EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Utskottets hållning är bara ett första steg i en längre EU-process. Först ska parlamentet ta ställning till om det håller med. Därefter ska frågan förhandlas med EU-kommissionen och rådet, där samtliga medlemsländers ministrar är representerade.

– Vi har hållit på med diskussionen i flera år. Arbetat med förslaget för att överbrygga och få så starkt beslut som möjligt. Vi klarade cabotagereglerna, det var viktigt, men vi hade velat komma längre med utstationering och kör- och vilotider, kommenterar EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) som sitter i transportutskottet.

Sammanlagt beslutades det om tre olika paket med förslag.

Cabotage

Utskottet sa ja till bortgångne socialdemokraten Jens Nilssons förslag om att begränsa rätten att köra cabotage till 48 timmar, alltså när utländska företag kör inrikestransporter i ett annat EU-land. Under cabotagekörningen så ska löner och villkor från värdlandet gälla. För att få köra cabotage i samma land igen krävs det att chauffören har en så kallad cooling off-period på 72 timmar i det land som åkeriet är etablerat i. Däremot är det fortsatt fritt fram att köra internationella transporter efter en cabotageperiod.

– En jätteseger, säger Marita Ulvskog. Jens Nilsson drev linjen om att begränsa till 48 timmar, och det var en väldigt svår fråga där vi mötte stort motstånd.

– Det som är bra är att de som kör cabotage ska räknas som utstationerade. Nu måste man bara se till att någon sköter kontrollerna, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Kör- och vilotider

Med dagens regler måste chaufförerna ha minst tre dagars ledigt under en tvåveckorsperiod. EU har också bestämt att yrkesförare inte får ta den långa veckovilan, 45 timmar, i lastbilshytten. Förkortad veckovila – 24 timmar – finns, men chauffören får bara ta en sådan under en tvåveckorsperiod. Men enligt utskottets förslag ska det nu räcka med två förkortade vilor under 20 dagar.

– Det är fruktansvärt att man ska kunna köra 18 av 20 dagar och att de två vilodagarna ska kunna tillbringas i hytten. Det är otroligt att utskottet väljer företagens flexibilitet före att prioritera att minska riskerna för samhället. Vi kan få se fler uttröttade chaufförer med stora lastbilar på vägarna, säger Magnus Falk.

Utstationering

Marita Ulvskog var drivande i att få igenom det utstationeringsdirektiv som ska garantera lika lön för lika arbete för EU-arbetare. Men där fanns ett undantag: lastbilschaufförer. I den frågan finns en annorlunda politisk allians. Dels de östländer som jobbade mot utstationeringsdirektivet. Men också ett antal länder i södra Europa. Därför föll förslag om att likalönsprinciper ska gälla inom vägtransportområdet. Detta gäller dock bara internationella transporter och inte cabotage.

– EU har gratulerat sig självt till att garantera arbetare som skickats till andra länder samma lön som lokalt anställda som gör samma jobb. Hur i hela världen kommer det sig att vägtransportarbetare inte förtjänar samma jämlikhet? Att permanent exkludera vägtransporter från regler om utstationering är en röst för att legalisera social dumpning och lönediskriminering i Europa. Ett EU som hävdar att det bygger en social pelare kan inte behandla europeiska arbetare på det här sätter, säger Roberto Parrillo, ordförande för ETF:s vägsektion i ett pressmeddelande.

Parlamentarikern Marita Ulvskog kommenterar också beslutet:

– Vi släpper inte den här frågan för ett ögonblick, och med att 48-timmarsregeln börjar gälla blir det en tydlig systemförändring som för alla som kör på vägarna. Då brukar det bli lättare att ta ett andra steg.

Socialdemokraternas Marita Ulvskog var den enda svenska politiker som deltog under mötet. Hon är besviken och tror att omröstningen hade slutat annorlunda om övriga svenskar hade varit närvarande.

De frånvarande ledamöterna från Sverige var Peter Lundgren (SD) och Jakop Dalunde (MP) samt Lars Adaktusson (KD) som är suppleant i utskottet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Blomkvist:
    5 juni, 2018

    I mina ögon är det självklart att lika lön ska gälla för alla arbetare. Har svårt att förstå hur man kan göra undantag för lastbilschaufförer

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.