EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Under de senaste åren har marknaden för plattformsföretagen växt med 30 procent globalt sett .

När befolkningen på grund av corona-pandemin uppmanas att stanna hemma och begränsa sina kontakter med andra utanför familjen har efterfrågan exploderat på hemkörd mat, matkassar och annat som distribueras av cykelbud och andra gig-jobbare.

Margrethe Vestager. Foto: Europakommissionen
Margrethe Vestager. Foto: EU-kommissionen

– Över hela Europa riskerar människor som arbetar genom plattformar att förlora inkomst under pandemin. Och även de som har jobbet kvar har ibland dåliga arbetsvillkor och långa skift, sa Margrethe Vestager, vice ordförande i EU-kommissionen nyligen.

I förra veckan presenterade hon planerna på ett EU-direktiv för plattformsarbete. EU-kommissionen vill skapa gemensamma regler för medlemsstaterna, eftersom många plattformsföretag jobbar över landgränserna.

Det handlar inte enbart om att skydda de tre miljoner européer som enbart jobbar åt plattformsföretagen, utan också de nio miljoner arbetstagare som regelbundet extraknäcker i sektorn.

Kommissionen räknar upp sju områden som man vill reglera i gig-sektorn. Det handlar bland annat om anställningsförhållandena, arbetsvillkoren, anslutningen till sociala skyddsnät som sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar samt rätten att bli företrädd av facket och ingå i kollektivavtal.

I ett första steg har kommissionen inlett en dialog med arbetsmarknadens parter för att inhämta deras synpunkter på en reglering på Europanivå.

Transport välkomnar initiativet, men understryker att det är företagen som ska regleras, inte arbetstagarna.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

– Det enda man kan göra är att reglera företagen och se till att de får ta sitt ansvar som arbetsgivare. Då kan man få in dem i befintliga förhandlingsmodeller på nationell nivå, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

En svårighet som både Magnus Falk och EU-kommissionen pekar på är hur gig-jobbarna ska definieras. Ska de klassas som anställda eller som egenföretagare?

De flesta plattformsföretagen anställer inte gig-arbetarna. De ser dem som företagare eller egenanställda och anser sig bara förmedla jobb från kunder. Ett cykelbud ska då inte bara stå för den egna cykelns kostnader, utan också betala sociala avgifter på sin inkomst vid sidan av skatten – plus försäkringar och pensionsavsättningar.

EU-kommissionen kallar dessa egenanställda (self-employed). Det är ett begrepp som inte finns och kan betyda vad som helst, konstaterar Magnus Falk.

Han vänder sig också mot kommissionens idé om kollektivavtal på Europanivå för plattformssektorn.

– För mig är ett kollektivavtal något som förhandlas på nationell nivå mellan arbetsgivare och arbetstagare. Den partsrelationen finns inte på Europanivå. Då är det inte möjligt att sluta avtal på den nivån, säger Magnus Falk.

Om man skulle börja teckna avtal på Europanivå blir det ett allvarligt ingrepp i den svenska modellen, konstaterar han och drar paralleller till förslaget om direktiv för minimilöner som både fack och arbetsgivare i Sverige motsätter sig.

Magnus Falk bedömer att det finns en samsyn inom LO för det sätt han vill reglera plattformsekonomin, alltså att reglera företagens skyldigheter som arbetsgivare, inte arbetarnas rättigheter och villkor. Med en sådan reglering kan facket kräva avtal och även få en styrka i medlemsvärvningen av gig-jobbare.

Transport har nyligen slutit sitt första kollektivavtal på området med Foodora. I de nordiska länderna Sverige, Norge och Danmark finns enstaka avtal med plattformsföretag, men facket har en lång väg att gå innan sektorn täcks av avtal i någon större grad.

EU-kommissionen har flera mål i arbetet med ett direktiv, bland annat dessa:

  • Gig-jobbarna ska ha information om förväntad lön och omfattning av arbetet innan de accepterar ett uppdrag. Informationen ska vara tillgänglig för alla. Syftet är bland annat att skydda mot orättvisa avstängningar från plattformen.
  • Man kan behöva reglera arbetstiden, skyddet vid arbetsskador och sjukfrånvaro. Eftersom många i plattformssektorn även i framtiden kommer vara egenföretagare ska även de skyddas av arbetslöshetsförsäkringar och sjukförsäkringar.
  • Plattformsarbetarna måste också kunna skyddas av kollektivavtal och ha rätt till fackliga representation. EU-kommissionen vill också stimulera dialogen mellan arbetsmarknadens parter i frågor som rör plattformssektorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.