Ordföranden har ordet

EU:s blockad blir oerhört urvattnad

Ordförandeord. När det pågår ett krig i vår närhet som bröt ut precis när det vi uppfattar som det normala i vår värld efter två års pandemi höll på att bli just det normala, så känner man stor sorg i både sinne och hjärta. Givetvis går ens tankar till Ukrainas folk och på hur man kan hjälpa dem på bästa sätt.

Svenska Transportarbetareförbundet har aldrig tvekat när det gäller att ta ställning och agera solidariskt när det behövs. Därför beslutade vi oss direkt för att dels skänka pengar till Röda korset och Läkare utan gränser, dels till det ukrainska hamnarbetareförbundet och deras medlemmars familjer.

Man kan dock göra mycket mer än så som fackförbund tycker jag, och jag är stolt över att Transport varslat om blockad mot både ryskflaggade och ryskägda fartyg från den 1 maj.

Varför vänta till 1 maj kan man givetvis fråga sig? Jag tycker faktiskt att vi agerar klokt och med gott omdöme även där, vi vill ge de politiska krafterna chansen att samordna en blockad på EU-nivå. Vi vill även ge industrin och samhället i övrigt en chans att få hem redan beställda och betalda varor samt att hitta alternativa lösningar genom att handla och frakta varor utan rysk anknytning eller rysk inblandning.

Nu verkar EU:s blockad bli oerhört urvattnad, på gränsen till löjlig.

Detta eftersom man bara avser blockera ryskflaggade fartyg och därmed utelämnar cirka 50 procent av den ryska handelsflottan som är bekvämlighetsflaggad.

Utöver det så ger man redan i förväg, dispens till cirka 80 procent av godset.

Utifrån denna extremt urvattnade blockad från EU så kommer jag i slutet av april föreslå vår förbundsstyrelse att Transports blockad gällande ryska fartyg i svenska hamnar ska ligga kvar. Det kommer i alla fall få effekt för de fåtal ryska fartyg som anlöper Sverige.

Avslutningsvis vill jag ändå försöka hitta lite positivt, mer än att våren är på gång.

I början på april så var jag inbjuden till en uppvaktning som förbundets Helsingborgsavdelning ordnade. Man uppvaktade medlemmar som varit med i förbundet 30 och 50 år på ett väldigt snyggt och trevligt sätt genom att ”tura” på Helsingör. Och man hade bjudit med medlemmarnas respektive också.

Det var oerhört trevligt att höra på dessa medlemmars historier och även känna deras stolthet över vårt förbund. Jag tycker flera avdelningar borde göra som avdelning 14 helt enkelt. Med ganska enkla medel går det att göra så mycket mer än att bara bjuda in dessa ytterst lojala medlemmar till ett representantskapsmöte.

Stor eloge till avdelning 14 för detta arrangemang.

Och avslutningsvis, greppa fanorna och plakaten och gör vårt förbunds, Transports, röst hörd i förstamajtågen runt om i Sverige. I år ska vi ta igen det vi missat under pandemin och fira arbetarnas dag som den förtjänar, detta viktiga valår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.