Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm
Close
Riksdagen uppskattar att cirka två procent av Sveriges arbetskraft plattformsarbetar, vilket motsvarar ungefär 115 000 personer.
Close

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Regeringen tar ytterligare ett steg mot bättre villkor för landets plattformsarbetare.
En särskild utredare har nu tillsatts med uppdraget att analysera hur EU:s plattformsdirektiv ska skrivas om till svensk lag och därmed förbättra gruppens villkor. Utredaren kommer göra arbetet i nära samarbete med arbetsmarknadens parter, och för att ”uppmuntra utövandet av kollektiva förhandlingar vid plattformsarbete”. I lagtexten ska även ingå bestämmelser för transparens, mänsklig kontroll och säkerhet vad gäller automatiserade övervaknings- och beslutssystem i samband med plattformsarbete.

Paulina Brandberg (L) foto: Kristian Pohl
Paulina Brandberg (L) foto: Kristian Pohl

Till särskild utredare har regeringen utsett Jonas Malmberg; ledamot av Högsta domstolen och ordförande i Arbetsdomstolen 2012–2022. Arbetslivsminister Paulina Brandberg (L) är ansvarig för plattformsfrågan:
– Han har en otroligt värdefull erfarenhet och kompetens när det gäller de här frågorna, säger hon till Transportarbetaren.
Jonas Malmberg är professor i civilrätt, med fokus på arbetsrätt.
– Jag känner mig väldigt trygg med att han kan hantera de svåra avvägningarna på ett bra sätt.
Är han förankrad hos arbetsmarknadens parter?
– Jag upplever att han har ett högt förtroende i de här frågorna, och kommer landa väldigt väl i de avvägningar som behöver göras.
Vad är det då för avvägningar den särskilde utredaren behöver göra och ta ställning till?
Paulina Brandberg framhåller att plattformsarbetet är något nytt och tar matcykelbuden under pandemin som exempel och förklarar:
– Problemet är att den lagstiftning och det regelverk vi har även ska passa för plattformsarbetarna, så att de inte hamnar i kläm på grund av att reglerna inte är utformade efter deras anställningsform.

Explosionsartad ökning

Det var i våras efter två års förhandlingar som EU-parlamentet och ministerrådet (medlemsländernas ministrar) i elfte timmen kom överens om ett plattformsdirektiv som ska ge bättre villkor för de som jobbar på en arbetsmarknad som växer explosionsartat. Förra året fanns i EU 28 miljoner plattformsarbetare, redan nästa år beräknas de vara 43 miljoner. Ofta med dåliga, för att inte säga bedrövliga villkor.
Riksdagen uppskattar att cirka två procent av Sveriges arbetskraft plattformsarbetar, vilket motsvarar ungefär 115 000 personer. I begreppet plattformsarbetare, eller gig-arbetare som de också kallas, ryms alltifrån taxichaufförer och yrkesgrupper inom it, till arkitekter och matbud.

Egenföretagare – eller inte

En central fråga i utredningen är vilka plattformsarbetare som är arbetstagare och vilka som är egenföretagare. Nio av tio arbetsgivare i EU betraktar plattformsarbetare generellt som egenföretagare – för att slippa betala socialförsäkringar, pension och arbetsmiljöskydd. EU-kommissionen å sin sida uppskattar att miljoner plattformsarbetare egentligen borde vara anställda, och går miste om nämnda förmåner.
– Det är väldigt viktigt att reda ut vem som har arbetsmiljöansvaret, i vilken mån, och hur väl anpassad svensk lag är till plattformsdirektivet… Sådana frågor ska utredaren titta på, säger Paulina Brandberg.
– Och vilka eventuella lagstiftningsåtgärder som behöver vidtas för att kunna implementera direktivet i svensk rätt.
Kan arbetstagarbegreppet komma att påverkas?
– Nej. Vad det handlar om är om man ska anses vara anställd eller egenföretagare. Det finns kriterier för det i EU-direktivet. Jag får se vad utredaren kommer fram till.

Nära dialog med arbetsmarknadens parter

Svenska fack och arbetsgivare anser att plattformsfrågan är något parterna egentligen ska förhandla om, och något EU inte ska lägga sig i.
Kommer arbetsmarknadens parter att involveras i utredarens arbete?
– Det står tydligt i direktivet att utredaren ska föra en nära dialog med arbetsmarknadens parter. Vi vill värna den svenska arbetsmarknadsmodellen. Göra det vi måste enligt direktivet, men inte gå längre än så.
Lagen ska alltså utformas för att skydda plattformsarbetarna, men i anvisningarna till utredaren står också att det ska finnas tydliga förutsättningar för arbetsföretagen.
Går det att hitta en bra balans mellan de två?
– Här ställs i viss mån viktiga intressen mot varandra. Men vi har en svensk modell där arbetsmarknadens parter löser mycket av det andra länder tvingas reglera kring. En stark modell som fungerar väldigt väl.
– En tydlig avsikt är att direktivet implementeras på ett sätt som säkerställer att vi värnar den svenska arbetsmarknadsmodellen.
Du har sagt att du vill värna den svenska modellen hela vägen in i mål. Kommer du lyckas med det?
– Det är min absoluta ambition, avslutar arbetslivsminister Paulina Brandberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.