EU-parlamentariker vill stoppa långa lastbilar
Under våren ska EU-parlamentet rösta om nya maxregler för längd, vikt och höjd på tunga lastbilar. Politiker från flera länder vill stoppa det svenska systemet som tillåter extra långa ekipage.
I Sverige och Finland tillåts 25,25 meter långa lastbilsekipage, vilket länge varit en debattfråga i EU-parlamentet. Norge och Danmark tillåter 25,25-metersekipage på vissa utvalda vägsträckor, men i resten av EU tillåts i princip bara ekipage på upp till 18,75 meter. Just nu förhandlar EU-parlamentet om förändringar i den gemensamma lagstiftningen.
Den svenska EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M) uppger att det finns två grupperingar i parlamentet som motsätter sig de längre lastbilsekipagen.
– Den ena gruppen vill förbjuda lastbilar över 18,75 meter helt och hållet, även i svensk och finsk inrikestrafik. Det handlar främst om de gröna ledarna i parlamentet, och även om de är en väldigt högljudd grupp så är de inte särskilt många. Så jag tror det är väldigt liten risk att de får igenom sin linje, säger Christofer Fjellner.
Den andra gruppen består främst av österrikiska ledamöter av olika partifärger, och vill stoppa de långa ekipagen i gränsöverskridande trafik. Även mellan länder som tillåter dem i inrikestrafik.
– Det är mot dem jag tror striden kommer att stå, för det läger som jag själv tillhör. Vi som vill tillåta längre ekipage inom och mellan de länder som tillåter det, säger Christoffer Fjellner.
Den 11 februari har EU-parlamentets trafikutskott omröstning i frågan. Längre fram under våren går frågan till omröstning i så kallat plenum (där alla ledamöter får delta).
Christofer Fjellner efterlyser ökat engagemang från de svenska EU-parlamentariker som vill slå vakt om det svenska systemet.
– När saken gick till debatt i trafikutskottet var jag ensam svensk i salen. Men om vi skulle tvingas till EU-standarden på 18,75 meter skulle det både kosta stora pengar för svenska företag, och öka lastbilstrafikens miljöpåverkan.