Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.
Close
Matbud och andra vars arbete styrs av mobilappar ska garanteras anständiga löner och arbetsvillkor, enligt EU-kommissionen som lagt förslag till direktiv om arbetsvillkor för plattformsarbetare. (Arkivbild)
Close
EU

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

I mitten av december presenterade EU-kommissionen sitt förslag till direktiv om arbetsvillkor för plattformsarbetare. Om direktivet så småningom blir antaget och omvandlas till lagstiftning i medlemsländerna kommer arbetstagare i plattformsföretag att få en betydligt bättre vardag på jobbet.

De kommer liksom alla andra arbetstagare att garanteras minst den lägsta lönen i lag eller som i Sverige avtal. De får också reglerad arbetstid, sjukförsäkring, a-kassa och avsättningar till pensionen, framhåller EU-kommissionen.

Enligt kommissionär Nicolas Schmit, socialdemokrat från Luxemburg, var EU tvunget att agera när en ny sektor i form av plattformar växte fram och ställde sig vid sidan av trygghetssystemen i Europa.

– Den nya plattformsekonomin ska inte enbart erbjuda lågkvalificerade jobb eller skapa ett prekariat. För oss handlar det om att dessa arbeten ska vara kvalitetsarbeten, sa han vid presentationen av förslaget.

EU-kommissionen understryker att över fem miljoner av de cykelbud, chaufförer och andra som dagligen väntar på uppdrag via sin mobil klassificeras felaktigt som egenanställda när de borde vara anställda i plattformsföretaget.

Det är ett av motiven bakom EU-kommissionens initiativ till direktiv.

På Transport är man inte klar med analysen av det detaljerade förslaget till reglering av plattformarna. Magnus Falk, samhällspolitisk chef på förbundet, berättar om svårigheterna med att sluta avtal och höja villkoren för arbetstagarna i gruppen.
Hittills är avtalet med Foodora det enda exemplet.

– Ett juridiskt verktyg är nödvändigt. Vi når inte de plattformsföretag som inte vill anställa och enbart jobbar med egenanställda. Vi vet inte vem vi ska förhandla med. Dessa företag vill inte heller ansluta sig till arbetsgivarorganisationer, säger Magnus Falk.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

Frågan är om den juridiska regleringen ska vara på europeisk eller nationell nivå. Många av dessa företag opererar i flera länder. Detta skulle kunna motivera regler som är likalydande i hela Europa, inte minst om man vill undvika plattformar som hoppar runt och opererar från de länder där regleringen för tillfället är svagast.

– Något behövs i lagstiftningen, men om detta direktiv är rätt verktyg eller om det blir ett för stort ingrepp i den svenska modellen vet jag inte, säger Magnus Falk och tillägger att mer analys av förslaget behövs innan förbundet kan ta ställning.

Fem kriterier

Kärnan i EU-kommissionens förslag till direktiv är fem kriterier som ska avgöra om gig-jobbaren är anställd av plattformen eller kan fortsätta vara egenanställd. Två av kriterierna är om appen fastställer ersättningen för ett uppdrag eller om den övervakar resultatet av arbetet på elektronisk väg.

Om svaret är ja på två av de fem kriterierna i direktivet ska den som jobbar vara anställd.

Vid en första anblick kan detta verka vara ett bra sätt om man vill fånga in plattformsföretag som smiter från sitt arbetsgivaransvar. Dessvärre är frågan inte så enkel.

Fack och arbetsgivare på den svenska arbetsmarknaden vill inte se en definition av arbetstagare i lagboken. De vill själva avgöra vilka som är arbetstagare och därmed även omfattas av avtalen.

– Ja, man kan fundera på om lagstiftare ska blanda sig i arbetstagarbegreppet eller om vi ska fortsätta hålla fast vid den svenskas traditionen på arbetsmarknaden, som är att parterna kommer fram till sådant själva, säger Magnus Falk.

En viktig del i initiativet är förslaget om egenanställdas rätt att sluta sig samma kollektivt och förhandla kollektivt om sina löner och villkor inklusive priset för ett utfört uppdrag. I dag skulle detta bryta mot konkurrensreglerna i EU och ses som en begränsning av konkurrensen på plattformsmarknaden. Detta vill EU-kommissionen ändra på.

Syftet är att bryta plattformsföretagens överläge när de förhandlar mot egenanställda en och en, enligt EU-kommissionen.

Rör 28 miljoner arbetare

Bakgrunden till direktivet är den snabba tillväxten inom plattformsekonomin. I dag sysselsätter den 28 miljoner arbetstagare i EU och väntas inom några år sysselsätta 43 miljoner. I ekonomiska termer har omsättningen i Europa ökat från 30 miljarder kronor år 2016 till 140 miljarder kronor förra året.

På facklig Europanivå stöder den europeiska transportarbetarfederationen, ETF, förslaget till direktiv. Det är på tiden att EU-kommissionen gör något åt dessa arbetsvillkor, säger ETF. Däremot befarar man att företagen kan hitta på sätt att runda de fem kriterierna som definierar om en anställning råder i plattformsföretaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    16 december, 2021

    Arbetsgivare är kreativa och kommer att komma på nya sätt att slippa ta det ansvar och kostnader det innebär att anställa personal, det är den utvecklingen man ser överallt.Gör det lönsammare och billigare för företag att anställa personal istället för att anlita egenföretagare så är problemet löst.Man måste tänka i nya banor för att motverka de kreativa lösningarna som företag och arbetsgivare hittar på och göra det mer lönsamt att anställa personal.Allt handlar om pengar, pengar och återigen pengar när man driver ett företag, det är inte någon välgörenhets verksamhet för samhället eller för de anställda som företagare startar och driver sina företag.Jag har varit egenföretagare och skulle aldrig komma på tanken att ta på mig det ansvaret, och kostnaderna det innebär att ha anställda.

Lästips:

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.