EU-aktion mot dumpningen inom åkeribranschen

"Nej till fortsatt liberalisering av vägtransporter. Stoppa social dumpning nu!" Det var budskapet när Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, i går demonstrerade utanför EU-kommissionens högkvarter i Bryssel.

ETF ville med sin aktion rikta EU-politikernas blickar mot den hårt ansatta transportnäringen. En bransch där pressade priser leder till att åkerier som håller sig till lagar, regler och kollektivavtal slås ut av företag som dumpar chaufförernas löner och villkor

Cabotaget, alltså de tillfälliga inrikestransporterna av utländska åkerier, har länge varit en omdebatterad fråga inom unionen. En ny förordning infördes för tre år sedan, men reglerna har varit tandlösa eftersom många företag inte följt bestämmelserna och kontrollerna dessutom varit bristfälliga. Resultatet har blivit konkurrens på olika villkor och chaufförer som kör för låg lön under usla arbetsförhållanden, anmärker ETF.

Trots dagens situation vill EU-kommissionen nu ta ett steg till, när det gäller fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna. Ett förslag om att ta bort alla restriktionerna för cabotagetrafiken och släppa vägtransporterna helt fria förbereds nu av kommissionen och förväntas presenteras senare i år.

Svenska Transportarbetareförbundet ingår i ETF, där Transports ordförande Lars Lindgren också håller i ordförandeklubban. Han varnar:

– Att släppa cabotagetrafiken helt fri skulle leda till ännu mer kaos i en redan kaosartad bransch. En del tror att det bara är i Sverige vi brottas med frågan, men demonstrationen visar tydligt att problemen är stora och växer i hela Europa.

– Det är industrins krav på billiga transporter som driver på utvecklingen mot allt mer dumpade priser. Det sänker i sin tur lönerna och arbetsvillkoren för transportarbetarna.

Har en demonstration någon effekt?

– Ja, demonstrationer är viktiga för att visa upp fackets och transportarbetarnas syn att det vi ser i dag är helt fel väg att gå. Det har alltid effekt att lyfta fram och belysa ett missförhållande som få utanför branschen känner till. Det är väldigt viktigt att visa att vi vill ha ett stopp på dagens utveckling.

Lars Lindgren är själv inte på plats i Bryssel eftersom han sitter i möte med Transports förbundsstyrelse.

Fjärrbilschauffören Freddy Welle i Transports Göteborgsavdelning har länge varit engagerad i kampen för att rädda den svenska åkeribranschen.

– Släpper EU-politikerna transporterna helt fria är det kört för oss, helt kört!

Han berättar att en grupp åkerichaufförer i Göteborg bildat en grupp som kämpar för att få ett tillfälligt stopp för all cabotagetrafik i Sverige. Något som varit på förslag tidigare, men avvisats av regeringen.

– Vi får inte ge upp utan måste fortsätta ligga på regeringen. Annars är vi snart borta, manar Freddy Welle.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.