EU:s förslag på nya transportregler väntas i dag
EU. Politiker och fackförbund går i väntans tider… I eftermiddag antas EU-kommissionen lägga fram sitt paket med förslag på lagar och förändringar inom transportsektorn. Förslagen rör bland annat arbetsrätt, kör- och vilotider, konkurrensen på EU:s inre marknad och fossiloberoende.
Många rykten är i svang, men klart är i alla fall att paketet med förslag kallas Mobility package, rörlighetspaketet, och kommer att ta upp fyra områden:
- En väl fungerande marknad handlar om konkurrens, om regler och bestämmelser för tillträde på transportmarknaden.
- Rättvis konkurrens och arbetarnas rättigheter är en springande punkt för Transport och övriga transportfack inom samarbetsorganet Europeiska Transportarbetarefederationen (ETF). Federationen har under våren bedrivit en kampanj för att försöka förhindra befarade försämringar av kör- och vilotidsreglerna.
Farhågan är att transportföretagens krav på större flexibilitet ska leda till uttröttade chaufförer och försämrad trafiksäkerhet på Europas vägar.
Förutom kör- och vilotidsregler väntas denna del ta upp reglering av arbetstider och det så kallade utstationeringsdirektivet, som handlar om regler för åkerichaufförer och andra som jobbar i andra EU-länder än sina hemländer.
- Fossilfrihet lyfter förslag om en eurovinjett och vägskatt.
- Digitalisering innehåller förslag om att harmonisera unionsländernas digitala teknik för vägtullar.
Sveriges Åkeriföretag förespråkar, i likhet med Transport, en mer jämlik konkurrens där seriösa åkerier inte slås ut av mindre nogräknade företag inom transportsektorn. I ett pressmeddelande säger verkställande direktör Rickard Gegö:
– Ny lagstiftning är inte alltid lösningen på problem. Tydlig och klar regelgivning och tolkning är en grundförutsättning. Vad som måste förbättras är uppföljningen, alltså regelefterlevnaden. Ökade resurser till och goda förutsättningar för informationsutbyte mellan kontrollmyndigheterna är en absolut nödvändighet.
Tillsammans med sina nordiska systerorganisationer efterlyser Sveriges Åkeriföretag ett ”lagpaket som skapar lugn genom att harmonisera reglerna” och ett gemensamt EU-regelverk som leder till ”klara och tydliga spelregler”.
– Vi behöver en stark vägtransportsektor som är mer konkurrenskraftig, social och samtidigt tar mer ansvar för miljön, säger den slovenska transportkommissonären Violeta Bulc (från den liberala partigruppen Alde) i ett uttalande på EU-kommissionens webbsida.