EU förordar minimilöner

Den svenska modellen, med kollektivavtal som förhandlas fram mellan arbetsgivare och fack, utsätts för nya attacker. När EU-kommissionen i april presenterade ett omfattande sysselsättningspaket rekommenderade unionen alla länder att införa lagstadgad minimilön.

Transports ordförande, Lars Lindgren, och chefen för det fackliga Brysselkontoret, Per Hilmersson, är oroliga över utvecklingen.

– Vi var skeptiska, men fick löfte om att vi skulle få bevara vår svenska modell i samband med EU-inträdet, anmärker Lindgren.

I eurokrisens spår upplever han att EU försöker ta ett fastare grepp om lönebildningen, som ett sätt att hantera krisande ekonomier. Frågan om minimilöner lyfts allt oftare upp på dagordningen – och den svenska och nordiska modellen går på tvärs mot hur lönebildningen sköts i majoriteten av de andra EU-länderna.

I Sverige, Finland och Danmark blandar sig staten inte i löneförhandlingarna genom att lagstifta om lägstalöner.

I Tyskland har man en blandmodell med lagstadgade minimilöner enbart för vissa grupper och branscher. I övrigt gäller lägstalöner och lagstiftning.

Målet med EU-kommissionens stora sysselsättningsprogram är att skapa 20 miljoner nya jobb fram till 2020. Åtgärderna handlar bland annat om att ge anställningsstöd till företagen och att öka rörligheten på arbetsmarknaden. Förslaget tar också upp synpunkter på just lönebildningen och man rekommenderar medlemsländerna att införa minimilöner. Det motiveras med att de sämst betalda ska kunna leva på sina löner.

I dag har mer än 8 procent av den arbetande befolkningen i EU löner som ligger under EU:s fattigdomsgräns, enligt unionens egen statistik. Siffror från statistikbyrån, Eurostat, visar också att gapet mellan högsta och lägsta minimilön inom unionen är stort. Bland de 20 länder som har lagstadgade lägstalöner i år visar det sig att arbetsgivarna i Luxemburg betalar bäst, 1 801 euro per månad, vilket motsvarar cirka 16 200 svenska kronor.

Näst bäst är Irland med en månadslön på cirka 13 100 kronor för en heltidsanställd. I bottenligan placerar sig Bulgariens och Rumäniens arbetsgivare, som stannar vid 1 200 respektive drygt 1 400 svenska kronor i månaden.

Tyskland placerar sig i en klass för sig eftersom landet inte har haft några reallöneökningar under de senaste elva åren. Det har skapat stora svårigheter för de sydeuropeiska länderna att hävda sig i konkurrensen med den tyska industrin.

I Tyskland uppskattas var femte person arbeta inom vad som kallas låglönesektorn.

Hur illa ute är då den svenska modellen?

Det nya programmet för sysselsättning är inget lagförslag utan ett meddelande. Där stakar EU ut en riktning för hur man önskar att arbetsmarknaden ska utvecklas. Sverige är inte piskat att följa rekommendationer.

Än så länge omfattas många av våra anställda också av kollektivavtal, vilket minskar pressen att införa minimilöner.

Men rekommendationen om lönerna är ändå en fingervisning om att EU nu riktar in sig på arbetsmarknaden och lönebildningen, efter att ha fattat beslut om hur medlemsländer ska sköta sina ekonomier.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.