Close
LO-borgen i Stockholm vintern 2023: Hela Europas fackföreningsrörelse backar IF Metall i rätten att teckna kollektivavtal.
Close
Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Svenska Transportarbetareförbundet har stoppat all lastning och lossning av Tesla-bilar i samtliga svenska hamnar, som en sympatiåtgärd i IF Metalls pågående strejk.

I ett uttalande ger nu också Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF), som organiserar 200 fackförbund i Europa,  de svenska fackförbunden sitt fulla stöd i konflikten. Bakgrunden är att Teslas vägran att teckna kollektivavtal ”kränkt de fundamentala principerna på den svenska arbetsmarknaden”. Något som tvingat IF Metall att ta till strejkvapnet, menar ETF.

“Kollektivavtal är grunden för den nordiska modellen. Det innebär att fackförbund och arbetsgivarorganisationer bestämmer över spelreglerna på arbetsmarknaden. Oschyst konkurrens medför inget annat än sämre och mer osäkra anställningsvillkor”.

Modellen bygger på ömsesidig respekt och att samma regler ska gälla för alla, betonar ETF i sitt uttalande.

”Även för globala mångmiljonärer. Det är dags för Tesla att visa respekt och underteckna ett avtal”, framför transportfederationen.

Almega vill ändra strejkrätten

Tidigare har också Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF), som representerar 340 000 transportarbetare, uttalat sitt stöd i Teslakonflikten. På hemmaplan har hittills sju fackförbund genom olika konfliktåtgärder slutit upp för bilarbetarna och IF Metall.

Samtidigt går arbetsgivarorganisationen Almega på tvärs och anser att det är dags att ändra strejkrätten, så att det blir svårare för fackförbunden att ta till sympatiåtgärder. Almega efterlyser så kallade ”proportionalitetsregler” som skulle försvåra för facken att använda sig av konfliktvapnen.

Å andra sidan visar en undersökning gjord av analysföretaget Novus att en klar majoritet, 83 procent av svenskarna, tycker att det är viktigt att svenska kollektivavtal gäller i Sverige. Undersökningen är gjord på uppdrag av LO till följd av konflikten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats:
    6 december, 2023

    Peter: Din upplevelse att kollektivavtal snarare är ett tak är inte avtalets fel. Finns ingenting i något avtal som förhindrar arbetsgivaren att ge dig mer. Så var förbannad på en snål chef och stå upp för din och dina kollegors rätt istället.

    Sluta kriga: Svenska modellen att det är arbetsmarknadens parter som sätter reglerna är vad som gjort Sverige rikt samt gett otroligt få strejker internationellt sett. Om man inte vill följa regler vi har i Sverige så kanske man inte ska vara i Sverige.

  2. Peter Jansson:
    3 december, 2023

    Så länge kollektivavtal inte är tvingande utan frivilligt så borde det väl vara upp till varje enskilt förtag att välja om de vill ha kollektivavtal eller ej.Det viktiga är att de anställda är nöjda med löner och arbetsförhållanden hos arbetsgivaren då de själva väljer vid vilket företag de söker anställning hos.Tyvärr så upplever jag att kollektivavtal är ett sätt att sätta ett tak för vilken lön en anställd skall ha istället för att det är ett golv för hur låg lönen får vara.

  3. Sluta Kriga:
    3 december, 2023

    Ni själva skriver om schysta villkor då gäller det nog också att strejka på schysta villkor för alla inblandade parter därför ja till proportionalitetsregler som det är nu känns det som att ni har nyckel till hela vapenfabriken och arbetsgivare står utanför.

Lästips:

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Elektrikerna varslar mot Tesla i Trelleborgs hamn

Konflikt. Svenska Elektrikerförbundet varslar om att stoppa allt arbete vid Teslas verksamhet i Trelleborgs hamn.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.