Foodorabud. Foto: John Antonsson

EU-parlamentet röstade ja till nya regler för gig-jobbare

EU. Onsdagen den 24 april röstade EU-parlamentet ja till slutförslaget som ska ge nya villkor för plattformsarbete. Majoriteten av svenskarna röstade mot.

Transportarbetaren har tidigare berättat om den snåriga resan mot ett nytt plattformsdirektiv. Men nu är allt klart. EU-parlamentet har röstat ja till direktivet.

Plattformsdirektivet har fått formuleras om flera gånger för att vinna stöd i ministerrådet, där Sverige och inflytelserika landet Frankrike varit motståndare till delar av direktivet. Frankrike har bland annat motsatt sig skarpa skrivningar om anställningspresumption, alltså att de som jobbar för plattformar ska räknas som anställda fram till att något annat är bevisat.

I det slutgiltiga förslaget finns delar som rör vem som ska anses vara anställd av plattformen men också regler om hur plattformar får använda algoritmer för bland annat anställning och avslutande av anställning.

– Med detta direktiv kommer upp till 40 miljoner plattformsarbetare i EU att få tillgång till rättvisa arbetsvillkor. Detta historiska avtal kommer att ge dem värdighet, skydd och rättigheter. Det kommer att korrigera falsk egenanställning och förhindra orättvis konkurrens, skydda äkta egenanställning och införa banbrytande regler för algoritmiskt ledarskap . Detta kommer att bli en verklig referenspunkt på global nivå. Jag är stolt över att säga: Europa skyddar sina arbetare, sin sociala modell och sin ekonomi, säger den italienska rapportören och socialdemokraten Elisabetta Gualmini i ett pressmeddelande.

Stödet för förslaget var stort i parlamentet. 554 röstade för och bara 56 röstade mot.

Svenska parlamentariker är överrepresenterade bland direktivets motståndare.

Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Liberalernas ledamöter röstade ja.

De borgerliga partierna, Sverigedemokraterna och den före detta Sverigedemokraten Peter Lundgren röstade nej. Trots att förslaget fått ja från Sveriges regering i ministerrådet.

Samtliga socialdemokratiska parlamentariker tryckte på avstår-knappen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.