Europas flyg på katastrofens rand
Flyg. Över hälften av markpersonalen på Europas flygplatser är utan arbete, visar en kartläggning av Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. Nu krävs statliga satsningar på flygplatserna och markpersonalen. Sektorn riskerar att slås i spillror om inget görs, hävdar facket.
Nära 60 procent av all markpersonal på Europas flygplatser är i dag utan arbete. En stor del av dem har blivit uppsagda och övriga utan jobb är permitterade, visar en undersökning som det Europeiska Transportfacket har genomfört bland sina medlemsförbund.
– Sektorn kommer i framtiden att få lida av de jobbförluster som sker bland markpersonalen i dag, säger Eoin Coates, ETF, i ett pressmeddelande.
På grund av coronapandemin står flyget till stor del stilla, men efterfrågan på flygresor kan mycket snabbt öka när de omfattande vaccineringarna i Europa har fått genomslag.
– Sektorn kommer inte att klara det utan tillgänglig personal som är skicklig och utbildad, säger Eoin Coates också.
ETF:s kartläggning via medlemsförbunden visar att 23 procent av markpersonalen har blivit uppsagd på grund av coronavirusets effekter. Därutöver har 35 procent av personalen permitteras.
Flygtransportsektorn står på randen till en katastrof på grund av pandemin.
EU:s medlemsstater har agerat utan samordning. Länder genomför egna reserestriktioner och kräver hälsodeklarationer vid flygresor. En ringa del av ländernas stödåtgärder har tagits fram med flygets infrastruktur i åtanke, konstaterar ETF.
De stora satsningarna på stöd till permitteringar i EU-länderna är tidsbegränsade. När dessa stöd löper ut riskerar markpersonal att bli arbetslösa. Flera vågor av uppsägningar har redan sköljt över Europa, och fler kommer om inte åtgärder vidtas, hävdar ETF.
När flygresandet återkommer är risken att markhanteringssektorn måste återuppbyggas från det lilla som finns kvar, varnar facket. Både nationellt stöd och insatser på EU-nivå i form av finansiellt stöd till flygplatser och markhantering behövs och detta måste kopplas till räddningsaktioner för jobben, kräver det Europeiska Transportfacket.