Europas transportfack kräver skydd för chaufförer
Chaufförer. Transporter av gods bör begränsas till enbart nödvändiga varor. Även persontransporter bör inskränkas kraftigt. Det kräver europeiska transportfacket, och vill se kraftfulla skyddsåtgärder mot coronaviruset på Europanivå för chaufförer och övriga transportarbetare.
− Transportarbetarna är en rörlig yrkeskår, som ofta arbetar över landsgränserna. Nu måste vi se till att skydda deras hälsa, eftersom inte alla av dem kan sluta arbeta när samhället måste upprätthålla en grundläggande servicenivå, säger Livia Spera, generalsekreterare för Europeiska Transportarbetarfederationen (ETF).
På kort tid har ETF skickat två skrivelser till EU-kommissionen och påtalat de höga riskerna för chaufförer som utsättas för coronavirus.
De befinner sig i första ledet och riskeras att smittas vare sig de handlar om transporter av passagerare eller gods, enligt ETF.
− Den grundläggande kollektivtrafiken måste fungera, liksom en del järnvägstrafik och en del flyg. Vi behöver också kunna leverera nödvändigt gods, men i övrigt bör vi inte utsätta transportarbetarna för risker, säger Livia Spera.
ETF vill se en kraftfull begränsning av all distribution. Matvaror, hygienartiklar, medicin, hälsomaterial och är livsnödvändiga produkter som fortfarande måste finnas tillgängliga i samhället.
Livia Spera har noterat att e-handelsföretag som Amazon har en topp i antalet beställningar av bland annat böcker. Just sådan distribution vill hon se stoppad.
ETF har fått rapporter från olika medlemsländer som visar att inte alla arbetsgivare tar coronasmittan på allvar. En del chaufförer har inte fått den skyddsutrustning som de behöver, till exempel handskar och munskydd.
ETF vill se att det sociala skyddsnätet vidgas i EU:s medlemsländer. Sjukersättning och andra stöd måste utvidgas till personer som i dag inte omfattas, till exempel självanställda som jobbar i gig-ekonomin.
− Att ha en fortsatt inkomst är naturligtvis allra viktigaste, säger Livia Spera.
Hon noterar också att många av medlemsförbunden sitter i intensiva överläggningar med sina respektive länders regeringar och arbetsgivare för att sjösätta krislösningar.
– Våra medlemsförbund ger upp en del regler som kör-och vilotider. Vi måste försäkra oss om att denna kris inte blir en ursäkt för att försämra det sociala skyddsnätet och arbetsvillkoren. Alla är under press, men detta handlar också om säkerhet för arbetstagarna.
Vid sidan av skyddsåtgärder vill ETF se statliga ekonomiska insatser i form av krediter, uppskjutna skattekrav och andra insatser till de hårt pressade transportföretagen.
Speciella insatser måste mycket snabbt erbjudas civilflyget, säger ETF. Många bolag riskerar konkurs den närmaste tiden.
− En del initiativ har redan tagits, men nu behövs fler steg. EU måste tillåta en större flexibilitet i medlemsländernas statsbudgetar. Det är inte möjlig att möta denna kris med att bara tillåta 3 procent i budgetunderskott, som är den nuvarande regeln, säger Livia Spera.