EU-kommissionen stoppar planerna på fritt cabotage
UPPDATERAD. De fackliga protesterna hade effekt. EU-kommissionen stoppar – tills vidare – planerna på att släppa allt cabotage och alla vägtransporter helt fria inom EU. Ett lagförslag i den riktningen var planerat till sommaren.
Transports förbundsordförande Lars Lindgren, som också är ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF, är försiktigt positiv:
– Det är bra, ett steg i rätt riktning. Men faran är inte över än. De kommer säkert snart tillbaka igen med ett nytt förslag om fritt cabotage.
Att kommissionen beslutat lägga den fortsatta avregleringen av transportsektorn på is framgår av ett uttalande på den estländska EU-kommissionären Siim Kallas webbsida. Där sägs att man den närmaste tiden i stället kommer att rikta in sig på att lagar och regler verkligen följs. De förbättringarna inbegriper också de sociala villkoren för de anställda chaufförerna.
– Det är tydligt att cabotagereglerna måste utvecklas på längre sikt, men det måste göras korrekt och genom överläggningar med alla berörda intressenter. Den processen är komplex och tar tid, anför kommissionens talesperson Helen Kearns.
Nu kommer en rad studier att genomföras och en så kallad högnivågrupp ska också granska den nuvarande situationen inom transportsektorn. EU-kommissionen säger att man vill att marknaden ska fungera bättre, till förmån både för dem som jobbar inom transportnäringen och hela unionens ekonomi, som är helt ”beroende effektiva transporttjänster.”
Lars Lindgren är nöjd med den tidsfrist som EU-kommissionens tillbakadragande av lagförslaget innebär.
– Den fristen ska vi använda till att klart och tydligt visa att en fullständigt avreglerad transportnäring, med fri rörlighet av varor och tjänster, aldrig kommer att fungera.
Lindgren beskriver tankarna på en fullständigt liberaliserad transportmarknad som ett ”stolleprov”. Det rimmar varken med de klimatkrav som ställs på dagens transporter eller en sund transportnäring med konkurrens på lika villkor, menar han.
– Den svenska forskningsstudie av cabotagetrafiken som nu pågår visar att de illegala frakterna håller på och saboterar marknaden fullständigt. Den utvecklingen måste stoppas.
EU-kommissionens vändning kom efter att ETF den 14 maj anordnade en demonstration i Bryssel. ETF organiserar cirka 750 000 transportarbetare från 30 länder i Europa, däribland medlemmar i Svenska Transportarbetareförbundet.
Under aktionsdagen ”bombarderades” EU-kommissionären Siim Kallas och hans medarbetare samtidigt med e-post, fax och uppmaningar via sociala medier att inte fortsätta på den inslagna vägen.
Från fackligt håll har man pekat på att cabotagereglerna, som ändrades för tre år sedan, lett till att seriösa åkerier som håller sig till lagar, regler och kollektivavtal konkurreras ut av företag som dumpar både löner och arbetsvillkor för chaufförerna.
– Ibland misströstar vi. Leder allt arbete med att trycka på ansvariga politiker någon vart? Det är både tidsödande och dyrt, men det är glädjande att vi nu ser ett resultat, anför Lars Lindgren.
ETF välkomnar på sin hemsida EU-kommissionens ”efterlängtade uttalande”.
– Kommissionen erkänner att avregleringen är alltför komplex, så som transportsektorn ser ut i dag, och att högsta prioritet måste läggas på att tillämpa gällande regler, vilket också omfattar sociala och arbetsrättsliga aspekter.
EU-kommissionen betonar i sitt uttalande att regleringen av cabotagetrafiken egentligen går på tvärs mot själva andemeningen med unionens inre marknad, där alla medborgare fritt ska kunna arbeta, resa och utbyta varor över gränserna. Den nuvarande situationen gör dock att kommissionen inte kommer att lägga fram något ytterligare liberaliseringsförslag under den nuvarande mandatperioden.
I januari i år skrev Transportarbetaren om en hearing som anordnades i Bryssel kring vägtransporter och cabotage. Där deltog både fack och arbetsgivarorganisationer, företrädare för bilindustrin, speditörer, företagsorganisationer med flera.
EU-kommissionen presenterade sina planer för att avskaffa cabotagereglerna och möttes av ett nästan kompakt motstånd, med undantag för speditörerna och något arbetsgivarförbund från Östeuropa.
Facket riktade vid sammankomsten skarp kritik mot kommissionens konsekvensanalys av en total avreglering. Man pekade bland annat på att analysen var ofullständig och att man inte granskat de sociala konsekvenserna.