EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Översynen av kombidirektivet finns med som en liten del i det jättepaket med förändringar inom transportsektorn som EU-kommissionen presenterade i dag, Clean Mobility Package. (Rent mobilitetspaket, där rent syftar på miljön).

Första delen av det så kallade Mobilitetspaktetet med förslag på nya lagar och regler inom transportsektorn lades fram den 31 maj i år, och den tredje och sista delen ska komma under första halvan av 2018.

När kommissionen tog till orda vid en presskonferens i dag handlade det framför allt om att leva upp till utfästelserna i Parisavtalet om att minska de ökande utsläppen från vägtrafiken och skynda på utvecklingen mot elfordon. Transportkommissionär Violeta Bulc från Slovenien tog bara upp de för transportnäringen så viktiga kombitransporterna i en mening.

När kombidirektivet kom till var syftet att föra över mer av de snabbt ökande vägtransporterna till järnväg och sjöfart. Tanken är att transporterna ska inledas eller avslutas på järnväg eller vatten (från eller till en kombiterminal) och gå en kortare väg med lastbil.

I praktiken har de luddiga reglerna i dagens kombidirektiv lett till att mindre nogräknade transportföretag från andra EU-länder bedriver mer eller mindre stadigvarande verksamhet i Sverige – utan att betala svenska löner och erbjuda drägliga arbetsvillkor.

Transport har länge kritiserat direktivet, som i förlängningen leder till ojämlik konkurrens mellan serösa och oseriösa åkerier. Förbundet har framfört krav på att helt avskaffa kombidirektivet och fått stöd av socialdemokrater i både den svenska riksdagen och EU-parlamentet.

Men EU-kommissionen vill alltså behålla och revidera direktivet. Syftet är fortfarande att minska koldioxidutsläppen, främja miljön och EU-medborgarnas hälsa.

I ett pressmeddelande säger kommissionen att man vill underlätta för företagen att genomföra kombinerade transporter. Politikerna föreslår att definitionen av kombitransporter ska utökas till att även omfatta inrikes transporter. Man vill även förtydliga vilken maxgräns som ska gälla till en kombiterminal.

I dag finns en maxgräns på 150 kilometer om den inledande eller avslutande vägtransporten sker med sjöfart. Använder man i stället järnväg ska omlastningsstationen vara ”närmast lämplig”. Definitionen av lämplig tycks dock fortfarande gå i sär bland ansvariga i branschen.

EU-kommissionen föreslår vidare att unionsländerna ska erbjuda skattereduktion till företag som satsar på kombiterminaler och gärna bistå med fler ekonomiska stimulansmedel.

Kommissionen ger också förslag på vilka bevis företag ska lägga fram för att visa att en transport verkligen är kombinerad och få statligt stöd. Elektroniska dokument ska här utnyttjas i större omfattning än i dag.

Allt som allt är åtgärderna tänkta att stimulera transportsektorn till mer miljövänliga kombitransporter, förklarar kommissionen.

Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk är besviken över att EU-kommissionen inte skrotat direktivet helt och hållet. Han håller som bäst på och sätter sig in pappersbunten från EU-kommissionen och avvaktar med kommentarer.

Jens Nilsson (S) sitter i EU-parlamentets transportutskott och ansvarar för en annan del av mobilitetspaketet, översynen av cabotageregler. De handlar i korthet om vilka begränsningar som ska gälla för inrikes transporter av utländska åkerier.

Nilsson har heller inte hunnit läsa det färska förslaget om nytt kombidirektiv, vilket han gärna avskaffat.

– Men när EU-kommissionen ändå bestämt sig för att revidera direktivet är det bra att förslagen kommer nu, så att jag kan ta hänsyn till det i arbetet med cabotageförslaget.

Jens Nilssons uppfattning är att kombidirektivet hittills mest använts för att ”runda cabotagereglerna”.

– Viktigast är att täppa till kryphålen i reglerna och lagstiftningen. De ska vara lätta att följa och lätta att kontrollera. Man behöver också skynda på införandet av digitala färdskrivare för att underlätta kontrollerna, bestämma sig för att de ska vara obligatoriska.

När får vi veta något mer om de nya cabotagereglerna?

– I januari nästa år kommer jag att lägga ett förslag i transportutskottet, säger Jens Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.