EU:s svarta lista dröjer
Det blev bakläxa för kommissionen när EU i eftermiddag gick till omröstning. Brott mot cabotagereglerna ska in på den svarta lista över övertramp som kan leda till att åkerier kan få näringsförbud.
– En delseger för oss som vill få bort social dumpning från vägarna, säger Jens Nilsson, socialdemokrat i EU:s trafikutskott.
Detta har hänt:
EU-kommissionen har satt ihop en lista med allvarliga trafikförseelser och brott. Syftet är att företag som gör sig skyldiga till dessa ska hamna på en ny svart lista. Svartlistade företag kan sedan ”förlora sitt goda anseende”, portförbjudas i EU och i förlängningen eventuellt drabbas av näringsförbud.
Bland förseelserna fanns dock inte brott mot cabotagereglerna med. EU:s cabotageregler begränsar hur mycket utländska lastbilar får användas till inrikestrafik i andra EU-länder.
Förslaget om den svarta listan var uppe till omröstning i EU-parlamentet i dag.
Innan dess hade majoriteten i unionens trafikutskott gjort upp en plan: Cabotagebrott måste med på listan. Men för att den ska kunna skrivas om måste kommissionen få tillbaka ärendet. På initiativ från trafikpolitikerna röstade därför parlamentet nej till förslaget.
– Kommissionen fick bakläxa, kommenterar Jens Nilsson. En kvalificerad majoritet sa: Gör om gör rätt.