EU:s byråkrater sinkade privatiseringen

I februari 2010 välkomnade ordföranden i Göteborgs kommunala hamnstyrelse, Sven Hulterström, en ny fas för Nordens största hamn. Bolagiseringen av driften ”hjälper oss att bli en ännu mer effektiv och attraktiv hamn”, deklarerade han.

Sven Hulterström ångrar inte privatiseringen. Han trycker hellre på att Göteborg ”fortfarande äger hamnen.”

– Processen har gått över förväntan. Det finns ett stort investeringsprogram i Skandiahamnen och det ekonomiska utfallet för Göteborgs kommun är väldigt bra. Vi kommer att hämta hem uppåt 1,3–1,4 miljarder kronor för affären. En del av de pengarna kommer självklart att användas för investeringar och förbättringar av infrastrukturen i hamnen.

Liksom hamnarbetare och fack anser Hulterström att det behövs mer tid för att utvärdera resultatet. Han ondgör sig över EU-byråkraterna som sinkade övertagandet av ro-ro-verksamheten. Men tycker att förändringen i övrigt gått smidigt, med tanke på att det varit en komplicerad process.

Skälet till att Göteborgs kommun valde att klyva hamnverksamheten i en privat och en kommunal del är att allt fler europeiska hamnar gör så.

– Det var en förutsättning för att vi skulle hänga med i den internationella konkurrensen och få in ny kompetens i hamnen, anför Sven Hulterström.

Var kommunens återkommande strider med facket och mellan Transport och Hamnarbetarförbundet en bidragande orsak till privatiseringen?

– Det var ständiga diskussioner, som var tröttande för bägge parter. De skapade en osäkerhet i verksamheten, av och till. Konkurrensen mellan förbunden har präglat hela verksamheten i 40 års tid.

Är privata aktörer bättre på att kommunicera med facket?

– Det vill jag inte påstå, men nu verkar det ju som om Transport och HF har närmat sig varandra.

Sven Hulterström ifrågasätter om kommuner ska syssla med hamndrift, ifall den ska få konkurrera med primära uppgifter som barn- och äldreomsorg.

– 2008 såg vi riskerna, när Göteborgs hamn gick med förlust. Det var ett skäl till att dra sig ur. Beslutet fattades i stor enighet, bara Vänsterpartiet gick emot.

Invändningarna om att privata bolag bromsar samordning av personalresurser, utrustning och service kommenterar Hulterström:

– Vi har inte upplevt så stor flexibilitet från HF:s sida när det gäller samordning. De är inte så pigga på att flytta personal.

Avtalstiderna för företagsdriften i 25 respektive tio år, för Logent, kan verka långa. Men det är de inte ur internationellt perspektiv, hävdar Sven Hulterström. De regleras i den svenska arrendelagstiftningen och behöver löpa över en längre tid, för att det ska löna sig för bolagen att investera i driften.

Göteborgs hamns vd Magnus Kårestedt instämmer i att privatiseringen tycks lovande, så här långt. Han säger:

– De nya operatörerna verkar driva verksamheterna i god anda och jobbar offensivt mot större volymer.

Logents vd Michael Arvidsson berättar att bolaget försöker bredda sin verksamhet i bilhamnen, till följd av bilindustrins kris.

– Vi vill inte vara beroende av bara en industri och har hämtat hit en ro-rolinje till England. Något överskott i verksamheten har vi inte, men vi investerar fortfarande.

Arvidsson medger att Logent tidigare sysslat mest med lager och tredjepartslogistik, men menar att företaget kan föra in erfarenheter från detta i hamnen och vise versa.

Uppgiften om att bolaget egentligen inte vill utnyttja den befintliga ”blixtpoolen” i hamnen besvarar han:

– Nja, vi är vana vid att bygga upp ganska tajta team som jobbar ihop. Blixtstyrkan i Göteborg är annorlunda på så sätt att det ställer andra krav på en standardisering av arbetsuppgifterna. Och en högre grad av arbetsledning. Personalen är mer utbytbar. Vi arbetar mot självgående team, personlig utveckling och att anställda ska ta eget ansvar.

Fackets uppfattning, att det blivit ”stökigt” i hamnen när Logent kom dit och att företaget försöker tänja kollektivavtalen kan Michael Arvidsson inte förstå.

– Vi följer alltid ingångna avtal och har inte försökt dumpa några löner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.