EU-kritiker vill stärka arbetstagarna
”Tycker du att Socialdemokraterna blivit för högervridna? Då ska du rösta på vänstersossen Marita Ulvskog”, råder Dagens Nyheters skribent villrådiga EU-väljare. Fler röda röster är det enda som kan stärka arbetstagarnas rättigheter inom unionen, hävdar Ulvskog efter sina första fem år i EU-parlamentet.
EU-kritikern Marita Ulvskog är inte beredd att rucka på grundbulten med fri rörlighet. Hon föddes i Luleå och har gått från journalistik till en politisk karriär i S-toppen. Ulvskog kryssades in på personröster i EU-parlamentet och skulle på en femgradig skala inte ge unionen högre betyg än 2, när det gäller arbetsrätt och fackliga rättigheter.
– Drygt 26 miljoner öppet arbetslösa är resultatet av högerns politik inom unionen. Med den höga arbetslösheten får man en utveckling där folk söker så desperat efter jobb att de accepterar låga löner och dåliga villkor. Det blir svårt att driva fackliga krav.
Om svenskarna röstat ja även till euron hade vi haft en betydligt starkare styrning av den svenska ekonomin från Bryssel, summerar Ulvskog. Hennes parti är unionsvänligt och hon har vikit sig för S-linjen och röstat för en betydligt större EU-budget. Ändå beskriver hon samarbetet som ett väldigt dåligt ”bygge”, som inte hållit för påfrestningarna, men samlat allt mer makt på EU-nivå.
Pressad på fördelarna nämner Marita Ulvskog att Sverige som ett litet exportberoende land får del av den inre marknaden med utbyte av varor och tjänster. 60 procent av Sveriges export går till EU-länderna och forsknings- och utvecklingssamarbetet är bra för att skapa jobb.
Hur ser hennes vision om EU ut?
– Vi skulle ha mer av självbestämmande för de enskilda staterna. Efter Lavaldomen (när ett lettiskt byggföretag fick rätt mot Byggnads som krävde svenska kollektivavtal, reds anm) måste vi ta tillbaka de fackliga rättigheterna. Men också de mänskliga. Det ska vara väldigt tydligt inskrivet i EU:s grundlag att den fria rörligheten inte ska överordnas människors sociala rättigheter.
– Vi är inga varor. Och svenska transportarbetare ska inte bli av med jobbet för att svenska åkerier konkurreras ut av bolag, som bryter mot lagar, regler, trafiksäkerhet och utnyttjar anställda, säger Ulvskog.
Hon syftar på ett socialt protokoll som Europafacket med 60 miljoner medlemmar, däribland svenska LO och Transport, länge krävt.
För att det ska ske krävs en öppning och förändring av fördraget. Kritiker menar att det blir svårt och lär dröja, men Marita Ulvskog är mer optimistisk.
Hon går till angrepp mot den liberala estniska transportkommissionären Siim Kallas. Han ville genomföra en total avreglering av så kallat cabotage, tillfälliga inrikestransporter som utförs av utländska bolag. Efter starka protester från fack, arbetsgivare och Socialdemokrater tvingades han lägga sina tankar på is. I alla fall fram till valet, men får högerpartierna majoritet igen lär nya förslag dyka upp, varnar Ulvskog.
Transport är besviket på den nuvarande moderata infrastrukturministern och vill inrätta ett särskilt departement med transportminister. Men Marita Ulvskog tror inte att organisationen i regeringskansliet är det viktigaste, utan ett röstskifte från höger- till vänstermajoritet.
Hon lyfter fram EU:s initiativ till förenklingar av regler på flera områden. Det inbegriper att små och medelstora företag med upp till 250 anställda ska undantas från vissa regler, exempelvis arbetsmiljökrav. Detta trots att flest arbetsolyckor sker just där, i synnerhet inom byggbranschen. Svenska chaufförer, som ofta jobbar i mindre åkerier, toppar också den nationella statistiken över dödsfall i jobbet.
– Det är ett väldigt farligt förslag att befria den höga andel mindre bolag vi har från regler kring arbetsmiljö, fackliga rättigheter och arbetsvillkor. Det skulle innebära ett totalt systemskifte, om dina rättigheter som anställd kopplades till storleken på företaget! Dessutom skulle säkert de stora företagen börja dela upp sig i mindre.
– Vi måste se till att förslaget inte får leva kvar, därför är det så viktigt att gå och rösta. Många säger att de inte gillar EU. Att de struntar i unionen och att 20 svenskar i parlamentet ändå inte kan göra något. Men vi är totalt 194 Socialdemokrater och blir vi fler kan vi besegra högern som regerat i 15 år.
Fast att rösta i EU räcker inte, om man vill stärka arbetstagarnas rättigheter, anför Ulvskog. Hon pekar på EU:s nya direktiv för offentliga upphandlingar av exempelvis sophämtning, färdtjänst och äldreomsorg. Där står inte att alla 28 medlemsländer måste kräva kollektivavtal, men med en vänsterregering i landet kan man välja att ställa det kravet, påtalar hon.
När det gäller det så kallade genomförandedirektivet, om ett bättre skydd av utstationerade arbetstagares rättigheter, skärptes reglerna nyligen inom byggsektorn. Det innebär att både huvudentreprenören och underentreprenören ska kunna ställas till svars om de dumpar löner eller arbetsvillkor, jämfört med landet de verkar i.
För transportbranschen och ytterligare näringar är det däremot upp till regeringarna i Sverige och övriga medlemsländer, att fatta beslut ifall man vill ha samma stränga regler som inom byggindustrin.
Även där spelar det alltså roll vilken regering svenskarna röstar fram i höst, poängterar Marita Ulvskog.
Direktivet ska säkra att utstationerade arbetare i alla fall får miniminivåerna i arbetslandet, när det gäller löner och arbetsvillkor. Facket har dock varit kritiskt eftersom det visat sig svårt att kontrollera avtalen.
Borde inte entreprenörs- eller transportköparansvar även inom transportbranschen ha tagits med i EU:s direktiv?
– Det är bra med minimidirektiv och att varje land får bestämma själv, men givetvis vill vi att huvudentreprenörskap ska gälla i alla svenska branscher.
Marita Ulvskog hade velat driva en tuffare klimatpolitik.
– Efter nästan ett års hård bearbetning fick vi i alla fall igenom Sveriges undantag med långa lastbilar, som i försök visat sig ge nästan 30 procent mindre klimatutsläpp, säger hon.