EU:s byråkrater sinkade privatiseringen

I februari 2010 välkomnade ordföranden i Göteborgs kommunala hamnstyrelse, Sven Hulterström, en ny fas för Nordens största hamn. Bolagiseringen av driften ”hjälper oss att bli en ännu mer effektiv och attraktiv hamn”, deklarerade han.

Sven Hulterström ångrar inte privatiseringen. Han trycker hellre på att Göteborg ”fortfarande äger hamnen.”

– Processen har gått över förväntan. Det finns ett stort investeringsprogram i Skandiahamnen och det ekonomiska utfallet för Göteborgs kommun är väldigt bra. Vi kommer att hämta hem uppåt 1,3–1,4 miljarder kronor för affären. En del av de pengarna kommer självklart att användas för investeringar och förbättringar av infrastrukturen i hamnen.

Liksom hamnarbetare och fack anser Hulterström att det behövs mer tid för att utvärdera resultatet. Han ondgör sig över EU-byråkraterna som sinkade övertagandet av ro-ro-verksamheten. Men tycker att förändringen i övrigt gått smidigt, med tanke på att det varit en komplicerad process.

Skälet till att Göteborgs kommun valde att klyva hamnverksamheten i en privat och en kommunal del är att allt fler europeiska hamnar gör så.

– Det var en förutsättning för att vi skulle hänga med i den internationella konkurrensen och få in ny kompetens i hamnen, anför Sven Hulterström.

Var kommunens återkommande strider med facket och mellan Transport och Hamnarbetarförbundet en bidragande orsak till privatiseringen?

– Det var ständiga diskussioner, som var tröttande för bägge parter. De skapade en osäkerhet i verksamheten, av och till. Konkurrensen mellan förbunden har präglat hela verksamheten i 40 års tid.

Är privata aktörer bättre på att kommunicera med facket?

– Det vill jag inte påstå, men nu verkar det ju som om Transport och HF har närmat sig varandra.

Sven Hulterström ifrågasätter om kommuner ska syssla med hamndrift, ifall den ska få konkurrera med primära uppgifter som barn- och äldreomsorg.

– 2008 såg vi riskerna, när Göteborgs hamn gick med förlust. Det var ett skäl till att dra sig ur. Beslutet fattades i stor enighet, bara Vänsterpartiet gick emot.

Invändningarna om att privata bolag bromsar samordning av personalresurser, utrustning och service kommenterar Hulterström:

– Vi har inte upplevt så stor flexibilitet från HF:s sida när det gäller samordning. De är inte så pigga på att flytta personal.

Avtalstiderna för företagsdriften i 25 respektive tio år, för Logent, kan verka långa. Men det är de inte ur internationellt perspektiv, hävdar Sven Hulterström. De regleras i den svenska arrendelagstiftningen och behöver löpa över en längre tid, för att det ska löna sig för bolagen att investera i driften.

Göteborgs hamns vd Magnus Kårestedt instämmer i att privatiseringen tycks lovande, så här långt. Han säger:

– De nya operatörerna verkar driva verksamheterna i god anda och jobbar offensivt mot större volymer.

Logents vd Michael Arvidsson berättar att bolaget försöker bredda sin verksamhet i bilhamnen, till följd av bilindustrins kris.

– Vi vill inte vara beroende av bara en industri och har hämtat hit en ro-rolinje till England. Något överskott i verksamheten har vi inte, men vi investerar fortfarande.

Arvidsson medger att Logent tidigare sysslat mest med lager och tredjepartslogistik, men menar att företaget kan föra in erfarenheter från detta i hamnen och vise versa.

Uppgiften om att bolaget egentligen inte vill utnyttja den befintliga ”blixtpoolen” i hamnen besvarar han:

– Nja, vi är vana vid att bygga upp ganska tajta team som jobbar ihop. Blixtstyrkan i Göteborg är annorlunda på så sätt att det ställer andra krav på en standardisering av arbetsuppgifterna. Och en högre grad av arbetsledning. Personalen är mer utbytbar. Vi arbetar mot självgående team, personlig utveckling och att anställda ska ta eget ansvar.

Fackets uppfattning, att det blivit ”stökigt” i hamnen när Logent kom dit och att företaget försöker tänja kollektivavtalen kan Michael Arvidsson inte förstå.

– Vi följer alltid ingångna avtal och har inte försökt dumpa några löner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.