Europeiskt samarbete på Nokas
Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.
Fyra nordiska fackföreningar har i mer än två år försökt få igenom ett EWC-avtal (European work council) med bevakningsföretaget Nokas, som nyligen köpt upp och ska byta namn till Avarn. Den 29 oktober tecknades avtalet, som gäller från och med den 1 oktober 2019.
– Det här innebär att anställda och fack kan dela erfarenheter över nationsgränserna och gemensamt lägga fram vad de tycker och vill, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport som tecknade avtalet för Transports del.
EWC är ett europeiskt företagsråd som bildas via ett avtal mellan företag som har verksamhet i minst två EU-länder och de fackförbund som organiserar företagets medlemmar. I det europeiska företagsrådet sitter fackliga företrädare från företagets verksamhetsländer och minst en gång om året möter de koncernledningen.
Det här innebär att Nokas ledning kommer att dela med sig av information om bland annat ändringar som är på gång inom företaget. Det kan exempelvis vara ändrade arbetsmetoder, investeringar, ändringar i personal eller om verksamheten flyttar.
– Multinationella företag har varit en utmaning för många fackförbund, men med ett EWC-avtal förenklas det europeiska fackliga samarbetet, säger Peter Lövkvist som är internationell chef på Transport.
Han förklarar att om Nokas växer och startar verksamhet i andra europeiska länder kommer det från och med nu att finnas en europeisk facklig arbetsgrupp. I och med det kan utbytet av fackliga erfarenheter utökas mellan länderna.
Ett exempel är bevakningsbolaget Seucritas som är världens näst största inom branschen. Även det har ett EWC-avtal.
– Genom dem sätts svensk standard globalt för bevakningspersonal, säger Peter Lövkvist.