Transports förhandlingsdelegation inom bevakning
Close
Transports förhandlingsdelegation
Close
Avtalsrörelsen

Ett steg närmare ett nytt bevakningsavtal

Bevakning. Klockan är 15.48. Grå heltäckningsmatta. På bordet står röda och gula pappmuggar med urdrucket kaffe. Stolarna är omöjliga att sitta på. Halvligga funkar. Ventilationen spyr ut ett lågfrekvent buller som äter sig in i hjärnan.

Förhandlarna träffas med jämna mellanrum i ett separat rum någonstans i Svenskt Näringslivs stora huskomplex.

För resten av de fackliga ombuden är det väntan. Timmar av väntan. Som blir timmar av diskussioner.

Märket är avhandlat. Det förbannade märket som numera blivit ett mantra i avtalsrörelserna. Tre år och 6,5 procent. Sista året uppsägningsbart. Tre år och 6,5 procent. Tre år och 6,5 procent. Tre år och 6,5 procent…

Suckar och ilskna blickar. Hur gick det egentligen till? Var finns solidariteten mellan LO-förbunden?

Någon går ut i korridoren och hämtar ännu en kopp automatkaffe.

Semesterchocken

Snacket glider över på villkoren i bevakningsbranschen. De flesta i rummet är väktare och fackliga förtroendemän på stora bevakningsföretag. Thomas har jobbat 40 år i branschen, Susanne är inne på sitt 39:e. De andra ligger inte långt efter.

Bilden är överraskande samstämmig. En röst säger:

”Det här måste vara den enda bransch i Sverige där sommaren och personalens rätt till semester kommer som en överraskning varje år!”

Någon garvar, säger:

”Gapet blir bara större och större mellan chefer och folket på golvet. När sist var det något väktarbolag som visade sin personal uppskattning?”

”Ändå är vi så jävla lojala”, mullrar ett ombud. ”Varför sitter folk kvar när arbetstiden är slut och jobbar en halvtimme gratis? Man gör det för kunden…”

Facket och fritiden

Kårandan är inte densamma längre, inflikar en annan:

”Förr kunde väktare ta ett par ronderingar för en kollega som hade det tufft hemma. Nu tänker alla på sig själva. Man tar hellre en fika än ställer upp för en kamrat.”

Flera runt bordet tar upp det ideella fackliga arbetet. All fritid som läggs på möten och annat:

”Man får ofta höra att facket inte gör någonting. Själv jobbade jag 600 timmar ideellt för Transport förra året. Var det en slump att nästan alla mina företrädare i klubben hade relationer som slutade med skilsmässa?”

Klockan har passerat 17. Förhandlingarna är ajournerade. Transports delegation sitter kvar i konferensrummet och nöter vidare med kraven som parterna utväxlat. Till slut är det dags att bryta. Ombudsman Jerker Nilsson säger:

– Klockan halvnio i morgon samlas vi här igen. Vill ni äta gemensamt så gör vi det. Fast dricka betalar var och en själv.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.