EU förordar minimilöner

Den svenska modellen, med kollektivavtal som förhandlas fram mellan arbetsgivare och fack, utsätts för nya attacker. När EU-kommissionen i april presenterade ett omfattande sysselsättningspaket rekommenderade unionen alla länder att införa lagstadgad minimilön.

Transports ordförande, Lars Lindgren, och chefen för det fackliga Brysselkontoret, Per Hilmersson, är oroliga över utvecklingen.

– Vi var skeptiska, men fick löfte om att vi skulle få bevara vår svenska modell i samband med EU-inträdet, anmärker Lindgren.

I eurokrisens spår upplever han att EU försöker ta ett fastare grepp om lönebildningen, som ett sätt att hantera krisande ekonomier. Frågan om minimilöner lyfts allt oftare upp på dagordningen – och den svenska och nordiska modellen går på tvärs mot hur lönebildningen sköts i majoriteten av de andra EU-länderna.

I Sverige, Finland och Danmark blandar sig staten inte i löneförhandlingarna genom att lagstifta om lägstalöner.

I Tyskland har man en blandmodell med lagstadgade minimilöner enbart för vissa grupper och branscher. I övrigt gäller lägstalöner och lagstiftning.

Målet med EU-kommissionens stora sysselsättningsprogram är att skapa 20 miljoner nya jobb fram till 2020. Åtgärderna handlar bland annat om att ge anställningsstöd till företagen och att öka rörligheten på arbetsmarknaden. Förslaget tar också upp synpunkter på just lönebildningen och man rekommenderar medlemsländerna att införa minimilöner. Det motiveras med att de sämst betalda ska kunna leva på sina löner.

I dag har mer än 8 procent av den arbetande befolkningen i EU löner som ligger under EU:s fattigdomsgräns, enligt unionens egen statistik. Siffror från statistikbyrån, Eurostat, visar också att gapet mellan högsta och lägsta minimilön inom unionen är stort. Bland de 20 länder som har lagstadgade lägstalöner i år visar det sig att arbetsgivarna i Luxemburg betalar bäst, 1 801 euro per månad, vilket motsvarar cirka 16 200 svenska kronor.

Näst bäst är Irland med en månadslön på cirka 13 100 kronor för en heltidsanställd. I bottenligan placerar sig Bulgariens och Rumäniens arbetsgivare, som stannar vid 1 200 respektive drygt 1 400 svenska kronor i månaden.

Tyskland placerar sig i en klass för sig eftersom landet inte har haft några reallöneökningar under de senaste elva åren. Det har skapat stora svårigheter för de sydeuropeiska länderna att hävda sig i konkurrensen med den tyska industrin.

I Tyskland uppskattas var femte person arbeta inom vad som kallas låglönesektorn.

Hur illa ute är då den svenska modellen?

Det nya programmet för sysselsättning är inget lagförslag utan ett meddelande. Där stakar EU ut en riktning för hur man önskar att arbetsmarknaden ska utvecklas. Sverige är inte piskat att följa rekommendationer.

Än så länge omfattas många av våra anställda också av kollektivavtal, vilket minskar pressen att införa minimilöner.

Men rekommendationen om lönerna är ändå en fingervisning om att EU nu riktar in sig på arbetsmarknaden och lönebildningen, efter att ha fattat beslut om hur medlemsländer ska sköta sina ekonomier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.