EU-kommissionen backar inte om nya utstationeringsregler
EU-kommissionen går vidare med förslaget som ska förbättra villkoren för utstationerad arbetskraft. Det sker trots att elva länder i våras viftade med "gult kort" och ville stoppa åtgärderna. – Detta är väldigt goda nyheter, sa Sveriges EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S) när beskedet kom.
EU har länge haft särskilda regler som ska skydda arbetstagare som sänds ut för att jobba i andra länder i unionen. Bestämmelserna, som finns i det så kallade utstationeringsdirektivet, omfattar bland annat arbetsmiljö och hälsa.
Men arbetsgivaren har bara behövt betala de minimilöner som gäller i värdlandet dit arbetstagaren kommer.
Utstationeringsreglerna har därför fått hård kritik, inte minst från facken och Socialdemokraterna i Sverige.
I mars presenterade EU-kommissionen ett förslag som innebär att direktivet inte bara ska garantera minimilön, utan även bonus, tillägg och annat som värdlandets arbetstagare får.
Fast de nya reglerna stötte på patrull. Ett tiotal länder, i huvudsak från östra Europa, gav ”gult kort” år förslaget. Det är en åtgärd som innebär att kommissionen måste antingen dra tillbaka förslaget eller omarbeta det. En tredje utväg är att stå fast, men då krävs att en motivering till varför.
Nu väljer kommissionen alltså det tredje alternativet. Exakt samma förslag läggs fram på nytt.
När beskedet lämnades i går, onsdag, uppgav EU:s sysselsättningskommissionär Marianne Thyssen att förslaget inte strider mot unionens principer om att beslut ska fattas så nära medborgarna som möjligt. Det var en av punkterna som kritikerna skjutit in sig på.
I det svenska röd-gröna lägret välkomnas utspelet. För Transports del är förslaget inte odelat positivt. Problemet är att vägtrafiken, som är hårt drabbat av osund konkurrens och lönedumpning, inte omfattas av de nya bestämmelserna. EU har i stället uttalat att det är ett område som ska få ett eget regelverk.
I en artikel i Transportarbetaren tidigare i somras sa förbundets utredare Magnus Falk:
– Från Transports sida har vi hela tiden hävdat att vägtrafiken ska bakas in och omfattas av utstationeringsdirektivet. Vi vill inte ha en särlagstiftning. Fast där lär vi knappast få gehör. Vägtransporterna är en svår nöt att knäcka.