EU-kommissionen stoppar planerna på fritt cabotage

UPPDATERAD. De fackliga protesterna hade effekt. EU-kommissionen stoppar – tills vidare – planerna på att släppa allt cabotage och alla vägtransporter helt fria inom EU. Ett lagförslag i den riktningen var planerat till sommaren.

Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som också är ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, är försiktigt positiv:

– Det är bra, ett steg i rätt riktning. Men faran är inte över än. De kommer säkert snart tillbaka igen med ett nytt förslag om fritt cabotage.

Att kommissionen beslutat lägga den fortsatta avregleringen av transportsektorn på is framgår av ett uttalande på den estländska EU-kommissionären Siim Kallas webbsida. Där sägs att man den närmaste tiden i stället kommer att rikta in sig på att lagar och regler verkligen följs. De förbättringarna inbegriper också de sociala villkoren för de anställda chaufförerna.

– Det är tydligt att cabotagereglerna måste utvecklas på längre sikt, men det måste göras korrekt och genom överläggningar med alla berörda intressenter. Den processen är komplex och tar tid, anför kommissionens talesperson Helen Kearns.

Nu kommer en rad studier att genomföras och en så kallad högnivågrupp ska också granska den nuvarande situationen inom transportsektorn. EU-kommissionen säger att man vill att marknaden ska fungera bättre, till förmån både för dem som jobbar inom transportnäringen och hela unionens ekonomi, som är helt ”beroende effektiva transporttjänster.”

Lars Lindgren är nöjd med den tidsfrist som EU-kommissionens tillbakadragande av lagförslaget innebär.

– Den fristen ska vi använda till att klart och tydligt visa att en fullständigt avreglerad transportnäring, med fri rörlighet av varor och tjänster, aldrig kommer att fungera.

Lindgren beskriver tankarna på en fullständigt liberaliserad transportmarknad som ett ”stolleprov”. Det rimmar varken med de klimatkrav som ställs på dagens transporter eller en sund transportnäring med konkurrens på lika villkor, menar han.

– Den svenska forskningsstudie av cabotagetrafiken som nu pågår visar att de illegala frakterna håller på och saboterar marknaden fullständigt. Den utvecklingen måste stoppas.

EU-kommissionens vändning kom efter att ETF den 14 maj anordnade en demonstration i Bryssel. ETF organiserar cirka 750 000 transportarbetare från 30 länder i Europa, däribland medlemmar i Svenska Transportarbetareförbundet.

Under aktionsdagen ”bombarderades” EU-kommissionären Siim Kallas och hans medarbetare samtidigt med e-post, fax och uppmaningar via sociala medier att inte fortsätta på den inslagna vägen.

Från fackligt håll har man pekat på att cabotagereglerna, som ändrades för tre år sedan, lett till att seriösa åkerier som håller sig till lagar, regler och kollektivavtal konkurreras ut av företag som dumpar både löner och arbetsvillkor för chaufförerna.

– Ibland misströstar vi. Leder allt arbete med att trycka på ansvariga politiker någon vart? Det är både tidsödande och dyrt, men det är glädjande att vi nu ser ett resultat, anför Lars Lindgren.

ETF välkomnar på sin hemsida EU-kommissionens ”efterlängtade uttalande”.

– Kommissionen erkänner att avregleringen är alltför komplex, så som transportsektorn ser ut i dag, och att högsta prioritet måste läggas på att tillämpa gällande regler, vilket också omfattar sociala och arbetsrättsliga aspekter.

EU-kommissionen betonar i sitt uttalande att regleringen av cabotagetrafiken egentligen går på tvärs mot själva andemeningen med unionens inre marknad, där alla medborgare fritt ska kunna arbeta, resa och utbyta varor över gränserna. Den nuvarande situationen gör dock att kommissionen inte kommer att lägga fram något ytterligare liberaliseringsförslag under den nuvarande mandatperioden.

I januari i år skrev Transportarbetaren om en hearing som anordnades i Bryssel kring vägtransporter och cabotage. Där deltog både fack och arbetsgivarorganisationer, företrädare för bilindustrin, speditörer, företagsorganisationer med flera.

EU-kommissionen presenterade sina planer för att avskaffa cabotagereglerna och möttes av ett nästan kompakt motstånd, med undantag för speditörerna och något arbetsgivarförbund från Östeuropa.

Facket riktade vid sammankomsten skarp kritik mot kommissionens konsekvensanalys av en total avreglering. Man pekade bland annat på att analysen var ofullständig och att man inte granskat de sociala konsekvenserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.