EU-besked om nya transportregler dröjer

EU. Gårdagens debatt i EU-parlamentet blev något av en besvikelse. I alla fall för den som hoppats på lite närmare besked om den kommande översynen av regler inom transportsektorn. Det så kallade vägpaketet läggs fram först den 31 maj.

Transportkommisionär Violeta Bulc, från den liberala partigruppen Alde, var upptagen med problem inom ett annat krisområde, flyget. Och dök aldrig upp i Strasbourg. Hennes ersättare från EU-kommissionen bjöd mest på lite inriktningar, förklarar Jens Nilsson (S).

Han sitter i EU-parlamentets transportutskott och var en av dem som steg upp i talarstolen i går kväll för att försöka påverka kommissionen när det gäller granskningen av reglerna inom transportsektorn. Att föreslå nya lagar inom unionen ligger inom EU-kommissionens ansvarsfält.

Förra hösten ansvarade Jens Nilsson för en rapport om social dumpning av löner och arbetsvillkor för transportarbetarna inom EU och en springande punkt är cabotagereglerna. De reglerar inrikes körningar av utländska åkerier och kommer att finnas med i kommissionens utredning.

Cabotagereglerna måste förenklas, betonar Jens Nilsson.

– De behöver bli så enkla att följa att varje åkeri vet vad som gäller och varje chaufför lätt kan följa dem. Övervakningen måste självklart också fungera, annars spelar det ju ingen roll vad vi har för lagar och regler.

– De som bryter mot reglerna i dag är kriminella, oseriösa företag som bedriver oseriös verksamhet.

Överskådligt … eller?

Om cabotagereglerna kommer att bli mer överskådliga vet varken Nilsson eller någon annan. Förändringar av EU:s lagstiftning är en lång och snårig process, genom unionens olika instanser och fram till medlemsländerna.

Om förändringarna kommer att bli till det bättre eller sämre i slutändan, vågar Jens Nilsson inte sia om. Men han säger att den slovenska transportkommissionären tidigare ”flaggat för” bättre övervakning, smarta färdskrivare och elektroniska system för att övervaka transporterna i Europa.

Svenska Transport, LO och facken inom Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) vill skrota det så kallade kombidirektivet. Det innehåller snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter, som man anser underlättar lagbrott.

I sitt anförande i EU-parlamentet stödde Jens Nilsson kraven, ändå har han inte stort hopp om att direktivet kommer att avskaffas.

– Men det blir nog en översyn av det i alla fall. Då behöver luckorna täppas till.

Tryck på kommissionen

I dag klubbade EU-parlamentet också en sju sidor lång resolution, som uttrycker parlamentarikernas åsikter inom transportsektorn. Allt gick inte socialdemokraternas och de svenska åkerichaufförernas väg, men Jens Nilsson beskriver det ändå som:

– Ett sätt att hålla temperaturen upp, öka pressen på kommissionen och markera att vi inte backar från att de ska lägga bra förslag, så att vi minskar den sociala dumpningen inom transportnäringen.

Jens Nilsson berättar att han träffat företrädare för ETF, som bedriver en kampanj för att stoppa vägpaketet, av rädsla för att villkoren ska bli ännu sämre för transportarbetarna.

– Det är rätt att de trycker på EU-kommissionen och visar att det är allvar.

Var det en besvikelse för dig att så lite avslöjades om transportutredningen?

– Nej, jag trodde nog inte riktigt att vi skulle få några närmare detaljer förrän den 31 maj, svarar Jens Nilsson. Men det blev ju lite avslaget när transportkommissionären inte kom.

Försiktig optimist, men samtidigt oroad kommer han att vara ända tills han ser hur förslagen ser ut.

– Vi har lite olika uppfattningar i EU-parlamentet. En del driver fortfarande frågan om total liberalisering av transportsektorn, så att alla ska få göra som de vill. Och den gruppen är inte så liten, säger han.

 

Fotnot: Vägpaketet har av EU-kommissionen döpts om till ”rörlighets- eller mobilitetspaketet” (mobility package).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.