EU-kritiker vill stärka arbetstagarna

”Tycker du att Socialdemokraterna blivit för högervridna? Då ska du rösta på vänstersossen Marita Ulvskog”, råder Dagens Nyheters skribent villrådiga EU-väljare. Fler röda röster är det enda som kan stärka arbetstagarnas rättigheter inom unionen, hävdar Ulvskog efter sina första fem år i EU-parlamentet.

EU-kritikern Marita Ulvskog är inte beredd att rucka på grundbulten med fri rörlighet. Hon föddes i Luleå och har gått från journalistik till en politisk karriär i S-toppen. Ulvskog kryssades in på personröster i EU-parlamentet och skulle på en femgradig skala inte ge unionen högre betyg än 2, när det gäller arbetsrätt och fackliga rättigheter.

– Drygt 26 miljoner öppet arbetslösa är resultatet av högerns politik inom unionen. Med den höga arbetslösheten får man en utveckling där folk söker så desperat efter jobb att de accepterar låga löner och dåliga villkor. Det blir svårt att driva fackliga krav.

Om svenskarna röstat ja även till euron hade vi haft en betydligt starkare styrning av den svenska ekonomin från Bryssel, summerar Ulvskog. Hennes parti är unionsvänligt och hon har vikit sig för S-linjen och röstat för en betydligt större EU-budget. Ändå beskriver hon samarbetet som ett väldigt dåligt ”bygge”, som inte hållit för påfrestningarna, men samlat allt mer makt på EU-nivå.

Pressad på fördelarna nämner Marita Ulvskog att Sverige som ett litet exportberoende land får del av den inre marknaden med utbyte av varor och tjänster. 60 procent av Sveriges export går till EU-länderna och forsknings- och utvecklingssamarbetet är bra för att skapa jobb.

Hur ser hennes vision om EU ut?

– Vi skulle ha mer av självbestämmande för de enskilda staterna. Efter Lavaldomen (när ett lettiskt byggföretag fick rätt mot Byggnads som krävde svenska kollektivavtal, reds anm) måste vi ta tillbaka de fackliga rättigheterna. Men också de mänskliga. Det ska vara väldigt tydligt inskrivet i EU:s grundlag att den fria rörligheten inte ska överordnas människors sociala rättigheter.

– Vi är inga varor. Och svenska transportarbetare ska inte bli av med jobbet för att svenska åkerier konkurreras ut av bolag, som bryter mot lagar, regler, trafiksäkerhet och utnyttjar anställda, säger Ulvskog.

Hon syftar på ett socialt protokoll som Europafacket med 60 miljoner medlemmar, däribland svenska LO och Transport, länge krävt.

För att det ska ske krävs en öppning och förändring av fördraget. Kritiker menar att det blir svårt och lär dröja, men Marita Ulvskog är mer optimistisk.

Hon går till angrepp mot den liberala estniska transportkommissionären Siim Kallas. Han ville genomföra en total avreglering av så kallat cabotage, tillfälliga inrikestransporter som utförs av utländska bolag. Efter starka protester från fack, arbetsgivare och Socialdemokrater tvingades han lägga sina tankar på is. I alla fall fram till valet, men får högerpartierna majoritet igen lär nya förslag dyka upp, varnar Ulvskog.

Transport är besviket på den nuvarande moderata infrastrukturministern och vill inrätta ett särskilt departement med transportminister. Men Marita Ulvskog tror inte att organisationen i regeringskansliet är det viktigaste, utan ett röstskifte från höger- till vänstermajoritet.

Hon lyfter fram EU:s initiativ till förenklingar av regler på flera områden. Det inbegriper att små och medelstora företag med upp till 250 anställda ska undantas från vissa regler, exempelvis arbetsmiljökrav. Detta trots att flest arbetsolyckor sker just där, i synnerhet inom byggbranschen. Svenska chaufförer, som ofta jobbar i mindre åkerier, toppar också den nationella statistiken över dödsfall i jobbet.

– Det är ett väldigt farligt förslag att befria den höga andel mindre bolag vi har från regler kring arbetsmiljö, fackliga rättigheter och arbetsvillkor. Det skulle innebära ett totalt systemskifte, om dina rättigheter som anställd kopplades till storleken på företaget! Dessutom skulle säkert de stora företagen börja dela upp sig i mindre.

– Vi måste se till att förslaget inte får leva kvar, därför är det så viktigt att gå och rösta. Många säger att de inte gillar EU. Att de struntar i unionen och att 20 svenskar i parlamentet ändå inte kan göra något. Men vi är totalt 194 Socialdemokrater och blir vi fler kan vi besegra högern som regerat i 15 år.

Fast att rösta i EU räcker inte, om man vill stärka arbetstagarnas rättigheter, anför Ulvskog. Hon pekar på EU:s nya direktiv för offentliga upphandlingar av exempelvis sophämtning, färdtjänst och äldreomsorg. Där står inte att alla 28 medlemsländer måste kräva kollektivavtal, men med en vänsterregering i landet kan man välja att ställa det kravet, påtalar hon.

När det gäller det så kallade genomförandedirektivet, om ett bättre skydd av utstationerade arbetstagares rättigheter, skärptes reglerna nyligen inom byggsektorn. Det innebär att både huvudentreprenören och underentreprenören ska kunna ställas till svars om de dumpar löner eller arbetsvillkor, jämfört med landet de verkar i.

För transportbranschen och ytterligare näringar är det däremot upp till regeringarna i Sverige och övriga medlemsländer, att fatta beslut ifall man vill ha samma stränga regler som inom byggindustrin.

Även där spelar det alltså roll vilken regering svenskarna röstar fram i höst, poängterar Marita Ulvskog.

Direktivet ska säkra att utstationerade arbetare i alla fall får miniminivåerna i arbetslandet, när det gäller löner och arbetsvillkor. Facket har dock varit kritiskt eftersom det visat sig svårt att kontrollera avtalen.

Borde inte entreprenörs- eller transportköparansvar även inom transportbranschen ha tagits med i EU:s direktiv?

– Det är bra med minimidirektiv och att varje land får bestämma själv, men givetvis vill vi att huvudentreprenörskap ska gälla i alla svenska branscher.

Marita Ulvskog hade velat driva en tuffare klimatpolitik.

– Efter nästan ett års hård bearbetning fick vi i alla fall igenom Sveriges undantag med långa lastbilar, som i försök visat sig ge nästan 30 procent mindre klimatutsläpp, säger hon.

Snabba frågor om EU om tio år
Rött eller blått styre i EU-parlamentet?
– Rött.

Finns euron kvar?
– Ja, det finns ingen ångervecka, men Sverige har kronan kvar.

Fler eller färre främlingsfientliga partier i EU-parlamentet?
– Om vi klarar att pressa tillbaka arbetslösheten blir de färre.

Har vi fri rörlighet av arbetskraft?
– Fri rörlighet är en absolut grundbult inom EU, men den måste paras med grundläggande sociala, fackliga och mänskliga rättigheter. De ska skrivas in i EU:s grundlag.

Lagstadgad minimilön i alla EU-länder?
– Nej! Vi ska hålla fast vid vår svenska modell.

Gemensam minimilön för alla lastbilsförare inom EU?
– Nej, det finns inget som talar för det.

Har medellönen för svenska lastbilsförare ökat eller minskat?
– Ökat.

Fler eller färre svenska lastbilschaufförer?
– Svenska chaufförer är så kompetenta att de kommer att vara fler och jag tror transportbehovet kommer att fortsätta öka.

Fler eller färre svenska åkerier?
– Jag hoppas åkeriföretagen är på bettet, men det vore bra om de blev lite tuffare. Små åkerier kommer säkert att slås ihop .

Har cabotagetrafiken släppts fri?
– Cabotage infördes av miljöskäl för att inte köra med tomma lastbilar, men trafiken har visat sig öka klimatutsläppen. Jag hoppas att dagens cabotagetrafik inte längre existerar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.