EU:s förslag på nya transportregler väntas i dag

EU. Politiker och fackförbund går i väntans tider… I eftermiddag antas EU-kommissionen lägga fram sitt paket med förslag på lagar och förändringar inom transportsektorn. Förslagen rör bland annat arbetsrätt, kör- och vilotider, konkurrensen på EU:s inre marknad och fossiloberoende.

Många rykten är i svang, men klart är i alla fall att paketet med förslag kallas Mobility package, rörlighetspaketet, och kommer att ta upp fyra områden:

  • En väl fungerande marknad handlar om konkurrens, om regler och bestämmelser för tillträde på transportmarknaden.
  • Rättvis konkurrens och arbetarnas rättigheter är en springande punkt för Transport och övriga transportfack inom samarbetsorganet Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF). Federationen har under våren bedrivit en kampanj för att försöka förhindra befarade försämringar av kör- och vilotidsreglerna.

Farhågan är att transportföretagens krav på större flexibilitet ska leda till uttröttade chaufförer och försämrad trafiksäkerhet på Europas vägar.

Förutom kör- och vilotidsregler väntas denna del ta upp reglering av arbetstider och det så kallade utstationeringsdirektivet, som handlar om regler för åkerichaufförer och andra som jobbar i andra EU-länder än sina hemländer.

  • Fossilfrihet lyfter förslag om en eurovinjett och vägskatt.
  • Digitalisering innehåller förslag om att harmonisera unionsländernas digitala teknik för vägtullar.

Sveriges Åkeriföretag förespråkar, i likhet med Transport, en mer jämlik konkurrens där seriösa åkerier inte slås ut av mindre nogräknade företag inom transportsektorn. I ett pressmeddelande säger verkställande direktör Rickard Gegö:

– Ny lagstiftning är inte alltid lösningen på problem. Tydlig och klar regelgivning och tolkning är en grundförutsättning. Vad som måste förbättras är uppföljningen, alltså regelefterlevnaden. Ökade resurser till och goda förutsättningar för informationsutbyte mellan kontrollmyndigheterna är en absolut nödvändighet.

Tillsammans med sina nordiska systerorganisationer efterlyser Sveriges Åkeriföretag ett ”lagpaket som skapar lugn genom att harmonisera reglerna” och ett gemensamt EU-regelverk som leder till ”klara och tydliga spelregler”.

– Vi behöver en stark vägtransportsektor som är mer konkurrenskraftig, social och samtidigt tar mer ansvar för miljön, säger den slovenska transportkommissonären Violeta Bulc (från den liberala partigruppen Alde) i ett uttalande på EU-kommissionens webbsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.