Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare
Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.
I ett pressutskick slår regeringen på stora trumman. Den 21 juni antog EU:s ministerråd nya skärpta regler för arbetskraft som utstationeras till andra länder. En utredare, Marie Granlund, tillsätts nu för att se hur de nya reglerna ska utformas i Sverige.
I pressmeddelandet säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson:
”Sveriges påverkansarbete har gett resultat och jag är stolt över att det nu är lika lön för lika arbete som gäller i EU. Konkurrensen ska bygga på vem som gör jobbet bäst, inte på lönedumpning eller dåliga arbetsförhållanden. Detta innebär ett rättvisare Europa – både för arbetstagarna och för företagen.”
För Transports medlemmar finns ett stort aber. Utstationeringsreglerna omfattar inte unionens yrkesförare som kör gränsöverskridande trafik.
Så sent som för en vecka sedan sa EU-parlamentet nej till ett batteri förslag som var tänkta att förändra kör- och vilotidsreglerna, cabotaget och utstationeringsvillkoren.
Parlamentet var djupt splittrat och resultatet blev att regelpaketet skickades tillbaka till transportutskottet, för omförhandling.
– Det är synd att transportarbetare ska vara mindre värda än andra arbetare, uttalade Transports internationella sekreterare Magnus Falk direkt efter omröstningen.
För andra arbetstagare stärks alltså skyddet när man skickas på jobb i andra länder. Utredare Marie Granlund ska vara klar med sitt arbete senast den 31 maj 2019.