EU-besked om nya transportregler dröjer
EU. Gårdagens debatt i EU-parlamentet blev något av en besvikelse. I alla fall för den som hoppats på lite närmare besked om den kommande översynen av regler inom transportsektorn. Det så kallade vägpaketet läggs fram först den 31 maj.
Transportkommisionär Violeta Bulc, från den liberala partigruppen Alde, var upptagen med problem inom ett annat krisområde, flyget. Och dök aldrig upp i Strasbourg. Hennes ersättare från EU-kommissionen bjöd mest på lite inriktningar, förklarar Jens Nilsson (S).
Han sitter i EU-parlamentets transportutskott och var en av dem som steg upp i talarstolen i går kväll för att försöka påverka kommissionen när det gäller granskningen av reglerna inom transportsektorn. Att föreslå nya lagar inom unionen ligger inom EU-kommissionens ansvarsfält.
Förra hösten ansvarade Jens Nilsson för en rapport om social dumpning av löner och arbetsvillkor för transportarbetarna inom EU och en springande punkt är cabotagereglerna. De reglerar inrikes körningar av utländska åkerier och kommer att finnas med i kommissionens utredning.
Cabotagereglerna måste förenklas, betonar Jens Nilsson.
– De behöver bli så enkla att följa att varje åkeri vet vad som gäller och varje chaufför lätt kan följa dem. Övervakningen måste självklart också fungera, annars spelar det ju ingen roll vad vi har för lagar och regler.
– De som bryter mot reglerna i dag är kriminella, oseriösa företag som bedriver oseriös verksamhet.
Överskådligt … eller?
Om cabotagereglerna kommer att bli mer överskådliga vet varken Nilsson eller någon annan. Förändringar av EU:s lagstiftning är en lång och snårig process, genom unionens olika instanser och fram till medlemsländerna.
Om förändringarna kommer att bli till det bättre eller sämre i slutändan, vågar Jens Nilsson inte sia om. Men han säger att den slovenska transportkommissionären tidigare ”flaggat för” bättre övervakning, smarta färdskrivare och elektroniska system för att övervaka transporterna i Europa.
Svenska Transport, LO och facken inom Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) vill skrota det så kallade kombidirektivet. Det innehåller snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter, som man anser underlättar lagbrott.
I sitt anförande i EU-parlamentet stödde Jens Nilsson kraven, ändå har han inte stort hopp om att direktivet kommer att avskaffas.
– Men det blir nog en översyn av det i alla fall. Då behöver luckorna täppas till.
Tryck på kommissionen
I dag klubbade EU-parlamentet också en sju sidor lång resolution, som uttrycker parlamentarikernas åsikter inom transportsektorn. Allt gick inte socialdemokraternas och de svenska åkerichaufförernas väg, men Jens Nilsson beskriver det ändå som:
– Ett sätt att hålla temperaturen upp, öka pressen på kommissionen och markera att vi inte backar från att de ska lägga bra förslag, så att vi minskar den sociala dumpningen inom transportnäringen.
Jens Nilsson berättar att han träffat företrädare för ETF, som bedriver en kampanj för att stoppa vägpaketet, av rädsla för att villkoren ska bli ännu sämre för transportarbetarna.
– Det är rätt att de trycker på EU-kommissionen och visar att det är allvar.
Var det en besvikelse för dig att så lite avslöjades om transportutredningen?
– Nej, jag trodde nog inte riktigt att vi skulle få några närmare detaljer förrän den 31 maj, svarar Jens Nilsson. Men det blev ju lite avslaget när transportkommissionären inte kom.
Försiktig optimist, men samtidigt oroad kommer han att vara ända tills han ser hur förslagen ser ut.
– Vi har lite olika uppfattningar i EU-parlamentet. En del driver fortfarande frågan om total liberalisering av transportsektorn, så att alla ska få göra som de vill. Och den gruppen är inte så liten, säger han.
Fotnot: Vägpaketet har av EU-kommissionen döpts om till ”rörlighets- eller mobilitetspaketet” (mobility package).