EU:s östländer säger nej till starkare löneskydd

I maj gav elva EU-länder "gult kort" till ett förslag som ska förbättra villkoren för utstationerad arbetskraft. Tio av länderna som ligger bakom stoppförsöket kommer från östra Europa. – Det var inte oväntat. Att konkurrera med billig arbetskraft i unionen är deras affärsidé, säger Transports utredare Magnus Falk.

De svenska facken och S-regeringen har länge drivit på för en skärpning av utstationeringsdirektivet, alltså de EU-regler som är tänkta att skydda arbetstagare som skickas på jobb i andra länder.

Som de ser ut i dag – efter Lavalhistorien – har utstationerade arbetare som kommer till Sverige bara rätt till minimivillkoren i svenska kollektivavtal. Inte försäkringar, ackord, lokala tillägg och annat som också kan finnas där.

I mars la EU-kommissionen fram ett förslag som gick på den svenska linjen. Lagen skulle skärpas för att motverka lönedumpning och osund konkurrens.

För Transports del var förslaget både en med- och en motgång. En uppstramning är positivt, anser förbundet.

Kruxet är att utländska chaufförer som stationeras i Sverige ofta har löner och ersättningar som ligger långt under miniminivåerna i våra avtal. Ett vassare utstationeringsdirektiv skulle inte automatiskt hjälpa dem, eftersom åkerierna rundar reglerna. Transports utredare Magnus Falk säger:

– Utstationeringsdirektivet måste skärpas. Problemet är att vägtrafiken inte omfattas. Där har kommissionen sagt att det ska komma en särlagstiftning. När den kommer vet vi inte.

Fast nu har det kommit grus i EU-kommissionens maskineri. Elva av unionens 28 länder vill inte ha stramare regler för utstationerad arbetskraft. Tio östländer, plus Danmark, har utnyttjat en möjlighet att plocka fram gult kort till kommissions förslag. Det är inget veto, men en sorts varningsflagg som innebär att kommissionen måste tänka ett varv till.

– Jag hoppas att EU-kommissionen inte drar tillbaka förslaget helt, säger Magnus Falk. Några ändringar måste nog till, om det ska kunna röstas igenom.

– Från Transports sida har vi hela tiden hävdat att vägtrafiken ska bakas in och omfattas av utstationeringsdirektivet. Vi vill inte ha särlagstiftning. Fast där lär vi knappast få gehör. Vägtransporterna är en svår nöt att knäcka.

Att länder som Polen, Bulgarien och Rumänien halat fram det gula kortet överraskar inte Magnus Falk. Men Danmark har också hakat på. Varför sällar sig danskarna till unionens låglönenationer?

Magnus Falk:

– Danmark anser att löner och anställningsvillkor är en nationell angelägenhet. Danskarna har kommit mycket längre än Sverige när det handlar om att bygga upp kontroller när arbetskraft utstationeras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.