EU-besked om nya transportregler dröjer

EU. Gårdagens debatt i EU-parlamentet blev något av en besvikelse. I alla fall för den som hoppats på lite närmare besked om den kommande översynen av regler inom transportsektorn. Det så kallade vägpaketet läggs fram först den 31 maj.

Transportkommisionär Violeta Bulc, från den liberala partigruppen Alde, var upptagen med problem inom ett annat krisområde, flyget. Och dök aldrig upp i Strasbourg. Hennes ersättare från EU-kommissionen bjöd mest på lite inriktningar, förklarar Jens Nilsson (S).

Han sitter i EU-parlamentets transportutskott och var en av dem som steg upp i talarstolen i går kväll för att försöka påverka kommissionen när det gäller granskningen av reglerna inom transportsektorn. Att föreslå nya lagar inom unionen ligger inom EU-kommissionens ansvarsfält.

Förra hösten ansvarade Jens Nilsson för en rapport om social dumpning av löner och arbetsvillkor för transportarbetarna inom EU och en springande punkt är cabotagereglerna. De reglerar inrikes körningar av utländska åkerier och kommer att finnas med i kommissionens utredning.

Cabotagereglerna måste förenklas, betonar Jens Nilsson.

– De behöver bli så enkla att följa att varje åkeri vet vad som gäller och varje chaufför lätt kan följa dem. Övervakningen måste självklart också fungera, annars spelar det ju ingen roll vad vi har för lagar och regler.

– De som bryter mot reglerna i dag är kriminella, oseriösa företag som bedriver oseriös verksamhet.

Överskådligt … eller?

Om cabotagereglerna kommer att bli mer överskådliga vet varken Nilsson eller någon annan. Förändringar av EU:s lagstiftning är en lång och snårig process, genom unionens olika instanser och fram till medlemsländerna.

Om förändringarna kommer att bli till det bättre eller sämre i slutändan, vågar Jens Nilsson inte sia om. Men han säger att den slovenska transportkommissionären tidigare ”flaggat för” bättre övervakning, smarta färdskrivare och elektroniska system för att övervaka transporterna i Europa.

Svenska Transport, LO och facken inom Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) vill skrota det så kallade kombidirektivet. Det innehåller snåriga regler för kombinerade väg- och järnvägstransporter, som man anser underlättar lagbrott.

I sitt anförande i EU-parlamentet stödde Jens Nilsson kraven, ändå har han inte stort hopp om att direktivet kommer att avskaffas.

– Men det blir nog en översyn av det i alla fall. Då behöver luckorna täppas till.

Tryck på kommissionen

I dag klubbade EU-parlamentet också en sju sidor lång resolution, som uttrycker parlamentarikernas åsikter inom transportsektorn. Allt gick inte socialdemokraternas och de svenska åkerichaufförernas väg, men Jens Nilsson beskriver det ändå som:

– Ett sätt att hålla temperaturen upp, öka pressen på kommissionen och markera att vi inte backar från att de ska lägga bra förslag, så att vi minskar den sociala dumpningen inom transportnäringen.

Jens Nilsson berättar att han träffat företrädare för ETF, som bedriver en kampanj för att stoppa vägpaketet, av rädsla för att villkoren ska bli ännu sämre för transportarbetarna.

– Det är rätt att de trycker på EU-kommissionen och visar att det är allvar.

Var det en besvikelse för dig att så lite avslöjades om transportutredningen?

– Nej, jag trodde nog inte riktigt att vi skulle få några närmare detaljer förrän den 31 maj, svarar Jens Nilsson. Men det blev ju lite avslaget när transportkommissionären inte kom.

Försiktig optimist, men samtidigt oroad kommer han att vara ända tills han ser hur förslagen ser ut.

– Vi har lite olika uppfattningar i EU-parlamentet. En del driver fortfarande frågan om total liberalisering av transportsektorn, så att alla ska få göra som de vill. Och den gruppen är inte så liten, säger han.

 

Fotnot: Vägpaketet har av EU-kommissionen döpts om till ”rörlighets- eller mobilitetspaketet” (mobility package).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.