex år och en rejäl översyn av ob-tilläggen för storhelger som bland annat midsommar och nyår.

– Hela den här processen går väldigt, väldigt långsamt. Ändå handlar det inte bara om oss som kör färdtjänst utan om alla vi kör. Frågan är om det ska behöva bli fullständig kris innan villkoren förbättras inom samhällsbetalda resor, undrar Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Det är i Näringslivets hus som Transport och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens olika branschförbund förhandlar om lönerna för bland andra lastbilschaufförer, taxiförare och flygarbetare.

Vem tjänar på att industrin sätter lönerna?

Avtal 2025. Transports Tommy Wreeth tycker att märket missgynnar förbundets medlemmar och ökar klyftorna. Varken LO eller arbetsgivarna håller med.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.