Ett steg närmare 74 ton
Snart kan 74 ton tunga lastbilar rulla på svenska vägar. Det framgår av den lagrådsremiss som regeringen beslutat om i dag.
Förslaget är en del av en större godstrafikproposition som regeringen arbetar på.
– Det är glädjande att vi tar ytterligare ett steg i arbetet med hållbara lastbilstransporter, säger infrastrukturminister Anna Johansson i ett pressmeddelande.
Som Transportarbetaren skrivit om tidigare har förslaget varit på gång en tid. Med lagrådsremissen skickar regeringen det vidare till juridisk bearbetning. Först efter det tas propositionen fram för att skicka vidare till riksdagen som tar beslut om nya lagar.
Enligt förslaget kommer endast vissa vägar öppnas upp för 74 tons lastbilar. Tanken är att de tyngre lastbilarna ska kunna trafikera delar av vägnätet där det ändå inte är möjligt att flytta över gods till sjöfart eller järnväg.
– Detta innebär en effektivisering av basindustrins lastbilstransporter, säger Anna Johansson.
Antti Vainio är utredare på Transport. Han är inte lika positiv.
– Det här är förstås bra för svensk industris konkurrenskraft. Men för transportarbetarna gör det ingen större skillnad.
Han hade hellre sett att förslaget om 74 tons lastbilar hade lagts fram tillsammans med en annan fråga som Transport har slagits för, vägslitageavgifter.
– Det skulle dels ge en större möjlighet att kontrollera vilka lastbilar som kör på svenska vägar, dels göra användandet av vägnätet konkurrensneutralt. Som det är nu betalar svenska åkerier mer än utländska genom högre dieselskatt.
Vägslitageavgiften utreds nu och ett förslag ska presenteras i december. Idén har fått hård kritik från industrin för att försämra konkurrenskraften genom högre transportkostnader. Samma industri som nu gynnas av det nya lagförslaget.
– Det är synd att man har dragit isär de här två frågorna, säger Antti Vainio.