Foodorabud. Foto: John Antonsson

EU-parlamentet röstade ja till nya regler för gig-jobbare

EU. Onsdagen den 24 april röstade EU-parlamentet ja till slutförslaget som ska ge nya villkor för plattformsarbete. Majoriteten av svenskarna röstade mot.

Transportarbetaren har tidigare berättat om den snåriga resan mot ett nytt plattformsdirektiv. Men nu är allt klart. EU-parlamentet har röstat ja till direktivet.

Plattformsdirektivet har fått formuleras om flera gånger för att vinna stöd i ministerrådet, där Sverige och inflytelserika landet Frankrike varit motståndare till delar av direktivet. Frankrike har bland annat motsatt sig skarpa skrivningar om anställningspresumption, alltså att de som jobbar för plattformar ska räknas som anställda fram till att något annat är bevisat.

I det slutgiltiga förslaget finns delar som rör vem som ska anses vara anställd av plattformen men också regler om hur plattformar får använda algoritmer för bland annat anställning och avslutande av anställning.

– Med detta direktiv kommer upp till 40 miljoner plattformsarbetare i EU att få tillgång till rättvisa arbetsvillkor. Detta historiska avtal kommer att ge dem värdighet, skydd och rättigheter. Det kommer att korrigera falsk egenanställning och förhindra orättvis konkurrens, skydda äkta egenanställning och införa banbrytande regler för algoritmiskt ledarskap . Detta kommer att bli en verklig referenspunkt på global nivå. Jag är stolt över att säga: Europa skyddar sina arbetare, sin sociala modell och sin ekonomi, säger den italienska rapportören och socialdemokraten Elisabetta Gualmini i ett pressmeddelande.

Stödet för förslaget var stort i parlamentet. 554 röstade för och bara 56 röstade mot.

Svenska parlamentariker är överrepresenterade bland direktivets motståndare.

Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Liberalernas ledamöter röstade ja.

De borgerliga partierna, Sverigedemokraterna och den före detta Sverigedemokraten Peter Lundgren röstade nej. Trots att förslaget fått ja från Sveriges regering i ministerrådet.

Samtliga socialdemokratiska parlamentariker tryckte på avstår-knappen.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.