EU-aktion mot dumpningen inom åkeribranschen
"Nej till fortsatt liberalisering av vägtransporter. Stoppa social dumpning nu!" Det var budskapet när Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, i går demonstrerade utanför EU-kommissionens högkvarter i Bryssel.
ETF ville med sin aktion rikta EU-politikernas blickar mot den hårt ansatta transportnäringen. En bransch där pressade priser leder till att åkerier som håller sig till lagar, regler och kollektivavtal slås ut av företag som dumpar chaufförernas löner och villkor
Cabotaget, alltså de tillfälliga inrikestransporterna av utländska åkerier, har länge varit en omdebatterad fråga inom unionen. En ny förordning infördes för tre år sedan, men reglerna har varit tandlösa eftersom många företag inte följt bestämmelserna och kontrollerna dessutom varit bristfälliga. Resultatet har blivit konkurrens på olika villkor och chaufförer som kör för låg lön under usla arbetsförhållanden, anmärker ETF.
Trots dagens situation vill EU-kommissionen nu ta ett steg till, när det gäller fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna. Ett förslag om att ta bort alla restriktionerna för cabotagetrafiken och släppa vägtransporterna helt fria förbereds nu av kommissionen och förväntas presenteras senare i år.
Svenska Transportarbetareförbundet ingår i ETF, där Transports ordförande Lars Lindgren också håller i ordförandeklubban. Han varnar:
– Att släppa cabotagetrafiken helt fri skulle leda till ännu mer kaos i en redan kaosartad bransch. En del tror att det bara är i Sverige vi brottas med frågan, men demonstrationen visar tydligt att problemen är stora och växer i hela Europa.
– Det är industrins krav på billiga transporter som driver på utvecklingen mot allt mer dumpade priser. Det sänker i sin tur lönerna och arbetsvillkoren för transportarbetarna.
Har en demonstration någon effekt?
– Ja, demonstrationer är viktiga för att visa upp fackets och transportarbetarnas syn att det vi ser i dag är helt fel väg att gå. Det har alltid effekt att lyfta fram och belysa ett missförhållande som få utanför branschen känner till. Det är väldigt viktigt att visa att vi vill ha ett stopp på dagens utveckling.
Lars Lindgren är själv inte på plats i Bryssel eftersom han sitter i möte med Transports förbundsstyrelse.
Fjärrbilschauffören Freddy Welle i Transports Göteborgsavdelning har länge varit engagerad i kampen för att rädda den svenska åkeribranschen.
– Släpper EU-politikerna transporterna helt fria är det kört för oss, helt kört!
Han berättar att en grupp åkerichaufförer i Göteborg bildat en grupp som kämpar för att få ett tillfälligt stopp för all cabotagetrafik i Sverige. Något som varit på förslag tidigare, men avvisats av regeringen.
– Vi får inte ge upp utan måste fortsätta ligga på regeringen. Annars är vi snart borta, manar Freddy Welle.