Corona

Europas transportfack kräver skydd för chaufförer

Chaufförer. Transporter av gods bör begränsas till enbart nödvändiga varor. Även persontransporter bör inskränkas kraftigt. Det kräver europeiska transportfacket, och vill se kraftfulla skyddsåtgärder mot coronaviruset på Europanivå för chaufförer och övriga transportarbetare.

− Transportarbetarna är en rörlig yrkeskår, som ofta arbetar över landsgränserna. Nu måste vi se till att skydda deras hälsa, eftersom inte alla av dem kan sluta arbeta när samhället måste upprätthålla en grundläggande servicenivå, säger Livia Spera, generalsekreterare för Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF).

På kort tid har ETF skickat två skrivelser till EU-kommissionen och påtalat de höga riskerna för chaufförer som utsättas för coronavirus.

De befinner sig i första ledet och riskeras att smittas vare sig de handlar om transporter av passagerare eller gods, enligt ETF.

− Den grundläggande kollektivtrafiken måste fungera, liksom en del järnvägstrafik och en del flyg. Vi behöver också kunna leverera nödvändigt gods, men i övrigt bör vi inte utsätta transportarbetarna för risker, säger Livia Spera.

ETF vill se en kraftfull begränsning av all distribution. Matvaror, hygienartiklar, medicin, hälsomaterial och är livsnödvändiga produkter som fortfarande måste finnas tillgängliga i samhället.

Livia Spera har noterat att e-handelsföretag som Amazon har en topp i antalet beställningar av bland annat böcker. Just sådan distribution vill hon se stoppad.

ETF har fått rapporter från olika medlemsländer som visar att inte alla arbetsgivare tar coronasmittan på allvar. En del chaufförer har inte fått den skyddsutrustning som de behöver, till exempel handskar och munskydd.

ETF vill se att det sociala skyddsnätet vidgas i EU:s medlemsländer. Sjukersättning och andra stöd måste utvidgas till personer som i dag inte omfattas, till exempel självanställda som jobbar i gig-ekonomin.

− Att ha en fortsatt inkomst är naturligtvis allra viktigaste, säger Livia Spera.

Hon noterar också att många av medlemsförbunden sitter i intensiva överläggningar med sina respektive länders regeringar och arbetsgivare för att sjösätta krislösningar.

– Våra medlemsförbund ger upp en del regler som kör-och vilotider. Vi måste försäkra oss om att denna kris inte blir en ursäkt för att försämra det sociala skyddsnätet och arbetsvillkoren. Alla är under press, men detta handlar också om säkerhet för arbetstagarna.

Vid sidan av skyddsåtgärder vill ETF se statliga ekonomiska insatser i form av krediter, uppskjutna skattekrav och andra insatser till de hårt pressade transportföretagen.

Speciella insatser måste mycket snabbt erbjudas civilflyget, säger ETF. Många bolag riskerar konkurs den närmaste tiden.

− En del initiativ har redan tagits, men nu behövs fler steg. EU måste tillåta en större flexibilitet i medlemsländernas statsbudgetar. Det är inte möjlig att möta denna kris med att bara tillåta 3 procent i budgetunderskott, som är den nuvarande regeln, säger Livia Spera.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Transportarbetarens logga

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.