Förslag om 48 timmars cabotage debatteras

Åkeri. ”Systematiskt cabotage och nomadförare måste förhindras.” Utländska åkerier som kör i andra medlemsländer ska bara få stanna i 48 timmar. Därefter ska lastbilarna återvända till hemlandet, föreslår EU-parlamentarikern Jens Nilsson.

Han leder Europaparlamentets arbete med att se över regler och lagstiftning för cabotagetransporter inom unionen. Det vill säga bestämmelser om den tid utländska transportföretag får ha sina fordon i andra medlemsländer – efter att ha gjort en första leverans. Reglerna kom till för att främja miljön och minska antalet tomma lastbilar.

Nuvarande bestämmelser medger tre inrikes körningar inom sju dagar, och har mötts av hård kritik för missbruk. Förra våren föreslog i stället EU-kommissionen – i sitt stora paket med förändringar inom vägtransporterna – att ett obegränsat antal körningar ska tillåtas under fem dagar.

Transport och övriga transportfack inom Europa slog bakut. Men när Jens Nilsson (S) i EU-parlamentets transportutskott nu har manglat frågan med transportpolitiker av olika partifärg lanserar han idén om en 48-timmars regel. Den och övriga förslag i betänkandet ska tas upp och debatteras i EU-parlamentets transportutskott  i morgon, tisdag.

Hård debatt

Transports internationella politiska sekreterare, Magnus Falk, är positiv.

– Det är ett bra förslag för att stoppa missbruket inom cabotagetrafiken. Går det igenom skulle det innebära en enorm förändring. Men, det lär bli svårt och debatten hård.

Falk ser framför sig mängder av ändringsförslag i den fortsatta politiska behandlingen och konstaterar att medlemsländerna till slut alltid landar i en kompromiss.

– Det blir spännande att följa. Begränsningen kunde också vara 24 timmar, i bästa fall, eller 72. Det mest långtgående är att det utländska åkeriet återvänder till etableringslandet, sägerMagnus Falk.

Han syftar på transportföretag från andra EU-länder, som tänjer på reglerna och bedriver mer eller mindre permanent trafik i Sverige.

Rapporten har ett ovanligt färgstarkt språk med laddade uttryck som högriskoperatörer, falska dotterbolag och kedjeansvar. Där sägs bland annat att ”dagens cabotagesystem missbrukas av företag som sysslar med systematiskt cabotage av ‘nomadförare’. Sådant systematiskt cabotage måste förhindras”.

Lätta lastbilar

Listan på förändringar är lång. Bland annat föreslås att lätta lastbilar, som hittills inte omfattats av reglerna för cabotage och internationella transporter, nu ska räknas in om de väger mellan 2,4 och 3,5 ton.

Stort utrymme ägnas åt införande och uppryckning av smarta färdskrivare, elektroniska fraktsedlar och elektroniska system och register i unionsländerna, liksom utökat samarbete över landsgränserna.

Tanken är att registren ska kunna användas av behöriga myndigheter och tjänstemän i alla medlemsländer. Staterna ska hjälpa varandra med kontroller, inspektioner och utredningar, med särskild inriktning på så kallade ”högriskoperatörer”, som gjort sig skyldiga till upprepade lagbrott.

Syftet är att få en bättre efterlevnad och kontroll av cabotageregler och främja rättvis konkurrens på lika villkor.

För att samarbetet och utbytet över gränserna verkligen ska bli av föreslår utredningen att EU-länderna ska utbyta personal, genomdriva utbildningsprogram och utbyta ”bästa praxis”.

Hur länderna lever upp till kontroller och krav ska också rapporteras årligen till EU-kommissionen. ”Vid allvarliga störningar på den nationella transportmarknaden” ska unionsländerna även kunna vända sig till kommissionen och begära tillstånd för att vidta åtgärder, föreslår utredningen.

Kombidirektiv och brevlådeföretag

Det så kallade kombidirektivet tas också upp. Det handlar om transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil, och har  kommit till för att främja miljön.

Transport och Socialdemokraterna i EU-parlamentet hade helst slopat direktivet helt, på grund av missbruk, men kommissionen valde att se över det. I transportutskottets rapport trycker man nu på att kombidirektivets regler ska skrivas på ett sådant sätt att direktivet inte utnyttjas för att kringgå cabotagebestämmelserna.

Så kallade brevlådeföretag ska också bekämpas genom olika förslag på metoder. Krav ska bland annat ställas på att transportbolagen:

  • har lämpliga lokaler i proportion till sin verksamhet
  • har företagsinformation i lokalerna, på papper eller elektroniskt; bland annat uppgifter om avtal, räkenskaper, personalhandlingar, anställningsavtal, handlingar om cabotage och kör- och vilotider.

Motiveringen att kravet på verklig etablering måste göra mycket tydligare om länderna ska kunna motverka brevlådeföretag.

Köparnas ansvar

Rapporten lyfter också fram transportköparnas ansvar och vill ha mer ”verksamma och avskräckande sanktioner” mot speditörer, huvudentreprenörer och underleverantörer som bryter mot transportregler. Man talar om att införa ett kedjeansvar för att bekämpa illegalt cabotage och illegala internationella transporter.

Kommissionen, som la sitt ursprungsförslag i maj 2017, är försiktigare och nöjer sig med att föreslå att medlemsländerna ska ta fram sanktioner mot transportköpare som – medvetet – bryter mot regler vid upphandling.

Ytterligare ett förslag från transportutskottet är att tomma containrar och pallar inte ska betraktas som internationella transporter av gods för annans räkning.

– Förslaget är över lag bra med mycket goda idéer om den elektroniska övervakningen. Att koppla cabotagereglerna till kombidirektivet, så att landdelen av kombitransporterna omfattas av cabotagereglerna är också jätteviktigt. Det ser jag inte som omöjligt att få igenom, säger Transports Magnus Falk.

Jens Nilsson har inte gått att nå, men han har i Göteborgs-Posten uttalat att han är inställd på en hård strid om förslagen under kommande halvår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.