EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Utskottets hållning är bara ett första steg i en längre EU-process. Först ska parlamentet ta ställning till om det håller med. Därefter ska frågan förhandlas med EU-kommissionen och rådet, där samtliga medlemsländers ministrar är representerade.

– Vi har hållit på med diskussionen i flera år. Arbetat med förslaget för att överbrygga och få så starkt beslut som möjligt. Vi klarade cabotagereglerna, det var viktigt, men vi hade velat komma längre med utstationering och kör- och vilotider, kommenterar EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) som sitter i transportutskottet.

Sammanlagt beslutades det om tre olika paket med förslag.

Cabotage

Utskottet sa ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Under cabotagekörningen så ska löner och villkor från värdlandet gälla. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar i det land som åkeriet är etablerat i. Däremot är det fortsatt fritt fram att köra internationella transporter efter en cabotageperiod.

– En jätteseger, säger Marita Ulvskog. Jens Nilsson drev linjen om att begränsa till 48 timmar, och det var en väldigt svår fråga där vi mötte stort motstånd.

– Det som är bra är att de som kör cabotage ska räknas som utstationerade. Nu måste man bara se till att någon sköter kontrollerna, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagars ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Men enligt utskottets förslag ska det nu räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet före att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, säger Magnus Falk.

Utstationering

Marita Ulvskog var drivande i att få igenom det utstationeringsdirektiv som ska garantera lika lön för lika arbete för EU-arbetare. Men där fanns ett undantag: lastbilschaufförer. I den frågan finns en annorlunda politisk allians. Dels de östländer som jobbade mot utstationeringsdirektivet. Men också ett antal länder i södra Europa. Därför föll förslag om att likalönsprinciper ska gälla inom vägtransportområdet. Detta gäller dock bara internationella transporter och inte cabotage.

– EU har gratulerat sig självt till att garantera arbetare som skickats till andra länder samma lön som lokalt anställda som gör samma jobb. Hur i hela världen kommer det sig att vägtransportarbetare inte förtjänar samma jämlikhet? Att permanent exkludera vägtransporter från regler om utstationering är en röst för att legalisera social dumpning och lönediskriminering i Europa. Ett EU som hävdar att det bygger en social pelare kan inte behandla europeiska arbetare på det här sätter, säger Roberto Parrillo, ordförande för ETF:s vägsektion i ett pressmeddelande.

Parlamentarikern Marita Ulvskog kommenterar också beslutet:

– Vi släpper inte den här frågan för ett ögonblick, och med att 48-timmarsregeln börjar gälla blir det en tydlig systemförändring som för alla som kör på vägarna. Då brukar det bli lättare att ta ett andra steg.

Socialdemokraternas Marita Ulvskog var den enda svenska politiker som deltog under mötet. Hon är besviken och tror att omröstningen hade slutat annorlunda om övriga svenskar hade varit närvarande.

De frånvarande ledamöterna från Sverige var Peter Lundgren (SD) och Jakop Dalunde (MP) samt Lars Adaktusson (KD) som är suppleant i utskottet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    5 juni, 2018

    I mina ögon är det självklart att lika lön ska gälla för alla arbetare. Har svårt att förstå hur man kan göra undantag för lastbilschaufförer

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.